دکتر هاشمی ضمن انتقاد از برخی افراد که بودجه وزارت بهداشت را چند ده هزار میلیارد تومانی عنوان می کنند، افزود: حاضریم با 70 درصد از بودجه سال 92، طرح تحول سلامت را در سال 96 ادامه دهیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سید حسن هاشمی ظهر امروز در بیست و نهمین سفر کاروان تدبیر و امید در نشستی با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وزارت بهداشت از نظر مسئولیت و تنوع خدمات، وسیع ترین وزارتخانه دولت است زیرا از تولد تا مرگ با مردم سر و کار دارد.
وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت باید به ارائه دهندگان خدمات و نیز بیماران توجه کند اما توجه به سلامت در دولت های مختلف، بسیار اندک بوده و زیرساخت های این حوزه رشد نکرده است.

دکتر هاشمی عدم صدور مجوز برای تاسیس دانشکده و دانشگاه های علوم پزشکی بدون توجه به امکانات مورد نیاز را یکی از مهمترین سیاست های وزارت بهداشت در دوره جدید عنوان کرد و گفت: ما فقط مجوز یک دانشکده دندانپزشکی را در استان چهارمحال و بختیاری دادیم در حالی که در گذشته در مدت 6 ماه 26 مجوز برای تاسیس دانشکده و دانشگاه های علوم پزشکی بدون توجه به کیفیت صادر شده بود.
دکتر هاشمی با اشاره به عدم ساختار و وجود چارت در برخی دانشکده های علوم پزشکی کشور، تاکید کرد: ضرورت دارد تا قبل از صدور مجوز و احداث دانشکده ها، به منابع، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز توجه شود که متاسفانه شاهد آن نبودیم.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی، اظهار داشت: در قالب این طرح، 10 قطب آموزشی در کشور مشخص شدند و معاونت آموزشی و دانشگاه های قطب، زیر مجموعه خود را ماموریت محور کردند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در بسته تحول در آموزش پزشکی اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما ثمردهی آن، نیاز به زمان و توسعه زیرساخت ها دارد اما در سالهای گذشته اقدام به ساخت بیمارستانهای آموزشی نکردیم و بیمارستانهای آموزشی زیر بار درمان کمر خم کرده اند که در این حالت نمی توان انتظار رشد بالایی را در حوزه آموزش داشت.
دکتر هاشمی گفت: خوشبختانه پیشرفت ها در حوزه پژوهشی قابل توجه بوده زیرا در وزارت بهداشت، مدیران و افراد سرآمدی فعالیت دارند. در حوزه فناوری و تعداد مقالات، رشد ایران مناسب بوده و توانسته ایم جایگاه خوبی در حوزه پزشکی در دنیا را بدست آوریم.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات وزارت بهداشت در سالهای گذشته، تصریح کرد: در سال 92 و ابتدای 93 حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان به ما اختصاص دادند و وزارت بهداشتی را که در 2 سال آخر دولت قبل عملا وزیر نداشت را با 8 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم اما برخی دوستان بجای آوردن آب، کوزه را می شکنند.
دکتر هاشمی ضمن انتقاد از برخی افراد که بودجه وزارت بهداشت را چند ده هزار میلیارد تومانی عنوان می کنند، افزود: حاضریم با 70 درصد از بودجه سال 92، طرح تحول سلامت را در سال 96 ادامه دهیم.
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: برخی افراد از طرح تحول سلامت به عنوان یارانه دوم یاد می کنند که باید گفت، طرح تحول سلامت، طرح هدفمند یارانه غیر نقدی است و ای کاش طرح پرداخت نقدی یارانه ها هم به صورت هدفمند برنامه ریزی می شد.
دکتر هاشمی با بیان اینکه طرح تحول سلامت زنجیره ای از اقدامات است که باید در دو یا سه دولت ومجالس مختلف به نتیجه واقعی برسد، اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا نمی توان در کوتاه مدت انتظار تحول در نظام سلامت را داشت.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از افرادی که قصد ایجاد تقابل بین گروه ها و قشرهای مختلف کشور را دارند، گفت:برخی از دوستان در این دوره هجمه های کم سابقه ای را متوجه حوزه سلامت کردند اما همه باید به ویژه در سال آخر دولت یازدهم هوشیار باشیم زیرا برخی فقط به دنبال ایجاد تقابل بین پزشک و پرستار یا پزشک و هنرمند هستند.
دکتر هاشمی با بیان اینکه در حق بخش خصوصی ظلم شده است، تاکید کرد: در در دوره ای از وزارت بهداشت افرادی بر ضد بخش خصوصی تصمیم گرفتند و معتقد بودند که درمان باید حاکمیتی باشد اما اگر مجوز بیمارستان ها و دانشگاه های خصوصی را داده بودند وضعیت کشور به ویژه در مناطقی مانند کرمانشاه بسیار بهتر بود اما باید مشوق های مناسبی برای مشارکت بخش خصوصی تعریف کنیم.
وزیر بهداشت در پایان گفت: بار مراجعه به بیمارستانهای کشور پس از طرح تحول سلامت به طور متوسط 9 درصد افزایش یافت و افرادی که به دلایل اقتصادی قادر به مراجعه به بیمارستانها نبودند به بیمارستانها مراجعه کردند و بنا به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 30 درصد از بیمه شدگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha