کد خبر: رعایت-بهداشت-مواد-غذايي-از-مزرعه-تا-سفر
۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

بهداشت مواد غذايي از مزرعه تا سفره اهميت دارد. با توجه به این که این روزها توزیع غذای نذری طبق سنت انجام می‌شود، لازم است بهداشت مواد غذایی در تهیه، طبخ و توزیع آن به طور کامل رعایت شود.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دكتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت غذايي، در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه راديویی سلامت ضمن بیان مطلب فوق اذعان داشت: در تهیه محصولات خام مانند برنج، گوشت و مرغ حتما به شناسنامه این محصولات توجه شود؛ بدین معنا که نام تولید کننده، تاریخ تولید و انقضای محصول مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبخ غذا، مهم ترین بخش در رعایت بهداشت است؛ چرا که تا 90 درصد آلودگی‌های ایجاد شده در تهیه مواد غذایی در طبخ از بین می‌رود. به عنوان مثال آلودگی دست و محیط با طبخ صحیح رفع می‌شود. بنابراین حرارت باید به مرکز گوشت و مرغ برسد تا میکروب‌های احتمالی از بین برود که کوچک کردن گوشت به قطعات کوچک، راهکاری برای طبخ مناسب و صحیح است.

این متخصص بهداشت غذایی همچنین بیان داشت: به طور كلي توصيه ما اين است كه غذا يا سرد سرد مصرف شود مانند دماي يخچال در مورد سالاد الويه و يا داغ داغ مصرف شود؛ يعني وقتي غذا را از روي گاز يا فر برمي‌داريم تا زمان استفاده حداكثر دو ساعت باشد.

وی در رابطه با استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی گفت: با نظارت وزارت بهداشت بر تولید ظروف یکبار مصرف، صدور مجوز برای تعدادی از کارخانه‌ها انجام شده و به طور معمول، ظروفی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، با نظارت این دستگاه اجرایی تولید شده‌اند. بهتر است ظرف یکبار مصرف با پایه سلولزی استفاده شود.

دباغ مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت تولید برنج‌های هندی و پاکستانی از الیاف متذکر شد: در بحث برنج دو نكته مطرح است. يكي باقي مانده فلزات سنگين در برنج است. برنج‌هايي كه از مبادي رسمي كشور وارد ميشوند، اين مشكل را ندارند و حجم زيادي از برنج را شامل ميشوند. دوم صحبتهايي است كه مي‌گويند اينها برنج نيست و الياف پلاستيكي است. كشور هند از بزرگترين توليد كنندگان برنج است و میزان تولید آن به اندازهای است كه نميتوان گفت از جنس پلاستيك است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha