کد خبر: زنبورهای-بی-عسل-می‌توانند-به-پرسش‌ها
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) به نقل از ساینس آلرت، توان استدلال زنبورها در حدی است که می‌توانند به سوالاتی مانند اگر «الف» از «ب» بزرگتر و «ب» از «ج» بزرگتر باشد، آنگاه «الف» از «ج» بزرگتر است یا خیر، به درستی پاسخ دهند.

این نوع استدلال که به استنتاج انتقالی مشهور است، توسط زنبورها قابل درک است و آنها می‌توانند روابط متغیرها را با یکدیگر درک کرده و آنها را با هم مقایسه کنند، البته آنها استنتاج منطقی خود را به سبک انسان‌ها انجام نمی‌دهند و از طریق برخی مقایسه‌ها و بررسی روابط متغیرها می‌توانند به نتیجه درست برسند.

پژوهشی که در این زمینه در دانشگاه میشیگان صورت گرفته، حاکی است زنبورهای بی عسل از ظرفیت نسبتا بالایی برای انجام رفتارهای پیچیده برخوردارند و علت این امر تعاملات اجتماعی گسترده آنهاست، پیش از این ثابت شده بود که زنبورهای بی عسل دارای حافظه بوده و می‌توانند همتایان خود را به خاطر بسپارند و بر همین مبنا زنبورهای بی عسل متخلف را مجازات می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که زنبورهای عسل از چنین قابلیتی برخوردار نیستند، شناسایی توان استدلال در زنبورهای بی عسل ناشی از آنجام آزمایشاتی برای رده بندی و مرتب سازی رنگ‌های مختلف توسط آنهاست، محققان هم اکنون در حال بررسی دقیق‌تر سیستم عصبی زنبورهای بی عسل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha