کد خبر: ساخت-مجموعه-سردخانه-های-مرکزی-واکسن-کش
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ساخت مجموعه سردخانه های مرکزی واکسن کشور منطبق با تکنولوژی روز دنیا خبر داد.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر محمد مهدی گویا با بیان این مطلب افزود: برنامه توسعه ایمن سازی (EPI) یکی از موفق ترین مداخلات انجام شده به منظور حفاظت کودکان و سایر گروه های هدف ایمن سازی و کاهش بار بیماری های مربوطه در کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی در ادامه گفت: ریشه کنی ، حذف و کنترل بیماریهای عفونی قابل پیشگیری با واکسن، اهداف اصلی این برنامه هستند به نحوی که هیچ کودکی نباید بدلیل بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن، جان خود را از دست بدهد.

دکتر گویا ادامه داد: پوشش نزدیک به صد در صد گروههای هدف و برقراری نظام مراقبت کارآمد و همچنین تامین واکسن مناسب (از نظر کمی و کیفی) برای پشتیبانی از برنامه واکسیناسیون و توزیع منطبق با ضوابط آن برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ضروری است . جمهوری اسلامی ایران به لطف برقراری شبکه خدمات بهداشتی درمانی اولیه با گستره کل کشور، در ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان برای تمامی افراد صرف نظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان موفقیت های بزرگی داشته است.

وی اهم اقدامات و موفقیت های حاصل شده در طی سالهای 1393 – 1395 را چنین تشریح کرد: حفظ پوشش واکسیناسیون کودکان در سطح بالای 95درصد کشوری و سطوح شهرستانی، نوسازی و تجهیز زنجیره سرمای واکسن در دانشگاههای علوم پزشکی با استفاده از منابع طرح تحول سلامت، ساخت مجموعه سردخانه های مرکزی واکسن کشور منطبق با تکنولوژی روز دنیا در سال 1394، اضافه شدن واکسن هموفیلوس آنفلوانزا در قالب واکسن پنج گانه در سال 1393به برنامه واکسیناسیون کودکان، اضافه کردن واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه ایمن سازی کودکان در مناطق پرخطر کشور در سال 1394، طراحی و اجرای طرح سوئیچ واکسن خوراکی فلج اطفال از 3 ظرفیتی به 2 ظرفیتی همزمان با سایر کشورهای دنیا در اردیبهشت 1395، اجرای 12 نوبت واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال در مناطق پرخطر این بیماری و واکسینه نمودن جمعا 6 میلیون کودک زیر 5 سال، تمدید تاییدیه سالیانه سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی فلج اطفال در کشور،انجام عملیات واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه در استان های جنوب شرقی کشور برای حدود 2 میلیون کودک 9 ماهه تا 15 ساله ، حفظ و نگهداری شاخص های مراقبت سرخک و سرخجه منطبق بااستانداردهای حذف این دو بیماری و اعلام آمادگی جهت ارائه سند تاییدیه حذف سرخک و سرخجه و اجرای طرح های تحقیقاتی مرتبط با فلج اطفال ، سرخک و سایر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و انتشار یافته های علمی در مجلات معتبر بین المللی .

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سازمان جهانی بهداشت امکانات ویژه فنی و مالی جهت تجهیز زنجیره سرمای واکسن در سطوح عملیاتی و آماده سازی آزمایشگاه کشوری فلج اطفال در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است .

دکتر گویا در پایان گفت: ادغام واکسن های جدید ( پنوموکوک و روتاویروس) به برنامه جاری ایمن سازی کودکان را از اقدامات در دست اجرای وزارت بهداشت بر شمرد که امید است با حمایت دولت و مجلس و تامین منابع مالی لازم در سال 1396 عملیاتی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha