کد خبر: سخنگوی-وزارت-بهداشت-در-گفتگو-باسلامتح
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت گروه بزرگی از هموطنان با سختی و صعوبت تامین هزینه‌های درمانی کرده و یا از درمان در مراحل اولیه امتناع می‌کردند، گفت:  از ابتدای اجرای این طرح حمایت مالی از 14 میلیون بیمار بستری انجام گرفته است.

 

ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت  اظهارداشت: برنامه طرح تحول سلامت با هدف حفاظت مالی بیماران (با محوریت اقشار آسیب‌پذیر) در برابر هزینه‌های سلامت تدوین و آغاز شده است. هزینه‌های کمرشکن سلامت و فقر ناشی از آن عامل آسیب‌های اجتماعی فراوانی بوده و هست به نحوی که گروه بزرگی از هموطنان یا با سختی و صعوبت تامین هزینه و یا از درمان در مراحل اولیه امتناع می‌کردند.

 

وی افزود: مردم قبل از اجرای طرح تحول اغلب در مراحل پسین بیماری با عوارض و هزینه‌های جبران‌ناپذیری به ناچار خدمت می‌گرفتند. سامان‌دهی تامین خدمات بیمارستانی، کاهش سهم پرداختی بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز ممانعت از ارجاع بیماران برای دریافت و خرید خدمات، دارو و تجهیزات مصرفی به خارج از بیمارستان از گام‌های اجرایی  برنامه طرح تحول است.

 

 قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سهم پرداختی بیمار از کل پرونده‌‌های بستری، گفت:تمامی بیماران دارای بیمه پایه سلامت ساکن در شهرها که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند تنها 6 درصد از کل صورتحساب بیمارستان را پرداخت می‌کنند و بیماران روستایی، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، 3 درصد هزینه‌های درمان را می‌پردازند.

 

حریرچی  ادامه داد: پیش از این، همراهان بیمار مجبور بودند برای تامین بسیاری از نیازهای درمانی بیمار خود به داروخانه‌ها، فروشگاه‌های لوازم پزشکی و مراکز تصویربرداری و آزمایشگاهی سطح شهر مراجعه کنند. اما با اجرای این بسته خدمتی، بیماران و یا همراهان آنها برای تهیه دارو، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و سایر ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود و تلاش شده است تا تمامی این نیازها در بیمارستان‌ها پاسخ داده شود.

 

وی با اشاره به کاهش سهم مردم از هزینه‌های بستری از 37 درصد به 8.5 درصد، گفت:کاهش ارجاع مردم برای خرید داور و تجهیزات از حدود 100درصد موارد به 3 درصد،حمایت مالی از 14 میلیون بیمار بستری و حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی برای 77.4 درصد جمعیت کشور به صورت هدفمند وکاهش 42درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی و پرمصرف از دیگر اقداماتی بوده که با اجرای طرح تحول سلامت اجرا شده است.

 

 سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با لزوم نظارت توسط وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی بسیار در این زمینه ضرورت دارد چرا که نمی‌توان بر بالای سر هر پزشک یا هر پرستار و ارائه‌کننده خدمتی یک نفر را برای نظارت گذاشت و همه چیز را در ساعت‌های مختلف ارزیابی کند همچنین  نیروی لازم در این راستا وجود ندارد و این مسأله عملیاتی نیست  البته ما تمام تلاش خود برای نظارت بهتر بر بخش خصوصی و دولتی در حوزه درمان انجام می‌دهیم.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha