کد خبر: رییس-سازمان-بهزیستی-در-گفتگو-با-سلامت-ث
۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به ضرورت انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج متذکر شد: این مهم بایستی الزامی شود تا از تحمیل هزینه به دولت و معلول زایی ممانعت گردد.

 

دکتر انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی وظیفه دارد خدمات تخصصی، علمی و فنی را با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بروز و شیوع معلولیت ها به جامعه هدف ارائه دهد که توفیقاتی در این زمینه در دولت تدبیر و امید رقم خورد.

محسنی بندپی تصریح کرد: غربالگری شنوایی سنجی از برنامه هایی بود که در این دولت به صورت جدی تر پیگیری شد؛ به گونه ای که از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به بالغ بر ۷۵ درصد در سال ۹۴ افزایش یافت و متعهد شده ایم این رقم در سال ۹۵ به بیش از ۹۰ درصد برسد.

وی با اشاره به این که تنبلی چشم از مهم ترین علل نابینایی و کم بینایی در افراد کمتر از ۲۰ سال به شمار می آید، افزود: تعهد شده است در سال جاری برای بیش از ۹۰ درصد افراد مشمول معاینات لازم انجام شود.

 

سالانه ۲۵ هزار کودک معلول متولد می شوند

رییس سازمان بهزیستی در ادامه، مهار و کنترل معلول زایی را از مهم ترین برنامه هایی برشمرد که طی دو سال اخیر اجرایی شده و اذعان داشت: به دلیل اختلالات ژنتیکی و متابولیسم، سالانه ۳۰- ۲۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.

 محسنی بندپی با اشاره به ضرورت انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج، از همکاری ۲۴۰ مرکز مشاوره با این سازمان خبر داد و گفت: برای این که انجام آزمایش و مشاوره مذکور یک الزام و قانون تلقی شود، نیاز به ارائه مستندات کافی و علمی داشتیم که بر این اساس، سه استان یزد، کرمان و مازندران به عنوان نقطه پایلوت انتخاب شدند و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و دفاتر اسناد رسمی در این استان ها، نسبت به انجام مشاوره و آزمایش و جمع آوری مستندات اقدام شد.

این مقام مسئول متذکر شد: طی دو سال گذشته، یکهزار و سیصد سقط قانونی انجام شد تا از معلول زایی در جامعه جلوگیری شود. در برنامه ششم توسعه نیز تاکید شده است بایستی پیش از ازدواج نسبت به انجام آزمایش ژنتیک و مشاوره اقدام شود تا از تحمیل هزینه به دولت و سازمان بهزیستی ممانعت گردد.

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha