کد خبر: سالانه-10-هزار-میلیارد-در-اثر-مصرف-دخانی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰

سالانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد در اثر مصرف دخانیات دود می‌شود و بخش عمده‌ای از اعتبارات درمانی برای بیمارانی هزینه می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.

 

خبرگزاری سلامت: دخانیات سالیانه موجب مرگ شش میلیون نفر از مردم جهان می‌شود که با فرض 50 میلیارد نخ مصرف، سالانه به طور متوسط 10 هزار میلیارد در اثر استعمال دخانیات دود می‌شود.


دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: بایستی قانون منع استفاده از دخانیات اجرایی شود و تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن باشند.
هاشمی با بیان این‌که اجرای قانون مذکور همکاری وزارتخانه‌های مختلف را می‌طلبد، ابراز امیدواری کرد مجلس دهم در قالب تصویب برنامه ششم توسعه، تصمیماتی را اتخاذ نماید تا آنچه در گذشته به تصویب دستگاه قانونگذاری کشور رسیده است به طور صحیح اجرایی شود.


وی افزود: دستگاه‌های مرتبط در دولت تصمیماتی را اتخاذ نمایند تا از مصرف فزاینده دخانیات پیشگیری شود.


این مقام مسؤل خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در برابر رفتار مردم منفعل است؛ تصمیم مردم مبنی بر کاهش و یا حتی عدم مصرف دخانیات بیشترین کمک را به دستگاه‌های اجرایی دارد.


هاشمی با اشاره به هزینه هنگفتی که سالیانه برای درمان سرطان ریه صرف می‌شود، متذکر شد: متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات رو به افزایش است.


بر اساس این گزارش، سالانه بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات به کشور تحمیل می‌شود و بخش عمده‌ای از اعتبارات درمانی برای بیمارانی هزینه می‌شود که با سیگار زندگی کرده‌اند.


دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای موضوع دخانیات مربوط به مسائل فرهنگی است.


وی افزود: خوشبختانه با مساعدت و همت وزارت بهداشت و با نظر مساعد ریاست هیات امنای جمعیت مبارزه با دخانیات ایران، تصمیم گرفته شد شورای فرهنگی کنترل دخانیات کشور با حضور مسؤلین نهادهای فرهنگی، سازمان صدا و سیما، وزارتخانانه‌های علوم، آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان و شهرداری تهران برگزار شود تا با پیگیری برنامه‌های مربوطه، مقرر شده است نمایندگان مستقیم هر یک از این سازمان‌ها به جهت اجرای برنامه‌ها معرفی شوند تا با تشکیل جلسات فصلی، میزان پیشرفت کار بررسی شود.


سیگار سالانه منجر به 50 هزار مرگ می‌شود که قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. بی‌شک کاهش استعمال دخانیات نیازمند همکاری‌های فرابخشی در حوزه‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی است که امیدواریم تحقق یابد.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha