کد خبر: سلول‌های-خورشیدی-که-فتوسنتز-می‌کنن
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۱
سلول‌های خورشیدی که فتوسنتز می‌کنن

محققان در کشور سلول‌های خورشیدی را تولید کردند که فرآیندی مشابه فتوسنتز انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاري سلامت راحله محمدپور مجری پروژه "ساخت سلول های فوتوولتايی نانوساختاری هيبريدی معدنی/بيولوژيكی" که این طرح را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به اتمام رسانده درباره آن اظهار کرد: به علت محدود بودن منابع فسیلی در چند سال آینده چاره ای جزء استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک وجود ندارد و این مسئله رویکردی جهانی است در میان انرژی های تجدیدپذیر نیز انرژی خورشیدی از پاک ترین انرژی ها است که در کشور ما نیز به وفور وجود دارد.

محمدپور ادامه داد: بنابراین محققان در کشورهای مختلف برای بهره وری از این انرژی به دنبال ساخت و تولید سلول های خورشیدی با بازدهی بالا، هزینه تولید پایین و پایداری زیاد هستند. در این طرح نیز ساخت سلول های فوتوولتايی مد نظر قرار گرفت تا سلول های خورشیدی شبیه به برگ را تولید کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف همچنین ابراز کرد: در واقع با استفاده از مواد بیولوژیکی موجود فرآیندی مشابه فتوسنتز را در سلول های خورشیدی شبیه سازی کنیم تا با استفاده از پروتئین و کلروفیل فتوالکترون های نانو ساختار حساس شوند. این سلول خورشیدی در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده است البته با وجود هزینه ساخت پایین این سلول ها به علت وجود الکترولیت مایع این سلول ها مشکل پایداری دارند. تحقیقات در حوزه پایداری سلول های خورشیدی در مرز دانش قرار داشته و محققان در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha