معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به رونمایی سیستم VCS پیش از ایام نوروز گفت: برای اینکه بتوانیم از وقوع تصادفات جاده‌ای پیشگیری کنیم باید یک ارزیابی و سنجشی از رفتار رانندگان پرتردد داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاري سلامت  شهرام آدم‌نژاد، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه از سیستم هوشمند VCS هشتم اسفند ماه رونمایی می‌کنیم، گفت: با استفاده از این سیستم در چند ماه گذشته رفتار رانندگان ارزیابی شده است و از این طریق رانندگان پرتخلف و پرخطر را شناسایی کردیم و اطلاعات آنها را در اختیار پلیس راه قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته از سیستم VCS رفتار رانندگان، شرکت‌های مسافری حمل و نقل عمومی ارزیابی شده است و تخلف‌های آنها را ثبت کرده‌ایم و لو اینکه جریمه‌ای نشده باشند.

به گزارش ایلنا، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه به رانندگان پرخطر و شرکت‌های حمل و نقل عمومی پرتخلف قبل از شروع ایام نوروز هشدار خواهیم داد، گفت: با سیستم VCS کنترل بیشتری بر روی خودروهای پرتخلف خواهیم داشت.

آدم نژاد با تاکید بر اینکه باید به موضوع پیشگیری از سوانح جاده‌ای توجه بیشتری شود، گفت: برای اینکه بتوانیم از وقوع تصادفات جاده‌ای پیشگیری کنیم باید یک ارزیابی و سنجشی از رفتار رانندگان پرتردد داشته باشیم به طور قطع رانندگانی که هر روز در جاده‌های کشور تردد دارند باید بر روی آنها کنترل بیشتری انجام شود و این به منضبط رانندگان کمک خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسید عمده رانندگان حمل و نقل عمومی به دلیل حرفه‌ای بودن تخلفات کمتری داشته باشند اما از طریق ارزیابی‌هایی که توسط سیستم VCS انجام شد دریافتیم که ممکن است برخی از این رانندگان برخورد پرخطری را از خود نشان دهند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: برای پیش بینی رفتار مالکان خودروهای پرتخلف باید خود را آماده کنیم که بتوانیم در آینده با قدرت بیشتری بر آنها کنترل داشته باشیم.

وی با اشاره به کاربرد سیستم VCS گفت: این سیستم نشان می‌دهد برای مثال یک خودرو در یک بازه زمانی مشخص ۳۵ بار در محور قم – سلفچگان تخلف سرعت داشته است یا اینکه یک خودرویی در یکی از شهرهای استان فارس ۲۹ بار در ساعت یک بامداد مرتکب تخلف رانندگی شده است.

آدم نژاد گفت:‌ تمام این تخلف‌ها ثبت می‌شود اما ممکن است این افراد بابت این تخلف‌ها جریمه‌ای هم نشده باشند.

وی ادامه داد: ممکن است یکی از این تخلف‌ها منجر به یک سانحه مرگبار شود. بنا بر این نمی‌توان اجازه داد مالکان این خودرو به رفتار پرخطر ادامه دهند و باید برای این رانندگان یک تصمیم جدی گرفته شود.

آدم نژاد با اشاره به سایر کارکردهای سیستم VCS گفت: بر اساس این سامانه محورهایی که در تخلف‌های بیشتری انجام گرفته شناسایی شده‌اند همچنین ساعاتی که تخلف رانندگی در آن بیشتر است مشخص شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: با استفاده از این سامانه می‌توانیم نظارت بر محورهای پرخطر را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با این سیستم شرکت‌های حمل و نقل عمومی که پرتخلف هستند را شناسایی می‌کنیم، گفت:‌ می‌توانیم با شناسایی این شرکت‌ها برخورد جدی‌تری برای کاهش تخلف و افزایش ایمنی تردد با آنها داشته باشیم.

آدم نژاد با تاکید بر اینکه این سیستم تنها برای حمل و نقل عمومی به کار گرفته نمی‌شود، گفت:‌ از این سیستم برای شناسایی رانندگان پرتخلف خودروهای شخصی هم استفاده می‌شود و از این طریق رانندگان پرخطر مشخص خواهند شد و پلیس برای برخورد با آنها تصمیم می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به سایر مزیت‌های سامانه VCS گفت: کاهش خسارات و زیان‌های ناشی از رفتار خودروهای متخلف حادثه‌ساز، فرهنگ سازی رانندگان متخلف جهت کاهش تخلف، ارتباط با بیمه و اعلام لیست خودروهای متخلف حادثه‌ساز با ریسک بالا از دیگر مزایای استفاده از این سیستم است. همچنین از طریق این سیستم اعلام هشدار برای اقدام سریع در برابر رانندگان متخلف و پرخطر و توقیف خودروهایی که به صورت پی در پی می‌توان اقدام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha