کد خبر: سرپرست-سازمان-حج-و-زيارتتعيين-تكليف-حج
۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۰۹

سرپرست سازمان حج و زيارت گفت: در صورت اطمينان از تامين امنيت، عزت و كرامت حجاج ايراني، اعزام حجاج به حج ۹۶ انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري سلامت حميد محمدي ، با اشاره به دعوتنامه سعودي‌ها از ايران براي مذاكره در مورد حج سال آينده گفت: طبق روال گذشته عربستان در اين فصل از كشورهاي اسلامي براي مذاكره در خصوص حج دعوت كرده و از ايران نيز براي مذاكره دعوت شده است، ولي از آنجا كه رابطه سياسي بين دو كشور بيش از يك سال است قطع شده، ايران شرايط ويژه‌اي در ارتباط با عربستان دارد.

محمدي اطمينان از امنيت، عزت و كرامت حجاج ايراني را رمز اعزام حجاج اعلام و تصريح كرد: در پاسخ به دعوت عربستان يك سري شرايط براي اطمينان از امنيت، عزت و كرامت حجاج ايراني با مصاديق مشخص عنوان كرده‌ايم مثل اينكه بي‌احترامي به آنها نشود، بازداشت نشوند، در بقيع رفتار مناسبي با حجاج ايراني صورت بگيرد و در كل خواستار تامين شرايط ايران و برخورد محترمانه با حجاج شده‌ايم.

در مذاكرات آتي كه در ۵ اسفند برگزار خواهد شد، يك هيئت از ايران به عربستان اعزام مي‌شود و در صورت فراهم شدن شرايط و بستر به نحوي كه حجاج بتوانند عزتمندانه به حج اعزام شده و همانند ساير مسلمانان از حق خود در كنگره عظيم حج استفاده كنند، حجاج امسال اعزام مي‌شوند.

سرپرست سازمان حج و زيارت ادامه داد: اگر احساس كنيم كه شرايط لازم براي حضور عزتمندانه حجاج ايراني تامين نخواهد شد و طرف سعودي با توجه به تعطيلي سفارت ايران در رياض و همچنين تعطيلي كنسولگري ايران در جده كه شرايط ما را در ميان ديگر كشورها اسلامي منحصربه فرد كرده است، به دنبال ايجاد مشكلاتي براي حجاج ايراني خواهد بود، موضوع اعزام حجاج منتفي خواهد شد.

محمدي در خصوص پرداخت غرامت به حجاج ايراني بابت حوادث حج سال ۹۴ گفت: در خصوص حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام از همان ابتداي امر مسئولين عربستان اعلام كردند غرامت به شهدا و مصدومان پرداخت خواهند كرد و ما نيز پيگير دريافت اين غرامت هستيم و در آخرين اقدام يك هيئت مركب از مسئولين حقوقي وزارت امور خارجه، سازمان حج و زيارت و قوه قضائيه با چند وكيل بين‌المللي قراردادي را در راستاي دريافت غرامت از شركت مجرم در اين حادثه منعقد كرده‌اند كه پس از حصول نتيجه غرامت‌ها به خانواده شهدا و مجروحين حادثه پرداخت خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زيارت افزود: در خصوص شهداي حادثه منا نيز يكي از مباحث مذاكرات ۵ اسفند با سعودي‌ها دريافت خسارت يا ديه جانباختگان و مجروحين است؛ تلاش مي‌كنيم عربستان را به پرداخت خسارت و ديه مجاب كنيم.

معاون وزير ارشاد در امور حج با اشاره به عدم پرداخت غرامت از طرف عربستان به حادثه‌ديدگان ديگر كشورها در حادثه منا گفت: عربستان در آخرين مذاكرات اظهار داشته كميته‌اي براي بررسي علت وقوع حادثه منا تشكيل داده ولي تاكنون نتيجه آن را اعلام نكرده است.

محمدي درباره وضعيت اعزام عمره‌گذاران به عربستان افزود: موضوع عمره به نوعي به حج واجب گره خورده است و اگر مسير حج باز شود عمره هم انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زيارت در خاتمه درباره وديعه‌گذاران عمره خاطرنشان كرد: حساب‌هاي بانكي وديعه‌گذاران عمره در اختيار خودشان است و هر زمان كه تمايل داشته باشند مي‌توانند برداشت كنند و سازمان حج و زيارت با مذاكره با بانك‌هاي ملي و ملت يك راهكار ديگر هم ارائه داده و مردم مي‌توانند معادل هزينه سفر به عتبات، صرفا براي سفر به عتبات عاليات از طريق سازمان حج و زيارت تسهيلات دريافت كرده و به عتبات مشرف شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha