کد خبر: صادرات-محصولات-50-شرکت-دانش‌بنیان-پزشک
۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از نخستین دستگاه ‏HPLC‏ تولید داخل گفت: تولید ‏و عرضه این دستگاه برای اولین بار برای آنالیز و تجزیه مواد اولیه و سموم و ترکیبات حوزه دارویی انجام شده است.‏ «HPLC یا کروماتوگرافی» مایع دستگاهی برای جداسازی، شناسایی و مقدارسنجی اجزای یک ترکیب است. کروماتوگرافی از دو بخش کروماتو به معنای رنگ و گرافی به معنای ترسیم و نشانگر متد قدیمی تفکیک مواد بر اساس رنگ است. کاربرد گسترده آن برای موادی است که در صنعت، زمینه‌های مختلف علوم و جامعه اهمیت درجه اول را دارند. مثال‌هایی از این موارد شامل اسیدهای آمینه، پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک، هیدروکربن‌ها، هیدرات های کربن، داروها، ترپنوئیدها، حشره‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، استروئیدها، گونه‌های آلی یا فلزی و گروهی از مواد گوناگون معدنی می‌شود. وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت بیش از سه برابر شده و 50 شرکت نیز قادر هستند که محصولات خود را صادر ‏کنند. شاید بتوان گفت که مهمترین وظیفه ما در حوزه علم، خلق ثروت است؛ به طوری که در دولت یازدهم و دوازدهم، میزان ‏صادرات به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافت.‏ هاشمی ادامه داد: هدف گذاری اداره کل تجهیزات پزشکی نیز در سال جاری افزایش صادرات است. در نتیجه امیدواریم در کنار همه ‏اقداماتی که انجام می‌شود از محصولات داخل برای صادرات حمایت کنیم.‏ وزیر بهداشت اظهار داشت: توجه به کیفیت در بحث صادرات لحاظ شده است. گاهی این دو منظور در کنار هم لحاظ نمی‌شود. یعنی ‏می‌گوییم حمایت از تولید داخل، اما به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارتقای کیفیت توجه نمی‌کنیم. درحالی که باید نگاه‌مان حتما ‏به بازارهای جهانی و منطقه باشد. باید جنسی در کشور تولید شود که هیچ کمبودی از نظر کیفیت نسبت به مشابه وارداتی و خارجی ‏نداشته باشد و حتی کیفیت آن از نمونه خارجی بالاتر باشد.‏ وی بیان کرد: در شرایط حاضر از افزایش قیمت ارز راضی نیستیم، اما امیدوارم حداقل استفاده‌ای که می‌بریم افزایش و توسعه ‏صادرات باشد. قطعا صادرکنندگان از این موضوع استقبال می‌کنند، هرچند ممکن است مطلوب همه افراد نباشد. البته باید توجه کنیم در ‏جایی که خودمان دچار کمبود هستیم، اجازه صادرات ندهیم.‏ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: علاوه بر اینکه در تولید علم از لحاظ کمی و ‏کیفی در منطقه بین همه کشورهای اسلامی توانستیم رتبه اول را داشته باشیم، در تمام ارزشیابی‌های بین‌المللی نیز بین 20 کشور تولیدکننده علم، پانزدهمین کشور هستیم. وی افزود: محصولاتی در کشور ساخته می‌شود که حاصل تحقیقات است. محصولی که امروز رونمایی شد نیز ‏یکی از پرمصرف‌ترین محصولاتی است که سالانه بیش از 40 تا 50 عدد از آنها را وارد می‌کردیم. این دستگاه، یکی از پیچیده‌ترین ‏دستگاه‌ها است که در ایران تولید شده و در اختیار مشتری قرار گرفته و بعد از آن رونمایی شده است.‏ وجود بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت ملک‌زاده اظهار داشت: باید باور کنیم که می‌توانیم در تمام سطوح فناوری پیشرفت کنیم. وقتی می‌توانیم بگوییم علم در کشور پیشرفت ‏کرده است که فناوری در کنار ما باشد. هم اکنون بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان فقط در حوزه سلامت داریم و 50 شرکت محصولات ‏خود را صادر می‌کنند. باید تلاش کنیم بازار داخلی کشور را نیز به این شرکت‌ها بدهیم و این باور را داشته باشیم که در کشور می‌توانیم ‏فناوری خوب داشته باشیم.‏ کوروش کرباسیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان شار دانش، نیز در این مراسم گفت: هدف این شرکت دانش بنیان تولید دستگا‌ه‌های ‏پیشرفته آزمایشگاهی برای کنترل کیفی مواد دارویی است. دستگاهی که امروز رونمایی شده یکی از پرکاربردترین دستگا‌ه‌ها برای ‏جداسازی، شناسایی و تعیین مقدار اجزا است و کاربرد گسترده‌ای در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی دارو دارد. وی افزود: ‏سالانه ده‌ها دستگاه ‏HPLC‏ وارد کشور و در نتیجه میلیون‌ها دلار برای این دستگاه‌ها هزینه می‌شد؛ از این رو، تصمیم گرفتیم این ‏دستگاه را در کشور بسازیم و در نهایت موفق شدیم طی 2 سال این دستگاه را به طور کامل تولید کنیم. این دستگاه گواهینامه‌های صلاحیت ‏و استاندارد را از چندین آزمایشگاه کسب کرده و کارایی و کفایت خود را به اثبات رسانده است.‏ کرباسیان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 7 دستگاه ‏HPLC‏ در کشور در حال کار است و مشتری‌ها نیز رضایت کامل دارند. قیمت این دستگاه کمتر از ‏نصف مشابه‌ آمریکایی و اروپایی است و 2 سال گارانتی دارد. مزیت دیگر اینکه مشتری ایرانی همواره حس می‌کند که سازنده در ‏کنار او حضور دارد.‏ وی اظهار داشت: چالش بزرگ ما غلبه بر بی‌اعتمادی مشتری و کاربر ایرانی به جنس ساخت داخل است. البته این مشکل به دلایل ‏مختلف وجود دارد و هدف ما ایجاد رضایت برای مشتری با قیمت مناسب و گارانتی است. تمام تلاش ما این است که بعد از دستیابی ‏به موفقیت در بازار ایران، نگاهی به صادرات داشته باشیم و بتوانیم نام این برند ایرانی را در خارج از مرزها هم مطرح کنیم(ایرنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha