مدیرعامل بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار با تاکید بر این‌که بسیاری از ظرفیت‌های بیمارستان هنوز برای مردم ناشناخته است، اظهار داشت:تمام هدف ما توسعه خدمات است تا بتوانیم در برخی بخش‌ها درآمدزایی داشته باشیم که در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

 

توانبخشی عبارت است از فرآیندی هدف‌گرا و دارای محدودیت زمانی که هدفش توانا ساختن یک شخص دارای اختلال برای رسیدن به یک سطح ذهنی، جسمی، اجتماعی و کارکردی مناسب است که در این راه او را برای تغییر دادن زندگی‌اش با ابزارهایی مجهز می‌سازد (سازمان بهداشت جهانی WHO، 1981). در توانبخشی مفاهیمی همچون یکپارچه‌سازی اجتماعی، کاهش اثرات ناتوانی، توانمندسازی، کیفیت زندگی و ... مورد توجه و قابل اهمیت می‌باشد.


هدف از تیم و کارگروهی در توانبخشی، هماهنگی در فعالیت‌های گوناگون و متنوعی است که به منظور بازتوانی و توانمندسازی فرد دارای ناتوانی انجام می‌شود.


شاید بتوان ابوعلی سینا را اولین دانشمندی دانست که از درمان‌های فیزیکی همچون ماساژ و آب درمانی بهره گرفت. توانبخشی در ایران متکی بر قانونی است که در سال 1347 مورد تصویب قرار گرفت و از آن پس بود که انجمن توانبخشی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی ایجاد گردید.


24 اردیبهشت ماه 92، نخستین و بزرگترین بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی خاورمیانه با نام «نورافشار» با حضور معاون اول رییس‌جمهور وقت در کاشانک تهران افتتاح شد.


بیمارستان نورافشار در طول حیات چند ده‌ساله خود فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده و نخستین بار در فضای کوچکی توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار به عنوان آسایشگاهی جهت نگهداری رایگان کودکان مبتلا به فلج اطفال که در خیابان‌ها رها می‌شدند، پایه‌گذاری شد. سال 1339 موسس این مجموعه آن را با کلیه متعلقات وقف جمعیت هلال‌احمر آن زمان که با عنوان شیر و خورشید سرخ ایران فعالیت داشت کرد و سال 55 کلنگ احداث این بیمارستان عمومی در این مکان با وسعتی حدود 4 هزار و 500 متر مربع با بخش‌های تخصصی جراحی ارتوپدی، توانبخشی، فیزیوتراپی، هیدروتراپی، آزمایشگاه و رادیولوژی زده شد. پس از انقلاب اسلامی مدیریت بیمارستان مدتی در اختیار وزارت بهداری و بهزیستی قرار داشت و در طول دوران جنگ تحمیلی نیز تحت نظارت بنیاد شهید به مرکز درمانی مداوای مجروحین جنگی تبدیل شد و پس از جنگ نیز مدتی تحت نظر بنیاد مستضعفان به عنوان آسایشگاه جانبازان فعالیت کرد.


بیمارستان نورافشار با پیگیری‌های انجام شده توسط مسؤلین وقت هلال‌احمر در سال 79 مجددا در اختیار این جمعیت قرار گرفت، اما با توجه به فرسودگی بیمارستان تصمیم به نوسازی و توسعه آن گرفته شد و حتی پس از بررسی طرح‌های مختلف، کاربری بیمارستان از عمومی به تخصصی تغییر یافت و قرار شد مدتی به عنوان مرکز درمان سوختگی بهره‌برداری شود. در نهایت این بیمارستان با پیگیری‌های مسؤلان هلال‌احمر و حمایت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، در فضایی به وسعت حدود 22 هزار متر فضای درمانی و اداری به عنوان بیمارستان تخصصی بازتوانی و پزشکی-ورزشی مجددا راه‌اندازی شد که هدف از راه‌اندازی آن در دوره جدید فعالیتش، «بهبود حرکت برای کارآیی و زندگی بهتر» عنوان است.


توضیحات تکمیلی و البته برنامه‌های در دست انجام را از زبان دکتر محمد نعیمی‌پور عضوهيات مديره و مديرعامل بیمارستان موقوفه فوق تخصصی نورافشار می‌خوانیم:

مزیت ما، بخش بستری توانبخشی می‌باشد/ در صدد عقد قرارداد با بیمه های پایه هستیم


بیمارستان نورافشار تا چه اندازه برای مردم شناخته شده است؟


بیمارستان فوق تخصصی نور افشار از اردیبهشت 92 مجددا راه اندازی و به نوعی افتتاح شده است. طبیعی است برای معرفی خدمات به زمان نیاز است و گفتگو با خبرگزاری سلامت نیز در همین مسیر انجام می شود.
خدماتی که در بخش موقوفه بیمارستان ارائه می‌شود برای مردم شناخته شده است و با توجه به تبلیغاتی که صورت می‌گیرد، نوبت بستری در این بخش که مخصوص کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌باشد، تا پایان سال 95 رزرو شده است.


جراحی‌های پیشرفته در هر چهار اتاق عمل بیمارستان انجام می‌شود و در کنار خدماتی که در بخش‌های مردان و زنان صورت می‌گیرد، وجود بخش بستری توانبخشی از ویژگی‌های در خور توجه بیمارستان فوق تخصصی نورافشار است. بسیاری، توانبخشی را خدمات سرپایی می‌شناسند که مزیت ما، بخش بستری توانبخشی می‌باشد که قطعا تاثیر بیشتری دارد.


ارائه خدمات آب درمانی به صورت کاملا تخصصی و گفتار درمانی از دیگر خدماتی است که به مراجعین بر اساس دستور پزشک ارائه می‌شود. در عین حال، بخش‌های عمومی بیمارستان شامل آزمایشگاه، داروخانه و تصویربرداری که نیز مانند سایر بیمارستان‌ها برقرار است.


کلینیک‌های این بیمارستان به صورت فوق تخصصی است و به منظور بهره‌مندی مردم از خدمات، در صدد عقد قرارداد با بیمه های پایه هستیم. البته همکاری با بیمه‌های تکمیلی از قبل انجام می‌شد که در نظر داریم این همکاری گسترش یابد. تمام این اقدامات در راستای اهداف جمعیت هلال احمر می‌باشد که نهادی عام‌المنفعه و بشردوستانه می‌باشد.



اداره بیمارستان در راستای نیات واقف انجام می‌شود


به راه‌اندازی مجدد بیمارستان در اردیبهشت ماه 92 اشاره داشتید که بعد از حدود 13 سال صورت گرفته است. با توجه به امکانات تخصصی که در بیمارستان نورافشار وجود دارد، دلیل این تاخیر طولانی چه بوده است؟
بیمارستان فوق تصصی نورافشار فراز و نشیب زیادی را سپری کرده بود؛ پس از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران مديريت بيمارستان مدتي در اختيار وزارت بهداري و بهزيستي قرار داشت و در طول جنگ تحميلي نيز تحت نظارت بنياد شهيد، مكاني براي مداواي مجروحين جنگي بود. پس از جنگ نيز اين مكان براي مدتي به عنوان آسايشگاه جانبازان تحت نظر بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي مورد استفاده قرار گرفت. با پیگیری‌های مجدانه، تولیت این بیمارستان مجدد به جمعیت هلال احمر سپرده می‌شود، چرا که اساس وقف بیمارستان همین موضوع است.


در دوره‌ای که اشاره شد، تغییرات کاربری در بیمارستان صورت گرفته بود که با نیات واقف مغایرت داشت. علاوه بر این، تجهیز امکانات بیمارستان که در حوزه توانبخشی و بازتوانی منحصر به فرد است، تاخیر طولانی را در راه‌اندازی مجدد به دنبال داشت. آنچه که اهمیت دارد این است که اداره فعلی بیمارستان در حال حاضر در راستای نیات واقف انجام می‌شود. جمعیت هلال احمر با صرف میلیاردها تومان هزینه، بیمارستان فوق تخصصی نورافشار را با وسعت 22 هزار متر مربع مجدد راه‌اندازی کرد.

روند درمان خانم عبدالمالکی قهرمان تیم ملی راگبی برای دوره ای در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار انجام می‌شد. آخرین خبر از بهبود ایشان چیست؟


درمان ایشان به صورت سرپایی در بیمارستان نورافشار ادامه دارد. حدود یک ماه در اینجا بستری بودند و هم‌اکنون نیز دوره درمان خود را تحت نظر پزشکان متخصص در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار به صورت سرپایی ادامه می دهد.

گنجاندن خدمات توانبخشی به عنوان تعهدات بیمه ای در دست پیگیری است/ محدودیتی برای پذیرش بیماران نداریم
چندی پیش مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال‌احمر از تحت‌پوشش بیمه قرارگرفتن بیماران ارتوپدی فنی و قطع عضو مراکز توانبخشی هلال‌احمر خبر داد. شما نیز از برنامه خود برای گسترش همکاری با بیمه‌ها خبر دادید. برای تحقق این مهم چه راهکارهایی پیشنهاد شده است؟


علاوه بر همکاری با بیمه‌ها، تعرفه‌های خدمات توانبخشی بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در حال حاضر به صورت عمومی غیردولتی است که دو سوم تعرفه بخش خصوصی می‌باشد و نسبت به مراکز خصوصی، قیمت نهایی در این بیمارستان کمتر است. در عین حال همکاری در این بیمارستان از گذشته در جهت پایش سلامت جانبازان سرافزار انجام می‌شده و ادامه دارد.
دستورالعمل‌هایی که به عنوان مرجع از سوی جمعیت هلال احمر ابلاغ می‌شود، بیمارستان فوق تخصصی نورافشار یکی از مراکزی است که قطعا باید این دستورالعمل‌ها در آن اجرایی شود تا جانبازان عزیز بتوانند از خدمات بهره‌مند شوند.


بسیاری از جانبازان از بیمه‌های تکمیلی برخوردار هستند. نکته مهم قابل ذکر که از سوی جمعیت هلال احمر به عنوان اقدامی ارزشمند در حال پیگیری برای اجرا می‌باشد، گنجاندن خدمات توانبخشی به عنوان تعهدات بیمه‌ای می‌باشد. با توجه به هزینه بالای خدمات توانبخشی، در صدد کاهش این تعرفه‌ها برآمدیم تا خدمات برای مراجعین استمرار یابد تاثیر مطلوب داشته باشد. بسیاری از بیماران به دلیل قیمت بالای خدمات توان‌بخشی از ادامه دوره درمان منصرف می‌شوند.


بسیاری از بیمارانی که به بیمارستان نورافشار مراجعه می کنند از ام اس رنج می‌برند. برای معرفی مطلوب خدماتی که در این بیمارستان قابل ارائه است نیازمند همراهی و همکاری سازنده رسانه‌ها هستیم تا با امکانات منحصر به فرد موجود آشنا شوند. محدودیتی برای پذیرش بیماران نداریم. علاوه بر ارائه خدمات در کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، خدمات خاص توانبخشی در این بیمارستان انجام می‌شود. بیماری که دچار ضایعه‌های مختلفی می شود که به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کند، بعضا در طول سال‌های زندگی دچار مشکلاتی می‌شود. بیمارستان نورافشار می تواند به صورت مجموعه‌ای از خدمات در نظر گرفته شود.
مجموع خدماتی که در اینجا ارائه می‌شود، سلامت را در تمام ابعاد جسمی، اجتماعی و روان در برمی‌گیرد و تمام اینها را می‌توان در این جمله خلاصه کرد «بهبود حرکت برای کارآیی و زندگی بهتر».



شرایط کشور در تخصیص بودجه‌ها تاثیرگذار است
ارائه خدمات توانبخشی که بدان اشاره داشتید، در جهت اهداف جمعیت هلال احمر جمهوري اسلامی ایران انجام می‌شود. تداوم چنین خدماتی و بسط آن در زیرمجموعه‌های جمعیت به تناسب مسؤلیتی که دارند، نیازمند حمایت می‌باشد؛ این در حالی است که ردیف بودجه چند سازمان هلال احمر حذف شده است. انتظار شما از مجلس دهم چیست؟ آیا شناختی از پزشکانی که به مجلس دهم راه یافته‌اند به منظور تعامل بیشتر انجام شده است؟


جمعیت هلال احمر همواره تعامل مناسبی با مجموعه مجلس داشته و معاونت پارلمانی و امور حقوقی جمعیت هلال احمر همیشه پیشگام این تعملات بوده است. با کمیسیون‌های بهداشت و درمان و اجتماعی نیز تعاملات برقرار است، البته این تعامل با دستگاه و مجموعه‌های نظام نیز برقرار است.


یک سری سیاست‌های کلی در جمعیت هلال احمر به عنوان برنامه راه تایید می‌شود و بیمارستان نیز به عنوان بخشی از این نهاد، تابع سیاست‌ها و استراتژی‌های اصلی است. در بحث بودجه نیز نمایندگان همواره حامی جمعیت هلال احمر بوده‌اند و نباید از این موضوع غفلت کرد. توجه داشته باشید که شرایط کشور در نوع تخصیص بودجه‌ها تاثیرگذار است.
شناخت بیشتر از بیمارستان فوق تخصصی نورافشار و خدماتی که در این مجموعه ارائه می‌شود در قالب این تعاملات می‌بایست انجام شود. این

مهم با هماهنگی جمعیت هلال احمر در برنامه‌های ما قرار دارد تا نمایندگان مجلس دهم بازدیدی از بیمارستان داشته باشند و با خدمات و امکانات فوق تخصصی از نزدیک آشنا شوند. البته بسیاری از نمایندگان شناخت از بیمارستان نورافشار دارند.

با گسترش شهرنشینی شکل بیماری‌ها تغییر یافته است


اشاره داشتید که بخش عمده‌ای از مراجعین برای دریافت خدمات توانبخشی را مبتلایان به ام اس شامل می‌شوند. آیا وضعیت ابتلا به این بیماری در کشور به مرز هشدار رسیده است؟


نمی‌توان گفت نرخ ابتلا به این بیماری افزایش یافته است، بلکه آگاهی مردم برای تشخیص بهتر این تصور را موجب می‌شود که صحبت از افزایش ابتلا به بیماری‌ها را به دنبال دارد.
بر اساس استاندارهای جهانی در وضعیت بغرنجی نیستیم. تعدادی از بیماری‌ها در کشورهای توسعه بافته درصد بیشتری را مبتلا می‌کنند و این مساله با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشورها و البته سبک زندگی متفاوت است. به عنوان مثال، در دوره‌ای شاهد افزایش بیماری‌های عفونی در کشور بودیم که با افزایش و گسترش خدمات پزشکی و درمانی پس از پیرزی انقلاب اسلامی، شاهد مهار آن بودیم. در عین حال با گسترش شهرنشینی شکل بیماری‌ها تغییر یافته است.

ردیف بودجه مستقل از هلال احمر نداریم/ هلال احمر به دنبال دریافت سود از بیمارستان نورافشار نیست
تمام بخش‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری نقش دارند. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت را چگونه می‌توان معنا کرد؟


اگر بخواهیم یکی از موارد تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم، بیمارستان نورافشار از بخش‌هایی است که می بایست در همین راستا حرکت کند؛ به دلیل این که بیمارستان مجموعه خودگردان است و ردیف بودجه مستقل از هلال احمر نداریم. قاعدتا با در نظر گرفتن نیات واقف باید در این مسیر گام بداریم. نکته‌ای که باید بدان توجه داشت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دنبال دریافت سود از این مجموعه نیست؛ به بیان دیگر، سودآوری در بیمارستان باید به نحوی باشد که در مجموعه بیمارستان هزینه شود و به صورت خودگردان باشد. در همین راستا نیز در نهایت بیمارستان یک بنگاه اقتصادی است که باید درآمدی را کسب و در راستای نیات واقف هزینه نماید. اقداماتی در این راستا آغاز شده تا بتوانیم درآمدزایی بیشتری داشته باشیم که در بخش‌های دیگر بیمارستان تزریق می‌شود. بعضا خدماتی را به صورت رایگان ارائه می‌دهیم که درآمدزایی در این بخش‌ها هزینه می‌شود.


کاهش تعرفه‌ها که در مورد آن صحبت شد باید به نوعی جبران شود. تمام هدف ما توسعه خدمات است که بتوانیم در برخی بخش‌ها درآمدزایی داشته باشیم تا در مسیر اقتصاد مقاومتی است و این درآمد را در بخش‌هایی که خدمات بعضا با کاهش تعرفه به مراجعین ارائه می‌شود، هزینه گردد.


مجموعه هلال احمر در حوزه گردشگری سلامت فعالیت دارد
عدم اعزام بیمار به خارج را نیز می‌توان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار آورد. در بیمارستان نورافشار برای توسعه گردشگری سلامت و توریسم درمانی چه اقداماتی انجام شده و برای آینده چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟


یکی از اهداف بیمارستان نورافشار در مسیر گردشگری سلامت قرار می‌گیرد. در صدد دریافت مجوز از وزارت بهداشت برای ارائه خدمات در این بخش هستیم و اقدامات لازم در حال انجام است. بیمارستان نورافشار از جمله مراکز درمانی تخصصی است که مجوز رسمی از وزارت بهداشت برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت دارد. زیرساخت‌هایی را در این حوزه آماده کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در گردشگری سلامت فعالیت داریم؛


هدف ما گسترش این خدمات است. عقیده داریم که گردشگری سلامت در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است و این را به عنوان یکی از برنامه‌های استراتژیک بیمارستان نورافشار مدنظر داریم. بر همین اساس، فعالیت‌هایی آغاز شده به ویژه در کشورهای همسایه به ویژه در کشور عراق، بیمارستان نورافشار شناخته شده است. مجموعه هلال احمر در حوزه گردشگری سلامت فعالیت دارد و اینجا بیمارستان یکی از مراکز این جمعیت در بخش گردشگری سلامت به شمار می‌آید. با توجه به ظرفیت‌های موجود، خدمات گردشگری سلامت هم اکنون نیز در حال انجام است و البته در صدد توسعه و گسترش آن هستیم.



بیمارستان فوق تخصصی نورافشار به عنوان یکی از مراکز درمانی برتر در گردشگری سلامت شناخته شده است. چه شاخص‌هایی این موفقیت را رقم زده است؟


تجهیزات و نیروی انسانی مجرب در کنار بازخورد مثبت و مطلوب از خدمات ارائه شده به گردشگران سلامت در این بیمارستان در این خصوص بسیار اهمیت دارد. البته در نظر داشته بگیرید که پزشکان متخصصی که در این بیمارستان خدمت می‌کنند، ارجح به خدمات فیزیکی است. در عین حال بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در حوزه توریسم درمانی در حال به‌روزرسانی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم هستیم.

ارائه خدمات در استان‌های مرزی از برنامه‌های ما است
مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور، نقطه قوت خدمات حوزه سلامت این نهاد به شمار می‌آیند. نحوه همکاری بیمارستان نورافشار با این مراکز به چه صورت است؟


در همین راستا با مدیران جمعیت هلال احمر در استان‌های مرزی و نیز نمایندگان مستقر در مراکز درمانی خارج از کشور صحبت‌هایی شده است. بعضا کشورهایی که امکان دسترسی راحت‌تر به ایران برای مسافرین وجود دارد نیز در این خصوص مدنظر می‌باشد.


ارائه خدمات در استان‌های مرزی از برنامه‌های آینده است؛ ضمن این که ظرفیت کافی برای پذیرش مراجعین از دیگر کشورها به جهت دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد که در این مسیر می بایست همکاری دوجانبه با مراکز درمانی مجموعه جمعیت هلال احمر در خارج از کشور صورت گیرد.


نوع خدماتی که در مراکز درمانی خارج از کشور ارائه می‌شود متفاوت است. عمدتا خدمات در این مراکز به صورت درمانگاهی است و بعضا نسبت به ارائه خدمات بیمارستانی می‌پردازند. با بیمارستان ایرانیان در دبی نیز صحبت‌هایی انجام شده است و در همین راستا در صدد گسترش تعاملات هستیم تا خدماتی که امکان ارائه در آنجا وجود ندارد، گردشگران سلامت با مراجعه به بیمارستان نورافشار روند درمان را طی نمایند. در عین حال از حضور پزشکان ایرانی که در بیمارستان ایرانیان در دبی مشغول خدمت هستند، در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار بهره ببریم.

ارائه خدمات رایگان از برنامه‌های روتین ما است


زمان زیادی تا شروع هفته هلال احمر نمانده است. آیا برای این مناسبت، روز خاصی برای بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در نظر گرفته شده است؟


برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضع انجام شده؛ ضمن این که در هفته سلامت نیز نسبت به ارائه خدمات مشاوره و درمان رایگان در دو فرهنگسرای شهر تهران اقدام شد. جدا از این مناسبت‌های خاص، یکی از برنامه‌های روتین ما ارائه این خدمات در بازه‌های زمانی مختلف است و این در جهت سوال ابتدایی است برای معرفی خدمات بیمارستان به مردم.

کاهش مراجعات، زیان‌ده است


قطعا رسانه‌ها در این مسیر می‌توانند نقش موثری داشته باشند. تعامل خبرگزاری سلامت به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه سلامت با مجموعه بیمارستان فوق تخصصی موقوفه نورافشار چگونه می‌تواند شکل گیرد؟

بیمارستان نورافشار به صورت سهامداری اداره نمی‌شود و همانطور که اشاره شد، تحت تولیت جمعیت هلال احمر قرار دارد. با اطلاع‌رسانی شایسته می‌توان در مسیر بهره‌مندی مردم از خدمات و امکانات قدم برداشت. کاهش مراجعات، زیان‌ده است؛ چرا که امکانات بدون استفاده مستهلک می‌شوند. تمام امکانات و ظرفیت‌ها را برای خدمت‌رسانی به کار می‌گیریم و در راستای بهره‌مندی مردم از این خدمات، تعرفه‌ها را کاهش دادیم؛ ضمن این‌که بسیاری از ظرفیت‌های بیمارستان هنوز برای مردم ناشناخته است.

گفتگواز:علی احمدی نیا

کد خبرنگار: 41010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha