کد خبر: زولبیا-و-بامیه-بدترین-نوع-شیرینی-در-رمض
۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه زولبیا و بامیه بدترین نوع شیرینی در رمضان است، گفت: رفتارهای غلط یا نامتعادل غذایی نه تنها منجر به کاهش وزن، چربی وقند خون نمی شود بلکه آنها را افزایش می‌دهند.

دکتر سید علی کشاورز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با تغذیه و روزه داری در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: این ماه فرصتی برای اصلاح عادات غذایی و  جلوگیری از پرخوری ها است درصورتی که واقعا همه چیز برای یک روزه دار کاملا رعایت شود.

وی افزود: متأسفانه اغلب در کشور ما دیده می شود که رفتارهای غلط یا نامتعادل غذایی نه تنها منجر به کاهش وزن، چربی خون و قند خون نمی شود بلکه ممکن است موجب افزایش آنها شود و نشان دهنده این مسئله بوده که بعضی از فلسفه دین خود در روزه داری به خوبی تبعیت نکرده و اصرار در خوردن می کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا بدن یک روزه دار در طول روز با کمبودهای از جمله آب، افت قند خون و کمبود نمک ها و انرژی مواجه می شود، گفت: این کمبودها طبیعتا موجب ضعف انسان می شود و انتظار می رود که در هنگام افطار به طوری رفتار شود که این کمبودهای غذایی جبران شود.

کشاورز تاکید کرد: استفاده از مایعات گرم همچون چای، سوپ، آش و ... می تواند کمک کننده برای تامین نیازها باشد همچنین بهترین شیرینی که می تواند قند و نمک ها را تامین کند خرما است اما متأسفانه مردم زیادی استفاده از شیرینی ها و مخصوصا زولبیا بامیه را ترجیح داده که می توان گفت بدترین نوع شیرینی است.

وی تصریح کرد: اگر افراد بخواهند سلامتی خود را حفظ، پرهیز از غذا در طول روز و  تعادل غذایی را داشته باشند باید حدالمکان از مصرف شیرینی ها و آنچه که شکر زیاد دارد پرهیز کنند و از خرما به عنوان یک شیرینی مطلوب در ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

*راهکارهایی برای کمتر تشنه و گرسنه شدن

وی در ادامه به نکات روزه داری برای نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند اشاره کرد و گفت: این افراد به دلیل اینکه در حال رشد و اوج بلوغ هستند نیاز بالایی برای تامین مواد غذایی دارند بنابراین در زمان افطار باید به گونه ای مناسب غذا بخورند تا علاوه بر نیاز معمول نیاز به رشد و جهش بلوغ آنها نیز تأمین شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: تازه بالغین در هنگام افطار می توانند در صورتی که مایل بوده غذای کامل بخورند اما در مورد بالغین و سایر مردم توصیه ما این بوده که با مایعات، نون، پنیر و سبزی افطار کنند و بلافاصله شام را نخورده تا ولع گرسنگی شدیدی که دارند گرفته شود و این مسئله سبب شده تا در افراط از پرخوری جلوگیری شود.

کشاورز خاطرنشان کرد: روزداران باید بعد از افطار تا قبل از خواب مایعات زیادی بنوشند تا ادرار زیادی تولید و رنگ آن کاملا بی رنگ یا به رنگ آب باشد چراکه روزها گرم و طولانی بوده و نوشیدن مایعات زیاد می تواند جبران کمبود آب بدن را کند.

وی تاکید کرد: در هنگام سحر حتما باید یک وعده غذا خورده شود به خاطر اینکه روزه داران یک روز طولانی را پیش رو دارند همچنین روزه داران 2 دسته بوده که یکی افرادی هستند که از تشنگی شدید دارند بنابراین برای کاهش این مشکل می توانند  بعد از سحر از غذاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی کمتر و مواد غذایی دارای کربوهیدرات و نشاسته را بیشتر مصرف کنند تا تشنگی آنها کمتر احساس شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: روزه دارانی که از دسته دوم بوده یعنی از گرسنگی شدید رنج می برند می توانند از پروتئین بیشتری استفاده کنند تا گرسنگی کمتری داشته ضمن اینکه در وعده سحر از مایعات هم مصرف و یک وعده کامل سحری داشته باشند.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha