کد خبر: رییس-پژوهشگاه-ابن-سینابیماری-سیستیک-ف
۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدمهدی آخوندی رییس پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی -ابن سینا گفت: اولین نوزاد سالم حاصل از "تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس" در کشور متولد شد.
آخوندی افزود: کلیه اقدامات تشخیصی و درمانی مرتبط با این موفقیت در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام شده است.
وی تصریح کرد: بیماری سیستیک فیبروزیس یک اختلال ارثی است که می تواند بسیاری از ارگان ها از جمله ریه ها و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. علت بروز علائم این بیماری، اختلالاتی است که در ارگان های ترشح کننده موکوس به وجود می آید.
آخوندی تصریح کرد: به کار گرفتن تکنیک PGD، امکان لقاح خارجی برای زوج های بارور نیز فراهم شده است.
وی توضیح داد: تا پیش از این انجام لقاح خارجی برای زوج های نابارور انجام میشد؛ اما هستند زوج هایی که به دلیل تولد فرزندی با نقایص ژنتیکی، جسارت بارداری مجدد را ندارند و ما با به کارگیری تکنیک PGD، تولد فرزند سالم رو برای تمام زوج ها فراهم کرده ایم.
رییس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری تولد اولین نوزاد سالم حاصل از PGD اذعان داشت: شایع ترین عضو درگیر در این بیماری، سیستم تنفسی است که به صورت سرفه های اولیه خود را نشان می دهد و به مرور سرفه های بیمار شدیدتر شده و حالت عفونی و چرکی پیدا می کند.
وی با بیان این که گروهی از بیماران به تناوب دچار عفونت های حاد تنفسی می شوند، اظهار داشت: در کودکان تکرار این عفونت ها باعث تنگی نفس، اختلال رشد و ناتوانی در وزن گرفتن می شود. با بدتر شدن و تشدید علائم عفونت، کودک نیاز به بستری جهت درمان دارد.
به گفته آخوندی، سیستم گوارشی نیز یکی دیگر از محل های درگیر بیماری است که در گروهی از نوزادان به صورت علامت اولیه یبوست خود را نشان می دهد.
رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: در گروه زیادی  از کودکان بیمار، به علت اشکالات ترشحی غده لوزالمعده علائم سوءجذب و سوءتغذیه به صورت مدفوع زیاد و بدبو و چرب دیده می شود که باعث اختلال در وزن گیری و کاهش وزن می شود. همچنین نفخ شکم و برخی از انواع کم خونی ها به وجود می آید.
آخوندی با اشاره به این که در تعدادی از بیماران اختلال عملکرد غده لوزالمعده باعث بروز دیابت می شود، خاطرنشان مرد: کودکان مبتلا نسبت به سایر کودکان به نسبت بیشتری دچار علائمی مثل فتق و یا عدم نزول بیضه هستند. با افزایش سن، این کودکان دچار تاخیر علائم بلوغ بوده و در دوران بزرگسالی هر دو جنس با احتمال ناباروری روبرو هستند.
آخوندی در ادامه با تاکید بر این که بیماری مذکور بسیار کشنده است و معمولا بیماران مبتلا پس از تحمل رنج بسیار در جوانی فوت می کنند، یادآور شد: در این رابطه زوجی با سابقه ابتلای دو فرزند خود به بیماری سیستیک فیبروزیس به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه کردند. یکی از فرزندان این زوج به دلیل عوارض بیماری در ۴ ماهگی فوت کرده بود و در فرزند بعدی هم پس از تشخیص بیماری در دوران حاملگی، ختم بارداری صورت گرفته بود. این زوج درخواست داشتن فرزندی سالم را از مرکز درمان ناباروری ابن سینا داشتند.
آخوندی بیان داشت: از آنجایی که این خانواده ختم بارداری به دلیل ابتلای جنین را تجربه کرده بودند و بارداری های بعدی نیز در معرض خطر تکرار زیاد این بیماری (۲۵ درصد خطر تکرار) بود، خانواده مایل نبودند این ریسک را بپذیرند و مجددا تشخیص قبل از تولد را تجربه کنند؛ از این رو PGD این بیماری را انتخاب نمودند.
آخوندی در پایان تاکید کرد: نکته ای که باید بدان توجه داشت، موفقیت این تکنیک حاصل حضور دپارتمان های تخصصی پزشکی است و یک مرکز درمان ناباروری به تنهایی نمی تواند PGD را به کار گیرد.

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha