کد خبر: روش-مراقبت-کیس-متد،-تضمین-کرامت-بیمارا
۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲

در اجلاس مدیران پرستاری کشور، باحضور معاونین درمان و پرستاری وزارت بهداشت 53 رئیس بیمارستان ، مسئولان HIS و مترون های این بیمارستان ها نتیجه اجرای آزمایشی 6 ماهه روش مراقبت کیس متد بررسی شد و در این جمع معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفت : روش مراقبت کیس متد کرامت بیماران و هویت پرستاران را تضمین می کند.

به گزارش خبرگزاري سلامت  به نقل از وبدا محمد میرزابیگی در نشست نهایی سازی پرداخت  عملکردی بر اساس برنامه مراقبت موردی (کیس متد) از اجرای این شیوه مراقبتی به عنوان رویه ای ضروری و واحد در کشور خبر داد و افزود: روش مراقبتی کیس متد روشی موفق در ارائه خدمات پرستاری است که بیمار محور بوده و به دلیل ثبات بخشی به خدمات و مراقبت های پرستاری و تسریع در پاسخگویی به نیاز بیماران و اعتماد متقابل  بین بیمار و پرستار به طور قابل ملاحظه ای میزان رضایت مندی بیماران و پرستاران را بالا می برد. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حوزه مراقبت های پرستاری در سطح دنیا اقدامات متعددی صورت گرفته است به طوریکه میزان رضایتمندی بیماران و مردم  در هرکدام از این روش ها به طور قابل توجهی افزایش یا کاهش یافته چرا که رضایتمندی بیماران در وهله اول در تمام بیمارستان های دنیا به شیوه های مراقبت و بعد به سایر خدمات بستگی دارد.

وی افزود: این گونه هم نیست که در سایر کشورها پرستاران آنها خیلی از پرستاران ما باسوادتر باشند و حتی شاید در برخی از کشورهای پیشرفته ای نظیر کشور آلمان، سطح سواد پرستاران به اندازه سواد پرستاران دانشگاهی ما نیز نباشد اما چون برخی اصول و چارچوب هایی را رعایت می کنند، نحوه خدمات رسانی آنها به بیمارانشان و به مردم به شکل موثرتری انجام  می گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر ثابت شده نحوه و کیفیت خدمات پرستاری در میزان  رضایت مندی بیماران از یک مرکز درمانی گفت:  بیمار در یک مرکز درمانی، خدمات بسیاری از تیم درمان دریافت می کند اما تحقیقات علمی زیادی در دنیا، نشان می دهد که مراقبت های پرستاری به عنوان پایه و بستر بسیاری از خدمات محسوب می شود و نقطه تماس اولیه بین مراکز درمانی و بیماران، مراقبت های پرستاری است که می تواند در خوشنامی یا عدم خوشنامی مراکز درمانی و میزان رضایتمندی مردم بسیار حائز اهمیت باشد.

وی افزود: ما در دنیا روش های مراقبتی متعددی را در پرستاری داریم اما چیزی که بیش از سایر روشها در کشور ما تاکنون اجرا می شده، بیشتر، روش مراقبت فانکشنال است، که از این پس تلاش می کنیم روش کیس متد را جایگزین شیوه فانکشنال کنیم. البته روش کیس متد بحثی عجیب و جدید نیست و همین الان در برخی از بخش ها به صورت محدود، از همین شیوه خدمت استفاده می شود.

میرزابیگی ادامه داد: فقط می خواهیم با وحدت رویه در شیوه مراقبت های پرستاری در کل کشور اشتراک نظر بوجود آوریم که ضمن تضمین کیفیت مراقبت های پرستاری، به سمتی برویم تا بلکه برای حل مشکل  کمبود نیرو و کمبود منابع، راهکارهای علمی، متقن و اساسی نیز پیدا کنیم.

وی یکی از ایرادات شیوه مراقبت فانکشنال را جزئی نگر بودن آن برشمرد و گفت: روش کیس متد روشی کلی نگر است و به رغم شیوه فانکشنال که "بیماری محور" است در روش کیس متد، "بیمار محور" عمل می شود و بیش از اینکه به بیماری و پروسیجرها توجه شود، بیمار و ارتباط با بیمار به عنوان یک انسان محور و کانون توجه ما در این روش مراقبت می شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت تصریح کرد: ارتباط مناسب با بیمار نقش بسیار مهمی در فرایند درمان و بهبودی وی دارد و شاید گاهی یک لمس بیمار، چند کلام صحبت و حتی یک لبخند از دهها تجویز فوق تخصصی تأثیر گذارتر باشد و به این موضوع در منابع علمی بسیاری تأکید شده است.

وی افزود: در روش فانکشنال، می آمدیم تعداد خدماتی که قرار بود به بیمار ارائه شود را بین چند پرستار تقسیم کار می کردیم و مثلا یکی مسئول دادن دارو، یکی مسئول گرفتن علام حیاتی، یکی مسئول پروسیجری  دیگر برای چند بیمار همزمان می شدند. و در واقع فعالیت ها بین افراد تقسیم می شد. اگر چه این شیوه تا حدی کارها را تسریع  کرده و مقرون به صرفه تر نیز می نماید ولی برخی مخاطرات از جمله عدم ارتباط مناسب با بیمار، فراموش شدن برخی اقدامات موردنیاز بیمار و عدم شناخت پرستار و بیمار از همدیگر، عدم پاسخگویی یک نفر در قبال بیمار و ... از دیگر مضرات روش فانکشنال است.

میرزابیگی ارتباط با بیمار و رضایتمندی بیماران را نیاز شدید امروز در ارائه خدمات و مراقبت های پرستاری خواند و گفت: در روش فانکشنال علاوه بر احتمال فقدان ارتباط مناسب پرستار و بیمار، مسئولیت واحدی وجود ندارد و بیمار، شخص خاصی را به عنوان پرستار خود نمی شناسد تا فضای اعتماد و اطمینان به پرستار، بخش و بیمارستان بوجود آید.

وی افزود: اما روش مراقبت کیس متد، روشی مناسب و پذیرفته شده است که علاوه بر نگاه کلی نگر،  بیمار محور بودن، ایجاد شناخت متقابل بیمار و پرستار و شکل گیری فضای اعتماد بین آنها، ثبات منظمی را به خدمات پرستاری می دهد و موجب تسریع پاسخگویی به نیازهای مراقبتی بیمار می شود و در هنگام ارائه خدمت، تکلیف پرستار با بیمارش مشخص است و برای بیمار همانند پزشک معالج، پرستار مراقب نیز در پرونده و در بالاسر بیمار درج می شود و پرستار براساس تهیه فرم های ارزیابی اولیه بیماران در قبال بیماران نیز مسئولیت مراقبت های پرستاری او را به عهده می گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حوزه پرستاری با دو چالش جدی مواجه هستیم  که کمبود نیرو یکی از این  چالش هاست و یکی از دلایل آن نبود مبنا و معیار مشخصی برای تعیین استاندارد ها و میزان نیاز ما به نیرو است و اجرای روش کیس متد می تواند راهکار مناسبی برای رسیدن به این معیار و مبنایی دقیق برای تعیین کمبودها و حرکت به سمت تامین استانداردهای منابع انسانی می باشد.

وی چالش دیگر را بویژه در حرکت به سمت قیمت تمام شده خدمات و خرید راهبردی خدمات را نبود ارزیابی دقیق از قیمت خدمات پرستاری نام برد و افزود: روش مراقبت کیس متد و لحاظ کردن تعداد بیماران، سطح بندی بیماران و خدمات ارائه شده در فرمول پرداخت عملکردی، عملا پرداخت عملکردی را نیز در حوزه پرستاری بسیار معنادار تر از وضع فعلی خواهد کرد و مارا به سمت عدالت پرداختی نیز هدایت خواهد کرد.

 میرزابیگی از روسای بیمارستان ها و مدیران پرستاری خواست اجرای این روش را به عنوان مهمترین دستورکار خود بدانند و از نهادهای پرستاری نیز دعوت کرد در سراسر کشور به موفقیت این طرح بویژه در بعد پرداخت عملکردی کمک کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اجرای آزمایشی شیوه مراقبت کیس متد در 50 بیمارستان کشور گفت: شیوه مراقبتی کیس متد، شیوه ای است که در آن تکریم بیمار به شکل موثری انجام می گیرد امیدواریم در طول چند ماه آینده با مهیا شدن زیر ساخت ها و رفع نواقص به جایی برسیم که این شیوه در شرایطی قابل قبول و کامل، در کل کشور عملیاتی شود و با این روش در شیوه های مراقبتی، با محوریت بیمار و نیازهای او حرکت کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: بی شک تمام بخش های وزارت بهداشت  و شخص وزیر بهداشت نیز از هر موضوعی که رضایتمندی بیشتر مردم، شفاف سازی درعمل و ارتقاء کیفیت خدمات را در پی داشته باشد، حمایت جدی و پشتیبانی می کنند و تاکنون نیز که در 50 بیمارستان اجرا شده است ، در نتیجه کارگروهی و حمایت همه جانبه مقام عالی وزارت و بقیه معاونین بوده است.

میرزابیگی در خاتمه از زحمات همه شرکت کنندگان و مجریان آموزشی روش مراقبت کیس متد تشکر کرد.

گفتنی است در این همایش تعدای از روسای بیمارستان ها و مدیران پرستاری نتیجه اجرای آزمایشی کیس متد را گزارش کردند  که ضمن بیان برخی ضرورت ها، مجموعا از این طرح استقبال نمودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha