کد خبر: رفع-نیاز-بیماران-سرطانی-از-طریق-افزایش
۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، بشیر خالقی، در مورد اعتراض انجمن رادیولوژی و انکولوژی ایران به قرار نگرفتن دستگاه‌های پرتودرمانی در لیست ارز دولتی، گفت: بی‌تردید انجام شیمی درمانی بعد از عمل جراحی برای مبتلایان به سرطان ضروری بوده و بعد از آن هم رادیوتراپی و پرتو درمانی در یک ریل درمانی قرار دارند که نباید در این روند تاخیری ایجاد شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون جای سوال دارد که چرا تخصیص ارز دولتی برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران سرطانی به منظور طی این فرآیند درمانی از قبل پیش‌بینی نشده است، ضمن اینکه این بیماران برای پرداخت فرانشیز درمانی رادیوتراپی هم با مشکل مواجه هستند، چه رسد به اینکه بخواهند هزینه‌های آن را به صورت آزاد پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ خدمات هم مشکلاتی را برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده و موجی از نارضایتی را در بین آنها ایجاد خواهد کرد، بنابراین موضوع عدم تخصیص ارز دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مراحل درمان بیماران سرطانی موضوع جدیدی بوده که هفته گذشته خبرساز شده و قطعا از طریق کمیسیون پیگیری خواهد شد.

بروز مشکل برای واردات دارو با وجود تحریم‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است

خالقی اظهار کرد: برای اینکه بیماران مبتلا به سرطان با مشکلی در روند درمان مواجه نشوند، تاجایی که امکان دارد باید از طریق تولیدات داخلی نیاز این بخش برطرف شود، چرا که بروز مشکلاتی در زمینه واردات دارو با وجودتحریم‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین باید تا حد امکان با افزایش تولیدات داخلی مانع از بروز مشکل برای این بیماران شویم.

وی یادآور شد: اگر امکان تولید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران سرطانی در داخل وجود نداشته باشد، باید به دنبال راهکاری برای تامین نیاز این بخش باشیم تا این شائبه ایجاد نشود که دارویی برای درمان این بیماران وجود ندارد و آرامش روحی آنها را تحت شعاع قرار ندهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در واکنش به بخشی از صحبت‌های رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران مبنی بر اینکه مسئولین کشور بشنوند اگر به دلیل کمبود دارو یا نبود برند خارجی اتفاقی برای بیماران بیفتد، آنها مسئول هستند؛ چون به احتمال زیاد برخی داروهای داخلی مشابه، عوارض خواهند داشت، یا دستگاه‌های رادیوتراپی نمی‌توانند جواب تمام بیماران را بدهند، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با تصور اینکه داروهای داخلی کیفیت داروهای خارجی را ندارند، بر تولید هر نوع دارو در داخل کشور خط بطلان بکشیم و خط تولید دارو را ببندیم، ضمن اینکه تصمیم‌گیری در این مورد نیازمند اظهارنظر تعداد بیشتری از کارشناسان و متخصصان امر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در پایان از بررسی مشکلات ایجادشده پیرامون وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی در نشست فردا این کمیسیون با حضور وزیر بهداشت خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha