کد خبر: ضرورت-ورود-آنی-و-به‌لحظه-هلال‌احمر-در
۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه حضور به‌موقع و سریع در هنگام حوادث تاثیر بسیار چشمگیری در مدیریت حادثه و کاهش تبعات آن دارد، گفت: هلال‌احمر با توجه به ضرورت ورود آنی و به‌لحظه در فاز پاسخگویی به حوادث؛ در دو ماهه اخیر بلافاصله در مناطق حادثه‌دیده حاضر شده و با مدیریتی مناسب؛ خدمات لازم را به هموطنان ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاري سلامت  سلامت ، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونین هلال‌احمر با تبریک میلاد مولی الموحدین علی (ع) و روز پدر، به فرموده امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه «خدا را! خدا را! در بارۀ قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند» اشاره و اظهار کرد: در آیه 30 سوره فرقان درباره مهجوریت قرآن آمده است که «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»؛ «و پیامبرگوید: پروردگارا قوم من ، این قرآن را متروک نهادند»؛ لذا باید همواره بر این مهم متوجه داشته باشیم که هر چند خواندن و قرائت قرآن خوب است، اما عمل به دستورات آن از نکات مورد تاکید انبیا و امامان بوده و از همه مراتب قبلی مهم‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه هر اندازه از عمل به قرآن دور شویم، به عنوان یک مسلمان نتوانسته ایم به وظیفه دینی خود به‌خوبی عمل کنیم، عنوان کرد: لذا ضروری است تا همواره راه قرآن را در پیش گرفته و خودمان را؛ ارزیابی کنیم که تا چه اندازه موفق به عمل به دستورات قرآن شده‌ایم.

تقدیر از همه دست‌اندرکاران امدادرسانی در زلزله اخیر خراسان رضوی

دکتر ضیائی با اشاره به اینکه این ایام فرصت خوبی است تا خود را آگاه کرده و قدم‌های محکمی در جهت عمل به قرآن برداریم، افزود: تنها با عمل به قرآن است که خود را رستگار کرده‌ایم و لذا ضروری است تا با تفکر و تدبر گام‌های محکمی در عمل به دستورات قرآن به عنوان کتاب «ساخت انسان کامل»؛ برداریم.

وی ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران امدادرسانی در زلزله اخیر خراسان رضوی، مدیریت این حادثه را بسیار مناسب و به هنگام؛ ارزیابی و اظهار کرد: روز گذشته به همراه وزیر بهداشت در بازدید از مناطق زلزله‌زده؛ شاهد رضایت مردم و به خصوص نمایندگان مردم در مجلس از عملکرد هلال‌احمر در زلزله بودیم و برای ما به‌خصوص رضایت مردم از اهمیت دو چندان برخوردار است.

هلال‌احمر در زلزله خراسان رضوی بسیار به‌موقع و کاملا عملیاتی اقدام کرد

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه این جمعیت در زلزله خراسان رضوی بسیار به‌موقع و کاملا عملیاتی اقدام کرد، گفت: نخستین گروه امدادی و تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر از دقایق ابتدایی وقوع زمین‌لرزه، به منظور ارزیابی شرایط منطقه و خسارات زلزله در منطقه حاضر شدند و در کمتر از 4 ساعت، دبیرکل و رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت نیز در مناطق حادثه دیده حاضر بودند.

وی با بیان اینکه حضور به‌موقع و سریع در هنگام حوادث تاثیر بسیار چشمگیری در مدیریت حادثه و کاهش تبعات آن دارد، عنوان کرد: به همین منظور هلال‌احمر در حوادث دو ماهه اخیر بلافاصله در مناطق حادثه حاضر شده و با مدیریتی مناسب؛ خدمات لازم را ارائه کرده است؛ چراکه در شرایط کنونی کشور و با توجه به حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی؛ نیاز است تا هلال‌احمر، به لحظه وارد فاز پاسخگویی در حوادث شود.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید کرد: آنچه که مربوط به هلال احمر است؛ حضور جمعیت در صحنه حادثه و اقدامات موثر امداد و نجات در سریعترین زمان ممکن بود که به بهترین نحو انجام شد و با توجه به نظرسنجی که از مردم درباره حضور هلال احمر در صحنه انجام شده، جمعیت هلال احمر اولین دستگاه حاضر در صحنه حادثه بوده است.

دکتر ضیائی با اشاره به اینکه زحمات دیگر دستگاه ها و حضور استاندار خراسان رضوی، اورژانس و سایرین نباید در این حادثه نادیده گرقته شود، خاطرنشان کرد: پوشش امدادی این حادثه یک کار گروهی و چند بخشی است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: ارزیابی شخصی بنده از عملکرد هلال احمر خراسان رضوی این است که کار امداد و نجات در مناطق آسیب دیده، بسیار خوب و موثر انجام شده است.

وزیر بهداشت؛ هلال‌احمر را در بالاترین سطح آمادگی و دارای مدیریت بسیار حرفه‌ای در زلزله خراسان رضوی دانست

دکتر ضیائی به بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده دولت و با هدف ارائه گزارش به هیأت دولت از مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی، اشاره و اظهار کرد: وزیر بهداشت در این بازدید، هلال‌احمر را در بالاترین سطح آمادگی و دارای مدیریت بسیار حرفه‌ای در زلزله دانست و ما امروز این افتخار را مرهون تلاش تمامی امدادگران و پشتیبانی بسیار خوب مجموعه امداد و نجات هلال‌احمر هستیم.

مدیریت صحیح و موثر حوادث کنونی؛ مرهون مدیریت جدید سازمان امداد و نجات است

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه هلال‌احمر در چند ماه اخیر در موضوع مدیریت حوادث بسیار خوب عمل کرده است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این عملکرد مناسب، مرهون مدیریت جدید سازمان امداد و نجات و تدابیر آقای سلیمی است که با ایجاد فضای بسیار دوستانه و پشتیبانی از امدادگران، انگیزه خدمت را دو چندان کرده و  در نتیجه این مدیریت اخلاقی و تخصصی، تمامی دستورات ستادی جمعیت؛ نه فقط در جمعیت استان‌ها که حتی در محیط و صف اول عملیات به نحو مطلوبی اجرایی می‌شود و در بخش پشتیبانی و عملیاتی صف و ستاد شاهد عملکردهای مناسبی بوده‌ایم.

وی از رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت به دلیل مدیریت هوشمندانه؛ به‌خصوص در زلزله خراسان رضوی و از دکتر احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی و همه امدادگرانی که در خط اول زلزله اخیر استان با تمام توان و از ساعات نخست حادثه در کنار و خدمت‌رسان مردم بودند، تقدیر کرد.

وظیفه هلال‌احمر در حوادث ارائه خدمات امداد، نجات و اسکان اضطراری است

دکتر ضیائی همچنین با اذعان بر اینکه حوادث اخیر؛ ضرورت تدوین برنامه مدیریت واحد حوادث با همکاری فرمانداری‌ها و استانداری‌ها را آشکار کرد، خاطرنشان کرد: لذا ضروری است در جلسه با فرمانداران و استانداران، ماموریت‌های هر دستگاه در حوادث را بازخوانی و دقیقا مشخص کنیم که هلال‌احمر در حوادث تا چه سطحی وظیفه رسیدگی و ارائه خدمت دارد؛ به‌عبارتی وظیفه هلال‌احمر در حوادثی چون زلزله اخیر خراسان رضوی، ارائه خدمات امداد، نجات و اسکان اضطراری است و مثلا حتی در توزیع اقلام غذایی که اقدامی کاملا تخصصی و فنی است باید به بهترین شکل ممکن و حرفه‌ای، انجام شود.

رضایت مردم زلزله‌زده خراسان رضوی از هلال‌احمر و حضور به موقع نیروهای امدادی

دکتر ضیائی با اشاره به اینکه مردم متاثر از زلزله خراسان رضوی در بازدیدهایی که از مناطق زلزله‌زده داشتم، از هلال‌احمر و حضور به موقع نیروهای امدادی رضایت داشتند، از همکاری‌های بی‌دریغ رسانه ملی با هلال‌احمر به خصوص در حوادث چند ماه گذشته تقدیر و عنوان کرد: به علاوه جا دارد تا از همکاری‌های بسیار مناسب صدا و سیما با هلال‌احمر تقدیر ویژه کرد و حتی در جلسه قبل از نوروز با معاون سیاسی صدا و سیما بر این مهم تاکید شد که باید با قوت و دقت بیشتری خدمات هلال‌احمر را که در اصل با توان امدادگران و داوطلبان همیشه آماده خدمت این نهاد مردمی انجام می‌شود؛ به شیوه‌های مختلف و هنرمندانه  به نمایش گذاشته شود.

تاکید بر فعالیت بی‌وقفه و مداوم «استودیو هلال» برای نمایش حداکثری خدمات گسترده و متنوع هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به فعالیت مجدد «استودیو هلال» در هلال‌احمر اشاره و تاکید کرد: سابق بر این هم بارها تاکید کرده‌ام که نباید فعالیت استودیو هلال با وقفه مواجه شود و ضروری است تا این برنامه هفته‌ای یک‌بار از رسانه ملی پخش شود و اکنون نیز باید همه تلاش خود را به کار بست تا با تغییراتی در فضای بهره‌برداری و محتوای برنامه نسبت به قبل، برنامه‌ای در شان و در سطح خدمات امدادگران ، جوانان و داوطلبان هلال‌احمر؛ برای نمایش توانمندی‌ها، تلاش‌ها و خدمات آنها به مردم؛ تهیه و پخش شود.

تاب آوری؛ مهمترین ماموریت هلال احمر در مرحله پیشگیری

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با تشریح تدابیر این جمعیت در زمینه مقابله با حوادث احتمالی آتی گفت: پاسخ به حوادث، آخرین فعالیتی است که هلال احمر می تواند انجام دهد اما پیش از حادثه و در مراحل پیشگیری، کاهش ریسک خطر پذیری و آمادگی مبتنی بر ریسک، که از اصول اولیه مدیریت بحران هستند، اگر تدابیر مناسبی اندیشیده نشود، هیچ دستگاهی عملکرد مناسبی در حوادث نخواهد داشت.

دکتر ضیائی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر، پیش از وقوع حوادث، ماموریت های متفاوتی را به عهده دارد، تاکید کرد: یکی از این ماموریت ها، آماده کردن مردم و در واقع تاب آور کردن اجتماع از طریق ارائه آموزش های همگانی است که منجر به تغییر رفتار مثبت در جامعه شود. همچنین در مرحله آمادگی، باید با توجه به نقشه آمایش سرزمینی و متناسب با داده های آن، خود را آماده کرده تا بتوانیم در زمان وقوع حوادث، چه از نظر فیزیکی، چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری، پاسخی سریع و مناسب داشته باشیم.

دکتر ضیائی همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های تخصصی پیشرفته در حوزه مدیریت بحران و حوادث برای مدیران عامل استان‌ها، گفت: ضروری است تا سطح آموزش مدیران عامل استان‌ها در حوزه مدیریت بحران و حوادث افزایش یابد و در این زمینه باید دوره‌های فوق‌تخصصی با بهره‌گیری از توان کارشناسی خارج از جمعیت و حتی در سطوح بین‌المللی برگزار کرد و این ماموریت باید با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و فناوری و امور بین الملل در دستور کار قرار گیرد.

وی آموزش نیروهای هلال احمر چه در بخش داوطلبان و جوانان و چه در بخش امدادگران و نجاتگران و چه در بخش کارکنان رسمی جمعیت را نیز یکی از ملزومات دوره پیشگیری عنوان کرد و افزود: علاوه بر ارتقای آموزش، جمعیت هلال احمر در حوزه مدافعه گری نیز باید به وظیفه خود عمل کرده و در دفاع از حقوق مردم  در قوانین و مقررات و رعایت این قوانین با ابزارهایی که در اختیار دارد تاثیرگذار باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار امیدواری کرد که در سال جاری با اجرای طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) جمعیت به طور موثر و معنی داری بتواند تغییر رفتار مثبت در جامعه ایجاد کند.

وی همچنین به پایان ماموریت کیوان روان نخجوانی در جایگاه مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات هلال‌احمر اشاره و ضمن تقدیر از خدمات وی، گفت: هر مدیری که به نوعی از جمعیت هلال‌احمر تغییر جایگاه یا ارگان می‌دهد یا به نهاد خدمتی سابق خود باز می‌گردد، قطعا از این نهاد مردمی جدا نخواهد شد و ارتباط وی با این نهاد مردمی برای همیشه و  به عنوان داوطلب پابرجا خواهد ماند.

کیوان روان نخجوانی، مدیرکل سابق ارزیابی و رسیدگی به شکایات جمعیت هلال‌احمر هم ضمن ارائه گزارش عملکرد خود در مدت حضور در این سمت، گفت: همیشه خود را داوطلب هلال احمر دانسته و در خدمت همه همکاران خود در هلال‌احمر خواهم بود.

دکتر سید حمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر نیز در این زمینه با اشاره به اینکه چیزی جز اخلاق، صبر و ادب در آقای نخجوانی ندیدیم، گفت: وی با اخلاق حسنه خود دوران خوبی را در هلال احمر به یادگار گذاشت و جا دارد از همه تلاش‌های وی تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مبین روان نخجوانی ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    چه جالب