کد خبر: ضرورت‌-بهینه‌-شدن-‌تعرفه‌های-‌پزشک
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۲۹

معاون نظارت و برنامه ریزی‌نظام پزشکی با اشاره به ضرورت بهینه شدن تعرفه‌ها گفت: به روز نشدن تعرفه‌ها باعث آسیب در ارائه خدمات می شود.

دکتر محمد جهانگیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت درخصوص تعیین تعرفه های پزشکی گفت: ازاذرماه جلساتی در نظام پزشکی داشتیم و در دی ماه طبق نامه رسمی به شورای عالی اعلام کردیم که بحث تعرفه ها قبل از بودجه باشد و تصمیم گیری های زیادی هم در این راستا انجام شد اما متاسفانه تصمیم گیری موثری تا پایان سال گذشته صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در پایان سال 95جلسه شورای عالی بیمه شکل گرفت که تقریبا روزهای اخر سال بود که با این شرایط موضوعات مختلف 3 سناریو قرار شد از طرف هیئت دولت به بخش دولتی داده و یک مصوبه هم تا پایان فروردین ماه در مورد تعرفه های بخش خصوصی تصمیم گیری شود و در این راستا پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

معاون‌ نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی ‌تصریح کرد: با توجه به  انتخابات و مسائل دیگر همچون شلوغی کار پاسخ دادن به آنها طبق سنوات قبل انجام می شود و تعرفه ها امسال هم مثل سال های گذشته با تأخیر اعلام می شود.

وی عنوان کرد: ما شاهد این هستیم که سایر مؤسسات، بیمارستان ها، مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه ها، مراکز جراحی و سایر درمانگاه هابرای تأمین هزینه ها به خصوص حقوق، دستمزد و هزینه های جاری دچار مشکل شده اند و اگر  تعرفه ها به روز نشود و این عقب افتادگی ها ادامه پیدا کند ممکن است با کاستی هایی همچون ارائه حقوق  و بحث کیفیت مواجه شده و آنهارا تحت شعاع قرار دهد و گرنه به بخش های حوزه سلامت در ارائه خدمات ممکن است آسیب برساند.

معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه پزشکان افزایش پیدا می کند یا خیرگفت: قرار است متناسب با مباحثی که در حقوق، دستمزد و تورم وجود دارد تصمیم گیری شود و در خواست ما مبنی بر افزایش آن بوده است. زیرا هنوز فاصله ایی با قیمت تمام شده طبق قانون داریم.

جهانگیری اضافه کرد: افزایش تعرفه ها جز مباحثی بوده که طبق شورای عالی اتفاق افتاده و قبول کرده اند ولی با توجه به کسری بودجه که هست مبانی خاص خودش را دارد و باید دربخش دولتی و خصوصی تعرفه ها بهینه شوند.

وی تاکید کرد: بخش دولتی و خصوصی برای تأمین هزینه هایشان باید از طریق ساختار قانونمند اقدام کنند،منظوراین است اگر تعرفه ها درست و بهینه نباشد قطعا دربخش دولتی هم برای جبران کسری‌هاباید ازردیف های بودجه ای دیگر جابه جای منابع داشته که مطلوب نیست.

معاون نظارت وبرنامه ریزی نظام پزشکی در خصوص لزوم بهینه سازی تعرفه ها گفت: هنگامی که تعرفه را درست اجرا کرده قطعا می توانیم بهینه سازی را انجام داده و مبانی درامد ها و هزینه ها شفاف شود.

وی بیان داشت: توصیه ما این بوده که حتما متناسب با قانون، قیمت واقعی خدمات و تعرفه ها اصلاح شود، با توجه به اینکه با مرور زمان و درسال های گذشته مقداری از آن انجام شده‌و به شفاف سازی، نظارت و کنترل بهتر کمک کرده است .

جهانگیری در خصوص تعرفه‌های پیشنهادی به دولت گفت: تعرفه های پیشنهادی درغالب پکیج بوده که هیچ باری را برای مردم عزیز متصور نبوده و پوشش بیمه ای متناسب با این پکیج است،همچنین خدمات خاصی برای مناطق محروم در نظر گرفته شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: برای نسخه نویسان درصد رشد تعرفه ای بیشتری را خواستاریم تاآنها بتوانند خدمات زیادی را برای مردم انجام دهند؛ همچنین جبران بحث کسری‌هایی درهتلینگ بیمارستان ها مطرح شده‌که اگر کسری در این بخش ها به وجود آید ارائه خدمات در بخش خصوصی با افت کیفیت همراه‌است و مردم پذیرای آن نیستند.

وی ادامه داد: هزینه های پاراکلینیک هم مانند دیگرهزینه ها یا شاید بیشترهم در بخش های تصویربرداری، آزمایشگاه ها وموادانژیو گرفته تا هزینه، مواد و تجهیزات مصرفی رشد کرده و تعرفه ها باید چاره ای اندیشیده تا خدمات به خوبی به مردم‌ارائه شود.

جهانگیری درپایان گفت: قراربراین بوده که تا پایان فروردین ماه در خصوص تعرفه ها تصمیم گیری شود، اما هنوز اعلام نشده و امیدواریم قبل یا بعد ازانتخابات تا پایان اردیبهشت ماه این موضوع توسط دولت به مردم اعلام و تعیین تکلیف شود.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha