کد خبر: سياري-ریشه-بسیاری-از-بیماری-های-غیروا
۱ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۵۸

معاون بهداشت در همایش تغذیه سالم در انستیتو تغذیه ایران گفت: ریشه بسیاری از بیماری های غیرواگیر رفتار نامناسب تغذیه ای افراد است

به گزارش خبرگزاري سلامت  به نقل از وبدا ، دکتر علی اکبر سیاری افزود: 76 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر است. سکته قلبی در سال 90 بالغ بر 93 هزار مرگ، سکته مغزی 43 هزار مرگ و سرطان 30 هزار مرگ برجای گذاشتند.

وی بیان داشت: دیابت، بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ها و سکته ها بیماری هایی هستند که می توان از آنها پیشگیری کرد و تغذیه سالم سرطان ها، دیابت را کاهش می دهد.

وی افزود: 8 عامل خطر داریم که 4 عامل بیولوژیک هستند مثل قند، چربی و فشارخون بالا و چاقی و 4 عامل نیز رفتاری هستند شامل تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات و الکل که باید تحت کنترل قرار گیرند.

معاون بهداشت گفت: در اطلاع رسانی بسیج ملی تغذیه سالم رسانه ها، شهرداری ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و همه سهیم هستند.

دکتر سیاری افزود: در دهه 60 تصمیم گرفتیم نمک را صنعتی و ید دار کنیم و سال ها طول کشید تا نتیجه اش حاصل شد. اکنون نیز برای کنترل بیماری های غیرواگیر باید سیستم درست می کردیم که انجام شد و باید سال ها کار کنیم تا نتیجه بگیریم.

وی بیان داشت: مصرف میوه و سبزیجات در سبد غذایی مردم ایران کم است که باید افزایش یابد و از آن طرف نمک، قند و چربی را باید کاهش دهیم.

دکتر سیاری در پایان گفت: موظف هستیم تا سال 2025 از مرگ نابهنگام 30 تا 70 ساله ها 25 درصد کم کنیم و این کار با کنترل بیماری های غیرواگیر و تغذیه سالم حاصل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha