کد خبر: شایع-ترین-علل-دردهای-شانهمیان-دردهای-ش
۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹

خبرگزاری سلامت: معمولا دردهای شانه در سر شانه، بالای قسمت خارجی بازو، جلوی بازو و یا پشت بازو احساس می‌شوند، شب‌ها بدتر هستند و بیمار نمی‌تواند روی شانه مبتلا بخوابد. وقتی درد ناشی از شانه است، دامنه حرکتی شانه کم می‌شود، به خصوص بیمار نمی‌تواند دست خود را بالا ببرد و یا به پشت خود برساند و اگر تلاش کند که این کار را انجام دهد، درد بیشتر می‌شود. درد این بیماران معمولا با بالا بردن دست بدتر می‌شود .دردهای ناشی از شانه هم ممکن است به ساعد، دست و انگشتان منتشر شوند؛ ولی معمولا کیفیت تیز و تیر کشنده ندارند و به صورت گنگ و مبهم می‌باشند.
دکتر مرتضی نخعی امرودی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراح شانه و آرنج می‌گوید: دردهای شانه به چند گروه کلی تقسیم می‌شوند. شایع ترین دردهای شانه در افراد مُسن است که از سنین 45 سالگی به بعد شایع می‌شود و به طور عمده در افرادی که کارهای سنگین و مربوط به بالای سر مانند تأسیسات ساختمانی، نقاشی ساختمان و ... انجام می‌دهند شایع تر است. اخیرا در بین خانم ها انجام ورزش‌هایی نظیر پیلاتس و تی‌آرایکس باب شده که حرکات بالای سر سنگینی دارند. یعنی فردی که چندین سال ورزش نکرده، با انجام این ورزش‌ها دست‌هایش را به شدت بالا می‌برد که با این کار در معرض بیماری‌های شانه قرار دارد.

شایع ترین علت درد شانه بیماری تاندون روتاتورکاف (تاندون چرخاننده شانه) است. این بیماری به صورت یک طیف از بیماری‌هاست که از شدت کم شروع می‌شود و در صورت عدم درمان به پارگی بسیار شدید تاندون و پس از آن می‌تواند به تخریب شانه منجر شود.

وی ادامه می‌دهد: علت واحدی برای بیماری تاندون روتاتورکاف وجود ندارد و برای آن علل گوناگونی از جمله سن و شغل متصور هستیم. معمولا تاندون این بیماران از سن 30 سالگی به بالا درگیر می‌شود و بعد از رسیدن به 50 سالگی در صورت داشتن سایر عوامل امکان پاره شدن تاندون وجود دارد. افرادی که ورزش‌های سنگین مربوط به بالای سر و کارهای بالای سر انجام می‌دهند امکان پارگی تاندون در آنها بیشتر است. عوامل وراثتی در این بیماری موثر می‌باشد. افرادی که بیشتر در معرض ضربه قرار بگیرند (به عنوان مثال زمین خوردن) شانس افزایش پارگی هم در آنها بیشتر می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: بسیاری از اوقات به دلیل شناخته ترشدن دردهای گردن، بسیاری از همکاران دردهای شانه را هم به گردن ارتباط می‌دهند، زیرا دردهای گردن به شانه منتشر می‌شود و تیر می‌کشد و دردهای شانه به گردن. در حالی که میان این دو باید افتراق داده شود. بنابراین درد ناشی از تاندون روتاتورکاف که به صورت واضح برای شانه است، اما امکان دارد اشتباهی به گردن اختصاص داده شود. بنابراین بیماران مدت‌ها دنبال درمان گردن می‌روند و از آن عکس و ام آر آی می‌گیرند و حتی درمان‌هایی نظیر گردنبند طبی، بالش طبی و فیزیوتراپی دریافت می‌کنند. این در حالی است که امکان دارد درد ناشی از شانه باشد نه گردن.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: درمان درد شانه بستگی به وضعیت بیمار دارد. برای درمان سن، شغل و وضعیت پارگی رخ داده در تاندون  در نظر گرفته می‌شود. اغلب سعی ما بر جراحی نکردن است. قبل از جراحی به بیمار توصیه می‌شود از انجام کارهایی که موجب گسترش پارگی می‌شود نیز بپرهیزد. بیماران تا حد امکان باید دست‌هایشان را خیلی بالا نبرند و از انجام حرکات بالای سر سنگین پرهیز کنند. نکته مهم آن که بیشتر از 20 تا 30 جلسه فیزیوتراپی به بیماران توصیه نمی‌شود و در این مدت به بیماران داروهای مُسکن داده می‌شود و حداکثر 3 تا 4ماه صبر می‌کنیم؛ در صورتی که بیمار با رعایت تمامی این نکات بهبود نیابد، نیازمند عمل جراحی است. از طرفی دیگر برخی بیماران از ابتدا به ساکن باید جراحی شوند و فیزیوتراپی برای آنها در نظرگرفته نشود، مانند بیمارانی که به طور واضح در اثر یک ضربه تاندون‌شان پاره شده است.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha