کد خبر: ذخیره‌سازی-دارو-برای-یکسال-آغاز-شد
۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۱

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر علی فرجی در نشست خبری به تشریح وضعیت تامین دارو و چالش‌های پیش روی صنعت داروسازی کشور پرداخت و گفت: در شرایط عادی میزان ذخیره سازی دارو برای سه تا چهار ماه صورت می‌گیرد اما در شرایط فعلی که موضوع انتقال ارز قابل پیش بینی نیست، تصمیم گرفته شده میزان ذخیره سازی دارو برای یک سال انجام شود.

به گفته وی، این ذخیره سازی دارو بنا به درخواست سازمان غذا و دارو و ریاست جمعیت هلال احمر صورت می گیرد.

فرجی در ارتباط با اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه وظیفه این سازمان حل مشکلات صنعت داروسازی نیست، اظهارداشت: به نظر می رسد این حرف کارشناسی نباشد، زیرا در حالیکه شرکت های داروسازی داخلی در هزینه های روزمره مانده اند و دولت به آنها بدهکار است، چه انتظاری می توان از صنعت داروسازی داشت.

وی با اشاره به ظرفیت خالی تولید دارو در داخل کشور تاکید کرد: این ظرفیت برای تولید در صنعت داروسازی کشور وجود دارد اما مشتری در خارج از کشور ندارند.

فرجی همچنین با بیان این مطلب که خط تولید صنعت داروسازی در کشور قدیمی است، افزود: این خطوط باید به روز شود و صنعت داروسازی برای آن نیازمند بودجه است. همچنین فرمولاسیون داروهای تولیدی می بایست جدید شود که این موضوع نیز هزینه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت داروسازی کشور به نظر می‌رسد اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو منطقی نباشد.

فرجی گفت: با توجه به اینکه صنعت داروسازی دچار خواب سرمایه است، یعنی اینکه الان تولید می کند و دو سال بعد پولش را می گیرد، در نتیجه شاهد آسیب شدید این صنعت هستیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی در ادامه به پروژه‌های در دست احداث هلال احمر در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو اشاره کرد و افزود: یکی از پروژه هایی که در دست آماده سازی داریم، تولید فیبر مورد نیاز فیلترهای دیالیز است.

وی ادامه داد: بر اساس این پروژه ۸۰ درصد مواد اولیه این فیبر در داخل تامین شده و از این جهت به خارج از کشور بی‌نیاز می شویم که در نتیجه آن قیمت تمام شده این فیبرها پایین می آید.

فرجی با اشاره به این مطلب که متاسفانه فیلترهای نسل سه و چهار دیالیز را به ما نمی فروشند، تاکید کرد: قطعا تولید این فیبرها برای فیلترهای دیالیز می تواند کمک شایانی در این حوزه به بیماران کند.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی همچنین به ایجاد داروخانه‌ای در جزیره کیش برای تامین داروهای خارج از فهرست دارویی کشور اشاره کرد و گفت: ما این پیشنهاد را به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داده‌ایم که امکان چنین کاری وجود دارد که در صورت موافقت می‌توان این شرایط را در جزیره کیش فراهم آورد.

وی افزود: داروهایی که ما نسبت به تامین آنها اقدام خواهیم کرد به صورت موردی بوده که ارز به آنها اختصاص نمی‌یابد و بیمه ها نیز آنها را پوشش نمی‌دهند، از همین رو بیماران می بایست با هزینه شخصی این داروها را تهیه کنند.(مهر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha