کد خبر: سرانه-مصرف-مواد-پلاستیکی-در-ایران،-30-کی
۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱

خبرگزاری سلامت: راحتی، ارزانی و در دسترس بودن کیسه‌ها و محصولات پلاستیکی و نگاهی که استفاده از آن را نشانه‌ای از مدرنیته می‌داند، سبب استفاده بیش از حد آن شده؛ در حالی که عمر تجزیه آن تقریبا پانصد سال است.

دکتر محمدعلی شاعری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از این که مصرف مواد پلاستکی در کشور سرانه بالایی نسبت به بسیاری کشورها دارد، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت چنین عنوان کرد که هر فرد ایرانی به طور متوسط، حدود 30 کیلوگرم از این مواد استفاده می‌کند؛ در حالی که سرانه مصرف مواد غذایی ضروری مانند ماهی برای هر شهروند ایرانی 5 کیلوگرم است.

شاعری می‌گوید: برای تولید یک کیلو مواد پلاستیکی، 5 تا 7 لیتر نفت مصرف می‌شود.

وی متذکر شد: بسیاری از مواد پلاستیکی که این روزها در سفره ایرانیان استفاده می ‌ود، همان مواد نفتی است که در نهایت به طبیعت بازمی‌گردند.

وی با اشاره به عمر طولانی این مواد که سال‌های بسیار برای تجزیه آن زمان لازم است، گفت: این مواد آلاینده تاثیر سوء بر آب آشامیدنی و خاک دارد و مجددا به صورت مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بسیاری از کشورها که به لحاظ شرایط اقتصادی هم تراز با ایران هستند، استفاده از مواد پلاستیکی ممنوع شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم با تاکید بر این‌که اسراف لطمه جدی به سلامت و بهداشت افراد وارد می‌کند، کاهش مصرف این مواد در کشور را نیازمند عزم همگانی برشمرد و افزود: در صورت نیاز بهتر است از مواددی استفاده شود که گیاهی هستند و آلودگی زیست محیطی ندارند.

بر اساس این گزارش، 21 تیر ماه روز بدون پلاستیک است؛ روزی که دوستداران محیط زیست از مردم می‌خواهند کمتر پلاستیک مصرف کنند و سعی دارند به مردم بگویند این مواد چگونه نفس زمین را تنگ کرده‌اند!

پس از امروز با تکرار این جمله که «ممنون، پلاستیک نمی‌خواهم»، رفتار زیست محیطی جدیدی را تجربه کنیم.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha