رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پیشگیری و پیش‌نگری را امری ضروری در حوزه مدیریت بحران دانست و گفت: باید به کمک علم و دانش و توجه به نکات پیشگیرانه، خود را در برابر بلایا ایمن کنیم.

به گزارش خبرگزاري سلامت اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر این مطلب که ایران کشوری حادثه خیز بوده و جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود گفت: بسیاری از کشورهای جهان حوادث را باور کرده و پیش از وقوع حادثه به مسئله مدیریت آن پرداخته‌اند، ما نیز باید در این راه بیشترین تلاش خود را در حوزه پیشگیری و پیش‌نگری به کار گرفته و به کمک علم و دانش خود را در برابر بلایا ایمن کنیم.

نجار با اشاره به این نکته که بر اساس مطالعات انجام شده تا ۸۰ درصد گسل‌ها و مناطق زلزله‌خیز در برابر زمین‌لرزه آسیب‌پذیر هستند گفت: بدون شک سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد در زمان وقوع زلزله بیشترین خسارات را متحمل خواهند شد.

وی در ادامه رعایت مواردی از جمله مکان‌یابی مناسب، آزمایش خاک، استفاده از مصالح استاندارد و نظارت را در زمان ساخت و ساز مسئله‌ای مهم و ضروری دانست و گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور پیشنهاد کردیم تا ۲ تا ۳ منطقه دارای مشکل را به صورت پایلوت انتخاب کرده و با فرض وقوع زلزله در این نواحی به انجام مأموریت های لازم بپردازیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در خصوص حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران نیز بیان کرد: با وجود اینکه این اتفاق، حادثه‌ای محلی بود ولی به حادثه‌ای بین‌المللی تبدیل شد، در واقع باید به این مسئله فکر کنیم که اگر زلزله‌ای ۷ ریشتری در تهران رخ بدهد با چه فاجعه‌ای در تاریخ بشر روبه‌رو خواهیم شد؟

وی با تأکید بر اهمیت پیگیری مسئله نظارت در امور ساختمانی ادامه داد: قطعا اگر تمامی نکات را در ساخت یک ساختمان ایمن رعایت کنیم ولی از نظارت کافی برخوردار نباشیم نتیجه آن مانند حادثه پلاسکو خواهد بود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به بحران فرونشست در کشور نیز اعلام کرد: فرونشست به معضلی جدید در کشور به ویژه در شهر تهران تبدیل شده است، متأسفانه جنوب غربی شهر تهران سالانه ۴۷ سانتیمتر فرونشست دارد که بر اساس مطالعات انجام شده تأسیسات و حفاری‌های زیر زمینی دلیل اصلی این حادثه بیان شده است.

نجار با بیان اینکه تا کنون اقدامات مطالعاتی خوبی در این حوزه صورت گرفته و نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است گفت: تلاش داریم تا با هماهنگی و کمک تمامی دستگاه‌ها مطالعات بهتری را در حوزه مدیریت بحران کشور در نقاط مختلف انجام دهیم که امید داریم ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بتواند در ایجاد این هماهنگی به ما کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha