کد خبر: ضرورت-طراحی-دستورالعمل-های-اجرایی-برا
۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت : با توجه به اجرای طرح تحول نیاز به طراحی و اجرای گایدلاین ها و دستورالعمل های اجرایی برای درمان بیماران بیش از پیش احساس می شود .   به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي دکتر مهدی شادنوش رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به این که برنامه درسی و کوریکولوم آموزش رشته پزشکی عمومی در کشور بر اساس تجربیات سالیان اخیر چند نوبت مورد بازنگری و تحول قرار گرفته است ، بیان داشت : در سال 1383 و بر اساس طرح ریفورم آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شد.   وی با بیان این که محتوای علوم پایه پزشکی در شکل سنتی آن بصورت موضوعی ودر قالب دوره های مختلف مانند فیزیولوژی ، آناتومی و غیره شکل گرفته است ، افزود : در فرمت ریفورم (اصلاح شده)به صورت ادغام یافته ارائه گردید که با وجود اجرا از حدود 13 سال قبل و تعمیم آن در سه  دانشگاه علوم پزشکی دیگر نتوانست مشکل آموزش و درمان را مرتفع نماید .   وی در بیان علت این موضوع گفت : طراحی برنامه های کوریکولوم آموزشی بر اساس منابع خارجی در دسترس و بدون توجه به محدودیت های موجود در کشور انجام شده بود.   رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به این که طی سال های اخیر تحولات زیادی در کوریکولوم رشته پزشکی ایجاد شده است؛ اظهار داشت :  با توجه به اجرای طرح تحول نیاز به طراحی و اجرای گایدلاین ها و دستورالعمل های اجرایی برای درمان بیماران بیش از پیش احساس  می شود .   وی افزود : بطور حتم بدون وجود دستورالعمل اجرایی در درمان که بر اساس شواهد دقیق علمی طراحی شده باشد و مورد  نظر و توافق عمومی کلیه متخصصین مربوطه باشد ،  منجر به خسارات جبران ناپذیر در روند درمان و هزینه کرد منابع سلامت می شود. وی ادامه داد : این موضوع با کاهش پرداختی از جیب مردم پررنگ تر و شدید تر نمایان شد و از سوی دیگر در صورت همراه نشدن آموزش پزشکی در فرآیند آموزش گایدلاین ها بدون شک اجرا شدن این  دستورالعمل ها با شکست مواجه خواهد شد. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تجربه اجرای دستورالعمل مانا در مراکز بهداشتی درمانی نشان داد که نبود اجماع و توافق بر سر مفاد دستورالعمل منجر به جدا شدن مراکز آموزشی و بهداشتی در فرآیند اجرای این دستورالعمل شد به گونه ای که در نهایت از فرآیند آموزش واقعی کارآموزان و کارورزان و نیز دستیاران خارج و به یک دستورالعمل بدون کارایی تبدیل گردید.   شادنوش تصریح کرد:  این دستورالعمل و سایر راهنماهای ابلاغی در سیستم بهداشتی کشور به علت عدم ورود به سیستم آموزشی اقبال قابل توجهی در کشور نداشتند. وی در بیان راهکارهای برون رفت از این معضل گفت : پیشنهاد می شود گایدلاین های طراحی شده یا در دست طراحی با توافق بوردها و دبیرخانه های مربوطه و بر اساس شواهد علمی به روز طراحی و به تصویب شوراها و انجمن های علمی برسد .   رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد :  سپس در کوریکولوم درسی هر یک از رشته های مرتبط وارد شود تا در نهایت فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها با آگاهی از دستورالعمل ها بتوانند اجرا کننده این گایدلاین ها باشند.   ** ضرورت توجه به شرایط بومی و منطقه ای کشور در طراحی راهنماهای بالینی   شادنوش با تاکید بر اینکه شرایط بومی و منطقه ای هر بخش از کشور باید در طراحی کوریکولومها و راهنماهای بالینی مد نظر قرارگیرد ، تصریح کرد : این راهنماها باید در برگیرنده تمام کشور و بر اساس مشکلات هر استان و منطقه باشد.   وی با بیان این که باید در طراحی رشته های جدید دستیاری مانند پزشک خانواده و نیز بازنگری کوریکولوم های دستیاری مستقر بر اساس این گایدلاین ها انجام شود ، افزود : با اجرای این مهم می ضمن استقرار آموزش تمام سطوح علوم پزشکی، شرایط مناسب را برای آموزش کارآموزان و کارورزان در عرصه فراهم کرد.   رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان استقرار شرایط اجرا و فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای گاید لاین ها را یکی از مهم ترین اجزای پیاده سازی گایدلاین ها درامور بالینی دانست و گفت : تجهیز مراکز آموزشی درمانی به زیرساخت های مناسب این گایدلاین ها امری ضروری است.   **استقرار گایدلاین های بالینی مشروط بر وجود زیرساختها شادنوش وجود زیرساخت مناسب در مراکز تربیت دانشجو ،دستیار و آموزش مناسب آبشاری این دستورالعمل ها و همچنین توافق عمومی اکثریت متخصصین بر اساس شواهد علمی راشرط لازم استقرار این گایدلاین های بالینی در کشور عنوان کرد.   وی یکی از مهم ترین ارکان در نظام آموزش علوم پزشکی کشور  راکوریکولوم ها و برنامه های درسی مرتبط دانست و گفت : این مهم باید بر اساس برنامه های تدوین شده در دانشگاههای معتبر دنیا و نیاز های بومی هر کشور طراحی و اجرا گردد.   رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد:  بر اساس قوانین و دستورالعمل های موجود، هر دانشگاه و کلان منطقه نیز مجاز است بر اساس نیازهای بومی منطقه بخشی از این برنامه درسی را بازنگری و بومی سازی نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha