کد خبر: سرنوشت-میلیون-ها-دلار-دارایی-حج-ایران-د
۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۴

با توجه به وجود ده ها تن داروی ایران در عربستان و تعطیلی عمره و حج و این مسئله که بازگرداندن این داروها به کشور صرفه اقتصادی ندارد و نمی توان آنها را در عربستان فروخت و حتی به حجاج سایر کشورها هدیه داد، به احتمال زیاد زیان مالی قابل توجهی از این راه به ایران وارد خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت: طبق توافق های صورت گرفته بین دو کشور ایران و عربستان(این توافق بین اکثر کشورها و عربستان وجود دارد)، ایران تنها یک بار در سال اجازه ارسال دارو برای استفاده حجاج ایرانی را داشت که بر اساس آن مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت همه ساله قبل از آغاز اعزام زائران حج تمتع حدود 100 تن دارو را به عربستان ارسال می کردند.

این داروها شامل 400 قلم دارو از جمله سرم، شربت و قرص های مختلف بود که البته همه آنها مورد استفاده حجاج قرار نمی گرفت بلکه قسمت زیادی از آن با هدف استفاده زائران عمره گزار به عربستان ارسال می شد و پس از مناسک حج در انبارهای ایران در عربستان نگه داری و مورد استفاده عمره گزاران ایرانی قرار می گرفت.

اما در سال گذشته با توجه به تعدی دو مأمور سعودی به دو نوجوان ایرانی و در پی آن تعطیلی عمره، بخشی از داروهای حج سال 93 که در عمره 94 مورد استفاده قرار گرفته بود، در انبارها باقی ماند. سپس در حج 94 نیز داروهای مورد نیاز ایران به عربستان ارسال شد البته با کارشکنی عربستان یک بار این داروها بازگشت خود و ایران مجبور شد دوباره داروهای مورد نیاز حجاج خود را ارسال کند البته بخشی از این داروها به دلیل نگه داری بد در فرودگاه جده و تأخیر در بازگرداندن به کشور خراب شد و هزینه مالی به کشور تحمیل کرد.

علاوه بر حجم بالای داروهایی که همچنان در عربستان وجود دارد، ایران تجهیزات کامل پزشکی برای تجهیز دو بیمارستان را نیز در عربستان دارد چرا که در موسم حج یک بیمارستان در مکه و یکی در مدینه احداث می شد، 5 دستگاه آمبولانس، دستگاه های دیالیز، تجهیزات اتاق عمل، تجهیزات مربوط به راه اندازی بیمارستان و مراکز درمانی در هتل های زائران ایرانی و  ... تنها بخشی از میلیون ها دلار دارایی ایران در عربستان بود که با تعطیلی حج هنوز تکلیف آنها مشخص نیست.

در این میان اگر چه سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت طی نشستی خبری با اصحاب رسانه از برقراری حج در سال آینده به صراحت سخن گفت و قدر مسلم تعطیلی حج با توجه به تجارب گذشته چندان طولانی نخواهد بود اما عدم حضور زائران ایرانی در حج خسارات مالی زیادی به ایران وارد کرده است، چرا که بسیاری از هتل ها و مراکز اسکان زائران و مسئولان ایرانی برای طولانی مدت اجاره شده بود و ایران هزینه اجاره این هتل ها را پرداخت کرده بود.

اگر چه رئیس سازمان حج و زیارت ازتلاش برای کاهش این خسارت مالی سخن گفته است اما با در نظر گرفتن اظهارات اخیر سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت می توان متوجه شد که قدر مسلم این تلاش ها در برخی موارد موفقیت آمیز نبوده و ایران متحمل زیان مالی به دلیل تعطیلی حج شده است.

مرعشی در خصوص اینکه سرنوشت ده ها تن داروی ایران در عربستان (که قدر مسلم تاریخ مصرف دارند و در استانه فاسد شدن هستند) چه می شود، اظهار کرده است: با توجه به اینکه پرواز مستقیمی از عربستان به داخل کشور وجود ندارد و انتقال دارو نیز شرایط خاص خود را دارد، مشخص نیست هنگام انتقال دارو از انبارهای ایران در عربستان به فرودگاه جده آیا شرایط نگهداری درست داروها رعایت می‌شود یا خیر، همچنین اگر قرار باشد داروها به کشور ثالثی برود و از آنجا به ایران آورده شوند هزینه بالایی خواهد داشت و مشخص نیست که آیا شرایط نگهداری دارو در کشور ثالث نیز وجود دارد و رعایت خواهد شد یا خیر. همه این مسائل ممکن است موجب شود ارزش ریالی داروها کمتر از ارزش انتقال آنها شود.

وی افزوده است: از سوی دیگر اگر این داروها به کشور منتقل شود با توجه به اینکه نمی‌دانیم در طول انتقال در چه شرایطی نگه‌داری شده‌اند، لازم است هزینه‌های سنگینی را انجام داده و آزمایش کنترل کیفی بر روی سلامت داروها انجام شود که هزینه بالایی را نیاز دارد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از عدم امکان فروش و حتی هدیه دادن این داروها به سایر کشورهای حاضر در حج نیز سخن گفته و اعلام کرده است که هیچ دارویی نمی‌تواند وارد کشور عربستان شود مگر اینکه کشور عربستان ورود آنها را تأیید کرده باشد از سوی دیگر از قبل از ما تعهد گرفته شده است که داروهای ارسالی فقط برای زائران ایرانی استفاده شود.

بر اساس مطالب مطرح شده و انتشار خبر دیدارهای احتمالی مسئولان حج ایران و عربستان در کشوری ثالث برای تعیین تکلیف دارایی های ایران در عربستان و سایر مسائل مطرح در این خصوص باید دید سرنوشت داروها، تجهیزات پزشکی و میلیون ها دلار دارایی ایران در عربستان چه خواهد شد.                

کد خبرنگار: 41080

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha