کد خبر: زگیل-تناسلی-شایع-ترین-بیماری-مقاربتی-د
۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی کشور یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی میان زوج های جوان را زگیل تناسلی دانست که به هیچ عنوان خطرناک و ترسناک نیست.

 

دکتر اعظم السادات موسوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: زگیل تناسلی در اثر ویروسی به نام(HPV) ایجاد می شود، این ویروس 100 گونه دارد و تنها 20 تای این گونه ها در انسان ایجاد بیماری می کنند.

وی ادامه داد: این 20 عدد گونه ویروس به دو دسته تقسیم می شوند، یکی ویروس های پرخطر است که موجب ایجاد سرطان در زنان و مردان در دستگاه تناسلی، دستگاه گوارشی،حلق و دهان می شود.

متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: دسته دیگر که شایع تر هم می باشد تنها ایجاد زگیل مقاربتی می کند؛ بنابراین زگیل مقاربتی می تواند از تماس جنسی منتقل شود و در پوست ایجاد آلودگی می کند حال به طور عمده این پوست در ناحیه تناسلی است اما می تواند حلق،حنجره یا انتهای روده بزرگ را هم درگیر کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری زگیل تناسلی به هیچ عنوان خطرناک نیست اما به لحاظ نا زیبایی و احساس خارش و تحریک پوست ناخوشایند است که این امر موجب ایجاد ناراحتی روحی و گاهی هم منجر به بروز اضطراب و افسردگی در فرد شود.

موسوی در ادامه بیان داشت: بیماری زگیل تناسلی بعد از مدتی فروکش می کند و امکان دارد برای سال ها در حالت خاموشی باقی بماند و در اثر شرایط خاص مانند ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به طور مجدد فعال شود.

وی اذعان داشت: گاهی اوقات تعداد زگیل ها محدود و گاهی هم زیاد است، در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به ویروس(HIV) یا افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون با دوز بالا استفاده می کنند، امکان دارد ضایعات به شدت گسترده شود به حدی که شبیه یک تومور بزرگ در ناحیه تناسلی دیده شود که البته این امر نادر است.

وی بیان داشت: این بیماری از شریک جنسی قابل انتقال است، بنابراین متهم کردن زوج مبتلا به ویروس(HPV)به هیچ عنوان امر پسندیده و شایسته ای نیست زیرا هر فردی امکان دارد در طول زندگی به این ویروس مبتلا شده باشد و ناخودآگاه آن را به شریک جنسی خود انتقال دهد نکته مهم آن که ویروس خطرناک و ترسناکی نیست و خوشبختانه قابل کشف، تشخیص و درمان است.

رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی کشور متذکر شد: خوشبختانه امروزه برای ویروسHPV چندین نوع واکسن  در دنیا وجود دارد اما واکسن موجود در کشور ما گارداسیل است که برای دختران بین سنین 11 تا 14سالگی و در صورت عدم موفقیت تزریق تا 26 سالگی و برای  پسران بین 14 تا 16 سالگی قابل تزریق است.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha