کد خبر: سلامتی‌تان-را-به-صاحب-غدیر-بسپارید
۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۱۸
سلامتی‌تان را به صاحب غدیر بسپارید

خبرگزاری سلامت: اگر آرامش گمشده زندگی شماست، یک توصیه ویژه درمانی برای شما داریم. سری به نهج البلاغه بزنید؛ قدر مسلم آرامشتان را خواهید یافت.

اغلب مسلمانان حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه و یا امام خود می‌شناسند. اطلاعاتی که در میان عموم مردم در خصوص ایشان وجود دارد صرفا آگاهی‌هایی تاریخی در خصوص برخی ابعاد شخصیتی و زندگی حضرت است از جمله در خصوص معجزه تولید ایشان در کعبه، زندگی و تربیت ایشان نزد حضرت رسول(ص)، ایمان و فداکاری ایشان برای اسلام، شجاعتشان در جنگ، عدالتشان در حکومت، همسر بودن بی نظیرشان در خانه، پدر بودن بی بدیلشان برای فرزندان، محبتشان با ایتام و ... است.

اما به راستی باید گفت اینها تنها ابعاد کوچکی از علی (ع) است و لازم است برای شناخت بیشتر ایشان به باارزش‌ترین چیزی که در اختیار داریم یعنی خطبه‌ها و سخنرانی‌های حضرت که در نهج البلاغه گرد آمده است مراجعه کنیم. آن زمان است که ابعاد وجودی ایشان را بیش از پیش خواهیم شناخت.

اگر در هر علمی تحصیل کرده‌ایم می‌توانیم با نگرش و برداشت‌های برخواسته از دانشی که داریم به نهج‌البلاغه مراجعه کنیم. آن زمان است که خواهیم دید در هر رشته‌ای صاحب دانش و اندیشه باشیم، حضرت علی (ع) برای ما حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.

اگر به عنوان یک روانپزشک یا روانشناس و یا پزشک نگاهی به اندیشه‌های بلند حضرت علی (ع) داشته باشیم، خواهیم فهمید که شناخت دقیق ایشان از خالق انسان و انسان موجب شده است حضرت توصیه‌های بی‌نظیری برای سلامت انسان داشته باشند. توصیه‌هایی که قدر مسلم هر صاحب فنی را دچار حیرت خواهد کرد، چرا که عمل به توصیه‌های حضرت از منظر پزشکی و روانشناسی کاملا قابلیت تحلیل علمی دارد و می‌تواند موضوع پژوهش‌های علمی گسترده ای قرار گیرد.

در عصر حاضر از منظر علمی تأثیر عمیق سلامت روح و روان بر سلامت جسمی کاملا به اثبات رسیده و مشخص شده فشارهای عصبی و ناراحتی‌های ناشی از اتفاقات زندگی چه تأثیر مخرب و مستقیمی بر روح و سپس بر جسم انسان دارد. تمام بیماری‌های روحی ما ناشی از عواملی مانند تربیت نادرست، نداشتن نگرش و اطلاعات درست در خصوص واقعیات زندگی، نداشتن اصول و مبانی صحیح اعتقادی و رفتاری برای زندگی، نداشتن هدف، نشناختن خود، واقف نبودن به واقعیات هستی و هدف آفرینش، عقده‌هایی که موجب شده خود و دیگران را آزار دهیم، نشناختن دیگران و داشتن توقع و انتظار از دیگران، شکست‌ها و آسیب‌هایی که در طول زندگی دچار آن شده ایم و ... است.

اما شناخت دقیق حضرت از ترس‌ها، ضعف‌ها، خلأهای تربیتی، اعتقادی، اخلاقی و ... انسان موجب شده است در توصیه‌های خود به دقت انسان‌ها را به دسته های مختلف تقسیم (از جمله در خطبه 32 نهج البلاغه با عنوان اقسام مردم) و برای هر دسته بر اساس ویژگی‌های آن گروه، توصیه‌های اخلاقی ارائه دهند که رعایت آنها می‌تواند در رفع آسیب‌های روانی و روحی وارد شده به هر گروه تأثیرگذار باشد.

توصیه‌های تربیتی ایشان در نوع رفتار با مردم، خانواده، همسایگان، به ویژه در زمینه تربیت کودکان نیز از منظر علم جامعه شناسی، مردم شناسی، رفتار شناسی و روانشناسی کودک نه تنها قابلیت تحلیل دارد، بلکه هنوز هم علم نتوانسته است به پای قدرت شناخت حضرت علی (ع) از انسان برسد.

آرامش گمشده عصر حاضر است، اما حضرت با شناساندن جهان و آینده انسان و به ویژه با شناساندن خداوند آنگونه که هست، چنان زمینه‌های کسب آرامش روحی و روانی را برای هر فرد فراهم می‌کند که موجب می‌شود در سایه این آرامش هر فردی سلامت جسم و روح خود را به دست آورد.

اما افسوس که تمام این علم در کتاب‌ها محصور محبوس مانده و کسی به سراغ آنها نرفته تا با تحلیل علمی و به زبان روز این علوم برخواسته از شناخت حقیقی انسان را به جهان عرضه کند.

افسوس که صاحب اندیشه‌ای که معتقد است: «سبکبار شوید تا برسید»، «بزرگترین گناه ترس است»، «نادانی انسان همین بس که قدر خود را نشناسد»، «اگر آسمان و زمین درهای خود را به روی بنده‌ای ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتی از میان آن دو برای او خواهد گشود»، «آرامش خود را تنها در حق جستجو کن و جز باطل چیزی تو را به وحشت نیندازد» و ... هنوز ناشناخته مانده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha