کد خبر: شغل-هایی-مثل-عرضه-قلیان-باید-در-جامعه-مذ
۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

یک استاد دانشگاه با اشاره به عرضه کالاهایی مثل سیگار و قلیان که آسیب زا هستند، گفت: نمی شود کسی برای این که سود ببرد، شغلی ایجاد کند که به مردم آسیب بزند. این شغل باید در جامعه مذموم  شود که احتیاج به تبلیغ دارد.

عبدالرحمان رستمیان استاد دانشگاه تهران و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت درباره راه کار عملیاتی برای جلوگیری از مصرف قلیان، گفت: دراین باره چند راه کار وجود دارد که یکی از آنها فرهنگ است. به عبارتی از نظر فرهنگی باید آموزش داده شود که مردم قلیان استفاده نکنند و عوارض خاص آن گفته شود. همچنین مردم باید به این موضوع اعتقاد پیدا کنند و فقط اینطور نباشد که ما توصیه به عدم مصرف کنیم بلکه باید خطرات آن توضیح داد شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که خطرات سرطان زایی قلیان سال ها است که به اثبات رسیده، اظهار داشت: قلیان بیماری های روماتولوژی مثل پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید را بیشتر می کند. به عبارتی مصرف سیگار و قلیان، بیماری های گروه های مختلف را زیاد می کند. بنابراین خطرات استفاده از آنها باید در سطوح مختلف مثل دبستان و دبیرستان گفته شود. همچنین در رسانه ها نیز توضیح داده شود.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که مردم این ضررها را متوجه شوند، مصرف کاهش پیدا می کند چرا که ما باید کاری انجام دهیم تا مردم مصرف نکنند یا اگر استفاده می کنند در جهت کاهش آن پیش بروند.

وی با بیان این که متاسفانه قلیان کشیدن بین خانم ها به یک ژست اجتماعی تبدیل شده است، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که شیوع قلیان کشیدن بین دانشجویان زیاد شده است، همچنین مصرف قلیان در خانم ها به 18 درصد رسیده است.

رستمیان با اشاره به این که عرضه کالاهایی که آسیب می زند را باید کم کرد، خاطرنشان کرد: عرضه کالاهایی مثل سیگار و قلیان که آسیب زا هستند باید کم شود، همچنین اصناف و مردم نیز در این موضوع باید مداخله کنند. نمی شود کسی برای این که سود ببرد، شغلی ایجاد کند که به مردم آسیب بزند. این شغل باید در جامعه مذموم  شود که احتیاج به تبلیغ دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که دولت باید مکان هایی ایجاد کند که برای مردم سود رسانی داشته باشند، یادآور شد: دولت باید جلوی مکان هایی که سودرسانی ندارند را گرفته یا برای آنها محدودیت ایجاد کند. یکی از کارهایی که امسال انجام دادیم، این بود که مالیات ها را برای عرصه این کالاها زیاد کردیم و طرح بنده در کمیسیون تلفیق این بود که عوارض سیگار زیاد شود که با آن موافقت شد و 15 درصد زیاد کردیم .

وی افزود: ما اگر بتوانیم عوارض و مالیات این موارد را زیاد کنیم، از درآمد آن برای خود مردم استفاده می کنیم. مصرف سیگار و قلیان هزینه سلامت را بالا می برد که باید این ها را گران کنند که با این گرانی جلوی آسیب را بگیرند چرا که  وقتی گران می شود، مصرف آن، کاهش پیدا می کند. مطالعات دنیا نشان داده که وقتی دخانیات گران می شود خانواده های متوسط و فقیر کاهش مصرف پیدا می کنند.

رستمیان با اشاره به این که اجرایی نشدن قانون مصرف قلیان در قهوه خانه ها گفت: ما یک زمانی قانون نداریم و یک زمانی قانون داریم که اجرا نمی شود که باید سیستم های نظارتی مثل مجلس، کسانی که کار فرهنگی و کار اجرایی می کنند، اداره اماکن، نیروی انتظامی و گروه های  نظارتی دیگر ورود کرده و  همه باید نظارت داشته باشند تا مصرف کاهش پیدا کند.

کد خبرنگار: 41055

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha