کد خبر: روزه-داری-روند-پیری-را-کند-می-کند-پاکسا
۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۷

تدابیری جهت غذا خوردن، بایدها و نبایدها در ایام روزه داری در طب سنتی وجود دارد که با رعایت آن نکات، روزه داری خوب و با نشاطی خواهیم داشت و بدن از موادی که باعث بیماری می شوند پاکسازی می گردد.

 

خبرگزاری سلامت: روزه یکی از واجبات دین اسلام است که جنبه های مختلف دین، اجتماع و حفظ سلامت بدن در آن لحاظ شده است. با توجه به این که روزه مثل نماز بر هر مسلمانی واجب بوده، اما خالق مهربان، کسانی را که با شرایط خاصی نمی توانند این امر واجب را انجام دهند، معذور کرده است. اگر براساس نکات دین و طب سنتی، روزه گرفته شود، بدن انسان طی این یک ماه خود را پاکسازی کرده و به سمت صحت و شادابی می رود. چند سالی است که این ایام مبارک، مصادف با روزهای بلند و هوای گرم شده که با رعایت صحیح تدابیر طب سنتی که همسو با بدن انسان است، روزهای با نشاطی را در مهمانی خدا طی می کنیم. بر همین اساس خبرنگار خبرگزاری سلامت، با سید مهدی میر غضنفری، پزشک، متخصص فیزیولوژی و عضو هیأت علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفتگو کرده که حاصل آن در چند بخش، منتشر می شود که بخش اول آن چند روز گذشته منتشر شده و بخش سوم در زیرمی آید:

میرغضنفری درباره مکانیسم و فلسفه روزه، اظهار داشت: روزه داری، آب، رطوبت ها و چربی های بدن را کاهش می دهد. در برخی مقالات آمده که ممکن است در اوایل ماه مبارک رمضان، مقداری قند کم شود ولی بعد از مدتی به حالت نرمال خود می رسد، چرا که بدن کمبود قند را از مناطق دیگر جبران می کند.تحقیقی که روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که اگر به آنها گرسنگی بدهند، دیابت کمتر اتفاق می افتد و اثرگذاری انسولین بیشتر می شود. جالب است بدانیم که روزه، فرآیند پیری را کند می کند، کسانی که روزه داری صحیح داشته باشند، دیرتر پیر می شوند و طول عمر بیشتری دارند.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به این که برخی افراد حین روزه داری، دچار ضعف، بی حوصلگی و گاهی سردرد می شوند، گفت: برخی از این مشکلات به علت روزهای اول روزه داری است که بدن عادت ندارد یا این که بدون پیشواز یا سال اولی است که روز گرفته می شود که همه این ها باعث می شود روزهای اول، شخص اذیت شود ولی بعد از گذشت چند روز، بدن خود را با شرایط جدید، تنظیم می کند. به عبارتی بدن، غذا را از جاهایی که در آن ذخیره است، استخراج و مصرف می کند.

وی افزود: بنابراین افراد روزه دار، سه الی چهار روز اول را تحمل کنند تا اوضاع بهتر شود. همچنین احساس بی حوصلگی طبیعی است و نیاز به استراحت بیشتر می شود. در این ایام به دلیل تغییر الگوی خواب، رطوبت های مغزی نیز کمی کاهش پیدا می کنند که باعث تحریک پذیری شخص روزه دار می شود. وقتی که رطوبت های مغز کم می شود، مقداری بی حوصلگی ایجاد شده که نزدیک زمان افطار برخی افراد عصبی می شوند که این موارد به خصوص در افردای که مزاج گرم و خشک دارند، وجود دارد.

میرغضنفری به یکی از فواید روزه اشاره و تصریح کرد: زمانی که معده خالی است، ضمن این که داخل معده و گوارش پاکسازی می شود، بعد از گذشت مدتی، خلاء به وجود آمده در معده باعث می شود که مواد از سایر قسمت های بدن به معده و گوارش جذب شوند که هضم و استفاده یا دفع می شوند. به عبارتی زمانی که معده و گوارش از همه جا فراخوان می کنند و همه مواد تجمع یافته، ذخیره و ژله شده که فرد را چاق و خمود کرده است را جمع آوری و مصرف می کند، همه اعضاء بدن پاکسازی می شود. این پاکسازی به خصوص در اعضاء مهم بدن اتفاق می افتد.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: موادی که در مغز تجمیع یافته اند، با روزه داری به سمت پایین کشیده شده وهضم یا جذب یا دفع می شوند. همچنین این اتفاق در کبد نیز می افتد و روزه یکی از بهترین راه های برطرف شدن کبد چرب است. روزه داری همچنین قلب و عروق را پاکسازی می کند.

وی با بیان این که خلط های دم و بلغم بیشترین اخلاط بدن است، یادآدور شد: علت چاقی همین دو خلط هستند که این دو، در روزه داری مصرف شده و به حالت عادی وطبیعی خود در می آیند. اکثر مردم دچار تجمعاتی از این دو خلط در بدن هستند. این اثر به مقدار کمتر روی اخلاط سودا و صفرا نیز ایجاد می شود.

میرغضنفری با اشاره به علائم تجمع صفرا در بدن، گفت: علائم غلبه صفرا برای برخی افراد در این ماه بروز می دهد که دهان آنها تلخ شده، حرارت بدن بالا رفته و شخص کم اشتها می شود حتی برای افطار نیز اشتها ندارد. با توجه به این که دو نوع کم اشتهایی وجود دارد که یک علت آن، این است که فرد نیازی به غذا ندارد، مثل افراد چاق. ولی فردی که لاغر و گرم و خشک است، با روزه داری مزاج او گرم تر شده و گرمازده می شود که باید زمان افطار کمی سکنجبین یا شربت آب لیمو میل کند که صفرا مهار شده و اشتهایش باز شود.

این پژوهشگر طب سنتی در راستای افزایش صفرا و خشکی بدن، اظهار داشت: در این راستا خشکیدهان به وجود آمده و بوی بد دهان رخ می دهد، همچنین بی خوابی، دلشوره و اضطراب به وجود می آید و ممکن است که پوست خشک شده و دچار خارش شود. یا این که فرد به دلیل کم شدن مایعات بدن، مبتلا به تغلیظ، تند شدن رنگ و بو و سوزش ادرار می شود. همچنین لاغری و گود افتادن زیر چشم ها و سوزش سر معده همگی به خاطر صفرا و گرمی بدن است.

 

کد خبرنگار: 41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha