قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به رشد ميزان بروز سرطان در كشور گفت:ميزان بروز سرطان در كشور هنوز از متوسط جهاني كمتر بوده و سونامي سرطان در كشور نداريم.

 

به  گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  ايرج حريرچي  در نشست خبري  كنگره بين المللي  پيشگيري و تشخيص زود هنگام بيماري سرطان بااشاره به آمارو ارقام مربوط به بيماري سرطان در ايران و جهان گفت:در حال حاضر ميزان ورود سرطان در دنيا درحال افزايش است  و سالانه 10 ميليون مورد جديد به اين بيماري ثبت مي شود.

وي با اشاره به اينكه در سال2012، 14 ميليون نفر به سرطان مبتلا شده اند گفت:پيش بيني مي شود ميزان مبتلايان به اين بيماري در سال 2030 به 25 ميليون نفر برسد.

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به ميزان مرگ ومير بيماران سرطاني در دنيا افزود:در سال 2000 و 2012 به ترتيب شش ميليون و هشت ميليون  نفر در سال جان خودرا براثر بيماري سرطان ازدست داده اند كه پيش بيني مي شود اين تعداد در سال 2030 به 13 ميليون نفر برسد.

وي بابيان اينكه سالانه 92 هزار سرطان جديد  بدون احتساب سرطان پوست در كشور ثبت مي شود خاطرنشان كرد: با احتساب سرطان پوست ميزان ورود و سرطان هاي جديد به 100 هزار نفر در سال مي رسد.

سخنگوي وزارت بهداشت تصريح كرد:شايع ترين سرطان در دوجنس زن ومرد شامل سرطان هاي پستان، معده،روده بزرگ و مثانه، كه البته ميزان شيوع سرطان پستان در مردان بسيار ناچيز و حدود يك درصد است.

شايع  ترين سرطان ها در مردان و زنان در ايران

قائم مقام  وزير بهداشت درادامه اظهار كرد:شايع ترين سرطان هاي در مردان سرطان هاي معده،پروستات، مثانه و روده بزرگ است و سرطان هاي شايع در زنان شامل سرطان هاي  پستان، روده بزرگ ، معده و سرطان خون مي شود.

وي با اشاره به بروز موارد جديد سرطان در زنان ومردان گفت: در ايران ميزان بروز سرطان در مردان و زنان به ترتيب 134 و 128 در هر100 هزار نفر در سال است كه اين آمار در دنيا  در مردان 205 و زنان 165 در هر 100 هزار مورد است و پيش بيني مي شود 2030 تعداد موارد جديد ابتلا به سرطان در ايران  به  155 مورد در 100 هزار نفر برسد.

افزايش سن  علت اصلي افزايش بروز سرطان در كشور

حريرچي با اشاره به اينكه رشد سرطان در ايران هنوز نسبت به متوسط جهاني كمتر است  تصريح كرد: علت اصلي افزايش بروز سرطان در كشور افزايش اميد به زندگي است چرا كه سرطان بيماري دوران پيري و سالمندي است.

وي  دومين عامل اصلي بروز سرطان در كشور را  تغيير سبك زندگي مردم دانست و گفت : بيش از  10 درصد افراد بالغ در كشور سيگاري هستند،90درصد مردم كمتر از 5 وعده مصرف ميوه روزانه  دارند،35 درصد افراد فعاليت بدني كم ،50درصد كلسترول بالا و 10 درصد مردم به قند خون مواجه هستند كه تمام اين موارد از مولفه هاي تاثيرگذار در بروز سرطان است.

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به توليد سرانه دي اكسيد كربن  در كشور و مقايسه آن با متوسط جهاني تاكيدكرد:سرانه توليد دي اكسيد كربن به ازاي هر نفر درسال در كشورحدود 7تن  است كه متوسط جهاني آن 4.6 دهم را نشان مي دهد همچنين  ميزان ضررات معلق موجود در هر متر مكعب هواي شهرهاي با جمعيت 100 هزار نفر 115 ميكروگرم است كه متوسط جهاني 61 ميكروگرم را  تائيد مي كند.

 

كاهش 50 درصدي مرگ و مير ناشي ازسرطان با پيشگيري،تشخصيص و درمان مناسب

 

 ايرج حريرچي بااشاره به اينكه  يك دوم تا يك سوم مرگ ناشي از سرطان با پيشگيري،تشخيص و درمان مناسب قابل پيشگيري است گفت نظام هاي سلامت با رعايت اين سه مولفه مي توان سالانه 100 تا 200 ميليارد دلار  صرف جويي داشته باشند.

به گفته قائم مقام وزير بهداشت هزينه مستقيم و غير مستقيمي كه  سالانه سرطان  تحميل  مي كند به 10 هزار ميليارد مي رسد كه  هزارو دويست و پنجاه ميليارد به حوزه دارو اختصاص مي يابد كه 83 درصد هزينه دارودرماني از سوي دولت تامين و مابقي توسط بيمار پرداخت مي شود

حريرچي گفت: در حالي كه سالانه 10 هزار ميليارد استعمال دخانيات صرف مي شود كه هزينه آن با هزينه درمان سرطان برابري مي كند كه اگر اين ميزان را كاهش دهيم 50 تا 60 هزار مرگ زودرس كاهش مي ياد.

وي با بيان اينكه پيش بيني مي شود ظرف 15 سال آينده با افزايش 50 درصدي امار سرطان در كشور مواجه باشيم گفت:بايد علاوه براصلاح سبك زندگي براي پيشگيري و تشخيص زودرس برنامه هاي عملي داشته باشيم.

مصرف ترياك،الكل و چاقي ازمولفه هاي بروز سرطان

حريرچي بااشاره به انجام مطالعات اينده نگري در كشور گفت:اين كهورت به عنوان بزرگترين مطالعات خاورميانه در زمينه سرطان محسوب مي شود كه نتايج آن حاكي از سرطان زا بودن مصرف ترياك، الكل، چاقي  و برخي عفونت ها در بروز سرطان است .

احداث 148 مركزتيپ يك درمان سرطان در كشور

قائم مقام وزير بهداشت  با اشاره به اقدامات  صورت گرفته در تسهيل  دسترسي  بيماران به مراكز درماني گفت: 148  مركز درماني تيپ يك در كشوراحداث خواهد شد كه 131 مركز آن 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و دولتي هستند كه در زمينه تشخيص زود هنگان و غربالگري فعاليت خواهند كرد. همچنين 74 مركز تيپ 2 در 54 شهر در حوزه راديو تراپي، جراحي و شيمي درماني در بخش غير دولتي احداث و 14 مركز تيپ 3 در دوازده شهر احداث خواهد شد همچنين 52 مركز با 800 تخت شيمي درماني سرپايي نيز در كشور ايجاد شده است .

وي با اشاره به نقش تاثيرگذار موسسات خيريه و مردم نهاد در حوزه درمان سرطان اظهار كرد:850 خيريه و 620 موسسه مردم نهاد،64 مركز درماني در حوزه سرطان ايجاد كرده اند كه قدم بزرگي در اين زمينه محسوب مي شود.

كدخبرنگار410600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha