کد خبر: ضرورت-توانمند-سازی-مردم-در-مراقبت-های-ا
۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم توانمند کردن مردم در امر مراقبت از خود تاکید کرد و افزود: باید ما به عنوان کارشناس در کنار مردم باشیم و به آنها آموزش دهیم.
به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر علی اکبر سیاری در همایش تقدیر از مربیان مردمی آموزش تب مالت با بیان این که مراقبت های اولیه بر 4 اصل استوار است، گفت: مشارکت مردمی اولین اصل است چرا که اصل و اساس در مراقبت از سلامت خود مردم هستند و تا زمانی که خود مردم تصمیم بر مراقبت از خود نداشته باشند نمی توان کاری کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم توانمند کردن مردم در امر مراقبت از خود تاکید کرد و افزود: باید ما به عنوان کارشناس در کنار مردم باشیم و به آنها آموزش دهیم.
دکتر سیاری اصل دوم مراقبت های اولیه را همکاری های بین بخشی بیان کرد و افزود: از آنجا که سلامتی موضوعی است که مربوط به همه عوامل می شود بنابر این باید یاد بگیریم که چگونه باهم کار کنیم و همکاری داشته باشیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.
وی با بیان این که عدالت اصل سوم مراقبت های اولیه ( PHC) است، افزود: عدالت به معنای دسترسی به خدمات، بهره مندی و پوشش همگانی سلامت است که در کنار این موارد حفاظت مالی از افراد هم باید ایجاد شود.
دکتر سیاری بر لزوم استفاده از تکنولوژی آسان و ساده به عنوان اصل چهارم تاکید کرد و افزود: باید بتوان از حداقل امکانات حداکثر بهره را برد.
وی افزود: اگر درک درستی از مراقبت های اولیه (PHC) داشته باشیم نه تنها در حوزه بهداشت بلکه در حوزه اجتماعی هم می توانیم بسیاری از مشکلات کشور و مردم را برطرف کنیم.
به گفته دکتر سیاری، راه حل مشکلات کشور در مشارکت مردمی و همکاری است.
معاون بهداشت با بیان این که خرد و دانش مردم اصل اساسی در حل بسیاری از مشکلات است، تاکید کرد: باید ما کمک رسان برای مردم باشیم و در کنار مردم حضور داشته باشیم چرا که خود ما هم از جنس مردم هستیم.
دکتر سیاری در  ادامه، با اشاره به این که 76 درصد مرگ ایرانیان به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، آسم، COPD   (بیماری مزمن ریوی) و دیابت است، افزود: حدود 14 درصد مرگ در ایران به دلیل حوادث ترافیکی است.

معاون بهداشت در پایان ضمن  قدردانی از مربیان مردمی آموزش تب مالت، مهمترین اصل در پیشگیری از بیماریها را  مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: باید با آموزشهای لازم ، مردم را در مراقبت از خود توانمند کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha