کد خبر: ضرورت-افزایش-سطح-سواد-سلامت-مردم-برای-پ
۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که 90 درصد علت ابتلا به سرطان ریه استعمال مواد دخانی است، بر ضرورت افزایش سطح سواد سلامت مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر علی اکبر سیاری در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه های و دانشکده های علوم پزشکی کشور و سازمان های وابسته با اشاره به عوارض خطرناک و زیان بار قلیان نسبت به سیگار، گفت: باید روابط عمومی دانشگاه ها و نیز رسانه ها مردم را از خطرات ناشی از مصرف قلیان آگاه کنند و قلیان را بعنوان ضد ارزش معرفی کنند .
معاون بهداشت افزود: در حال حاضر متاسفانه خانواده ها به صورت دورهمی و در کنار یکدیگر از قلیان استفاده می کنند و قبح و زشتی آن از بین رفته است.
سیاری با بیان این که مصرف یک وعده قلیان معادل استعمال 5 تا 10 بسته سیگار است، افزود: تنها 20 درصد مواد قلیان تنباکو است و 80 درصد مواد مصرفی در آن از نوع مواد شیمیایی و صنعتی است.
دکتر سیاری با اشاره به بررسی قلیان های مصرفی در سال گذشته، گفت: طی بررسی های به عمل آمده از قلیان ها، مشخص شد که در قلیان ها از مواد روانگردان، نشاط آور و صنعتی و به جای آب از الکل استفاده شده بود.
معاون بهداشت با اشاره به این که برخی از افرادی که پس از مصرف قلیان به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کرده بودند، ادامه داد: این افراد به دلیل مسمومیت در اثر استفاده از قلیان به بیمارستان مراجعه کرده بودند و از آنجا که تنباکو مسمومیت زا نیست مشخص شد که به دلیل وجود مواد صنعتی و روانگردان دچار مسمومیت شده بودند.
به گفته وی، در برخی موارد در مواد قلیان آرسنیک و فلزات سنگین و بنزن استفاده شده بود.
وی افزود: اگر کسی تنها از مواد مخدر استفاده کند 15 سال طول می کشد که کارتن خواب شود اما استفاده از مواد صنعتی و روانگردان باعث می شود تا افراد مصرف کننده به سرعت زمین گیر شوند.
دکتر سیاری با بیان این که 10.3 درصد افراد گروه سنی 15 تا 64 سال سیگار مصرف می کنند، گفت: از این میزان حدود 20 درصد مرد و 6 دهم درصد زن هستند.
معاون بهداشت افزود: در سال 90 در گروه سنی 15 به بالا، حدود 2.47 درصد از قلیان استفاده می کردند که از این میزان 2.93 درصد مرد و 2.3 درصد زن بودند.
سیاری یکی از مشکلات ایجاد شده برای خانم های باردار که از قلیان هم مصرف می کنند را سقط جنین بیان کرد و افزود: مادرانی که قلیان مصرف می کنند نوزادانی کم وزن به دنیا می آورند و این کودکان در آینده ممکن است مبتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2 ، اضافه وزن، چاقی و یا سرطان شوند.
به گفته معاون بهداشت، 90 درصد علت ابتلا به سرطان ریه استعمال مواد دخانی است و افرادی که دخانیات مصرف می کنند 20 تا 30 سال عمرشان کم می شود.
دکتر سیاری افزود: 50 درصد مرگ افراد مبتلا به مواد دخانی علت مرگشان عوارض دخانیات بوده است.
وی با بیان این که 76 درصد مرگ ایرانیان به دلیل ابتلا به 4 بیماری قلبی و عروقی، سرطان، آسم و دیابت است، افزود: 14 درصد مرگ ها مربوط به حوادث ترافیکی است.
وی در ادامه به مخالفت برخی از مسئولین در برخورد با مصرف قلیان اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از مسئولین فکر می کنند در صورت جلوگیری از مصرف قلیان، ممکن است به سراغ مواد مخدر بروند. اما اعتیاد، استعمال مواد دخانی و مشروبات الکل نیز در کنار هم هستند و شخصی یافت نمی شود که اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد اما از سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکند.
معاون بهداشت به نقش موثر روابط عمومی و اطلاع رسانی در خصوص مبارزه جدی با مصرف دخانیات و قلیان اشاره و تاکید کرد: باید رسانه ها و روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی مردم را از خطرات ناشی از مصرف قلیان آگاه کنند و قلیان را بعنوان ضد ارزش معرفی کنند .
دکتر سیاری با تاکید بر این که آموزش و پیشگیری را باید از خودمان شروع کنیم، افزود: باید از پتانسیل های موجود استفاده کنیم و از هرگونه ابزار رسانه ای برای مبارزه با مصرف دخانیات و قلیان نیز بهره بریم.
وی در پایان تاکید کرد: باید سطح سواد سلامت مردم را افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha