کد خبر: سلب-اختیار-از-نظام-پزشکی،-بزرگترین-معض
۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که بدون در نظر گرفتن نظرات تخصصی و کارشناسی طی مصوبه ای اختیارتعرفه گذاری از تنها مرجع "مردم نهاد" جامعه پزشکی سلب و به دولت واگذار شد، گفت: این اقدام بزرگترین معضل سیاست تعرفه گذاری است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، فرجود شکوهی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اساسی ترین مشکل در مقوله سیاستگذاری تعرفه ها فاصله گرفتن از روح حاکم بر قانون اساسی و قوانین مندرج در آن است، بیان داشت: در قانون اساسی دو منطق وجود دارد که به میزان دوری و نزدیکی از این دو منطق مشکلات کم یا افزوده می شود.

وی افزود :یکی از این دو منطق بحث جدی"مردم نهادبودن" نظام سیاسی و اجتماعی ما و دیگری اکتفا به نقش"نظارتی"و عدم دخالت های مستقیم دولت ها در امور مردمی به مفهوم کار مردم به مردم واگذار کردن است.

وی با ابراز تاسف از این که در دولت قبل به بهانه هائی که بیشتر شائبه سیاسی بودنش مطرح است بدون در نظر گرفتن نظرات تخصصی و کارشناسی طی مصوبه ای اختیار تعرفه گذاری از تنها مرجع "مردم نهاد" جامعه پزشکی سلب و به دولت واگذا رشد، ادامه داد: طبیعی است که ناهماهنگی های جدی در این باب به وقوع بپیوندد.

به گفته شکوهی، قانون اساسی با حذف نقش سازمان نظام پزشکی در امر تعیین تعرفه ها عملا جامعه بزرگ پزشکی کشور را از  خود عامل بودن حذف و مجبور به اجرای دستورالعمل هایی شد که دیگران در تصویب آن نقش دارند.

عضو کمیسیون تعرفه سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که این امر بزرگترین معضل سیاست تعرفه گذاری است، اظهار کرد: تنها راهکار اصلاحی اش بازگرداندن تعیین تعرفه هابه نهاد و مرجع صنفی جامعه پزشکی کشور یعنی سازمان نظام پزشکی است.

وی با اذعان به این که در همین راستا بحث جدی دیگری نیز مطرح است، تصریح کرد: صاحبان حرف پزشکی بایدبا توجه به تغییرات  موجود ، پیشنهادات تعرفه ای خود را به سازمان متبوعه ارائه دهند و در واقع این پیشنهادات مبنای بررسی تعرفه ها برای هرحرفه یا رشته ای در وزارتخانه گردد.

شکوهی اضافه کرد : از آثار مثبت این اقدام می توان به این اشاره کرد که صاحبان حرف پزشکی خودرا صاحب نظر درتعیین تعرفه می دانند وبراین اساس دراجرای درست ودقیق آن نیزکوشاترخواهند بود زیرا آن را ازخود می دانند.

وی با بیان این که در شرایط فعلی باید در خصوص تعرفه گذاری هر چه سریعتر به مرجع اصلی آن یعنی سازمان نظام پزشکی رجوع شود، خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی با ایجاد کار گروههای متشکل از حرف پزشکی و با در نظر گرفتن آیتم های خاص هر استانی پیشنهادهای تعرفه ای کارشناسی شده اش را به عنوان مبنای بررسی تعرفه به وزارت بهداشت ارائه دهد تا این پیشنهادات مبنای مطالعات تعرفه ای وزارتخانه قرار گیرد.

 

ضرورت نظارت و توجه بر اجرای درست تعرفه ها

 

عضو شورای عالی نظام پزشکی بحث تعرفه گذاری را  فقط مختص به تصویب واجرای آن ندانست و گفت: نظارت براجرای درست تعرفه ها نیز باید مورد توجه  باشد که دولت ها در هیچ مقطعی ابزارهای لازم و کافی را برای نظارت بر این مهم نداشته اند.

وی افزود : وقتی سازمان نظام پزشکی متولی این امرگردد یک "خودکنترلی" و یا "خودنظارتی" در این امر میسر می شود که بسیار تاثیرگذار خواهد بود، زیرا این تصمیم تعرفه ای توسط خودشان ارائه شده است.

 

 تعیین تعرفه به موقع تابع تصویب بودجه کشوری در مجلس

شکوهی تعیین تعرفه به موقع را تابع تصویب به موقع بودجه کشوری درمجلس عنوان کرد و اذعان داشت : این امرارتباط مستقیم با توان و بودجه درنظرگرفته شده وهمچنین تامین منابع مالی برای بیمه های پایه دارد  زیراچنان چه بیمه های پایه تعهدات خود را به موقع پرداخت کنند، این مهم به دلایلی تاثیر بسزایی در تعیین میزان تعرفه ها دارد.

 وی افزود : یعنی جامعه پزشکی می تواند بر روی پرداخت های به موقع بیمه های پایه حساب بازکرده و هزینه های خود را لحاظ کند.

 به گفته وی، امور هرحرفه ای حتما باید به صاحبان همان حرفه واگذار شود تا خوب و بد اتفاقات آن را خود پاسخگو باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha