دکتر حریرچی گفت: تمامی پرداختهای وزارت بهداشت در چارچوب قانون است و دیوان محاسبات، فنی‌ترین نظارت ها را بر آنها دارد.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ستاد مرکزی وزارتخانه برگزار شد در خصوص انتشار برخی شایعات در رسانه ها و فضای ایجاد شده مبنی بر پرداخت های نجومی وزارت بهداشت به برخی مدیران گفت: بر خلاف ادعای رسانه ها، دریافتی ها مربوط به مدیران، مسئولان و کارکنان ستادی نبوده بلکه مربوط به اساتید تمام وقت دانشگاه با مدارک فوق تخصص و عملکرد بسیار بالا بوده است.

وی با تشکر و قدردانی از رسانه هایی که با درایت تمام اخبار مربوط به حوزه سلامت را منتشر می کنند و از انتشار خبرهایی که مبنای مستندی ندارد پرهیز می کنند، گفت: در بخشی از این مطلب به اشتباه درآمد کل بیمارستان را به عنوان دریافتی یک پزشک مطرح کرده اند!

 

برداشت های اشتباه

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: بنا نیست که هر کسی هر حرفی را زد ما به آن پاسخ دهیم. درباره این موضوع نیز عده‌ای با این صحبت‌ها می‌خواهند خود را مطرح کنند به طوری که از ادعای پرداخت‌های چند ده میلیونی آغاز کردند و بعد به چند صدمیلیونی و حتی پرداخت‌های میلیاردی ارتقا یافتند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل برداشت اشتباه از پرینتی که در برخی رسانه ها منتشر شد، کل مبلغ آن را به عنوان دریافتی یک ماه منتشر کرده اند که غلط است و مبلغ مذکور مربوط به شش تا نه ماه کارانه بوده که برای بیش از هزار عمل جراحی که بخش عمده آنها عمل پیوند عضو است، صورت گرفته است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا سال 74 از سوی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به پزشکان فقط حقوق تعلق می‌گرفت، گفت: از زمانی که قانون بیمه همگانی و خود‌گردانی بیمارستان‌ها تصویب شد و آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و کارکنان تغییر کرد، در برنامه‌های متعدد نظام جمهوری اسلامی اعم از وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی، نظام پرداخت کارانه‌ اجرا شد وزارت بهداشت نیز در این 21 سال این روند را ادامه داد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخوردی که دیوان محاسبات با این پرداختی‌ها داشته به حق بوده و دادستان این دیوان فنی‌ترین نظارت را اعمال کرده است به گفته دادستان پرداخت‌ها کاملا قانونی است و رسیدگی به متعارف بودن یا نبودن آن باید از راه قانون صورت گیرد.

دکتر حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ۱.۵ تخت بیمارستانی وجود دارد گفت: از نظر تعداد پزشک نیز با کمبود مواجهیم به طوری که در حال حاضر ۱.۵پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ما موجود است این در حالی است که شاخص تعداد پزشک در منطقه ۲.۵ و مطلوب جهانی آن ۳.۵ پزشک به ازای هر هزار نفر است. در حال حاضر پزشکان متخصصی که در سیستم دولتی ما کار می‌کنند ۷۷ درصد خدمات درمانی مردم را ارئه می‌دهند و تنها ۱۲.۵ درصد از این خدمات از سوی تامین اجتماعی،‌ بیمه‌های مسلح و سایر بیمه‌ها ارائه شده و کمتر از ۱۰ درصد آن از سوی بخش خصوصی ارائه می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه گفت: در خصوص رقم ۷۰۰ میلیون که در مطلب منتشر شده آمده بود گفت: این درآمد براساس جزء‌ فنی و حرفه‌ای از محل پرتو درمانی و از درآمد بیمارستان است ما یک جز فنی داریم و یک جزء‌ حرفه‌ای که از بیمار و بیمه‌ها بابت این جزء فنی و حرفه‌ای این پول را دریافت می‌کنند. درباره این پزشک باید بگویم که این فرد از محل پرتودرمانی ۷۰۰ میلیون درآمد برای بیمارستان ایجاد کرده است.

وی درباره جزئیات این پرینت افزود: ما درآمدهای چهار ماهه این پزشک را در آوردیم که در ماه اول درآمدش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ بوده در ماه دوم ۶۵ میلیون و ۲۰۰ در ماه سوم ۴۱ میلیون و در ماه چهارم ۳۱ میلیون درآمد داشته است. باید توجه کرد که این فرد در تخصصی‌ترین بیمارستان کشور بیماران سرطانی را درمان می‌‌کند که در همین مطلب منتشر شده گفته شد که این پزشک ۷۰۰ میلیون دیافتی داشته است که کاملا نادرست است.

 

حلال تر از شیر مادر

دکتر حریرچی با بیان اینکه در نیمه اول دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میزان اشغال تخت بیمارستان‌های دولتی ۵۱ درصد بوده و نیمی از تخت‌های ما خالی بوده‌اند و لیست انتظار بیماران نیز شش ماهه و یکساله بوده است افزود: این در حالی است که اکنون اشغال تخت تمام بیمارستان‌های بزرگ ما بالای ۸۵ درصد است و در ایام خاص نیز مانند عید و رمضان و غیره این اشغال تخت به۱۰۰ و بالاتر از آن نیز می‌رسد .

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره تفاوت میان حقوق وکارا نه گفت: حقوق ما در وزارت بهداشت مانند حقوق اعضای هیات علمی در وزارت علوم است. درباره کارانه باید بگویم که ما یک تعرفه دولتی داریم. حال قبل از اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات تعرفه یک عمل لوزه  ۸۵۰۰ تومان بود اکنون با تعرفه‌های جدید بدون مالیات  عمل لوزه ۷۳ هزار تومان است. یک عمل آپاندیس بدون مالیات ۱۰۹ هزار تومان و جراحی قلب با شرط اینکه سه رگ را در جراحی باز کنند ۵۲۸ هزار تومان است. حال کسی که بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کارانه می‌گیرد مطمئن باشید که بالای دو یا سه برابر تمام وقتی کار می‌کند.

دکتر حریرچی ادامه داد: پرینت دیگر از سیستم آذرخش گرفته شده است، پرداختی پزشکی در یکی از مناطق محروم را نشان می‌دهد متخصص زنان و زایمان به صورت شبانه‌روز تمام امور مربوط به این حوزه را به صورت انفرادی در یکی از مناطق محروم که از تهران 2 هزار کیلومتر فاصله دارد و بیش از 100 هزار نفر جمعیت دارد و  نقطه صفر مرزی محسوب می‌شود و با شرایط امنیتی خاص و تعداد مراجعین زیاد و کار 24 ساعته بوده که به مدت چندین ماه انجام داده است از نظر من دریافت بیش از 100 میلیون کارانه برای این متخصص از شیر مادر حلال‌تر است. باید پرسید که اکنون چند نفر حاضرند که با چهار یا پنج برابر حقوق پزشک متخصص که بین دو میلیون و ۱۵۰ هزار تا دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است در یک نقطه صفر مرزی و با این شرایط ارائه خدمت کنند.

 

نحوه پرداخت کارانه به پزشکان

وی درباره چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان گفت: طبق قوانین مصوبه دولت باید کل تعرفه و حق‌العلاج به پزشک پرداخت شود این در حالیست که ما از محل حق‌العلاج پزشک ۲۷.۵  درصد را برای کارکنان بر می داریم و ۴۷ درصد را به پزشک پرداخت می‌کنیم که از همین میزان هم ۲۰ درصد مالیات کسر می‌شود، گلایه‌ای که دارم این است که ۲۱ سال در این کشور نظام کارانه وجود داشته و هیچ کس به آن اعتراض نمی کرده اما در  این چند ماه اخیر هر هفته شاهد انتشار خبری از این موضوع هستیم من ثابت می کنم که در حال حاضر کارانه‌ای که پرداخت می‌شود به قیمت ثابت نسبت به گذشته کمتر است.

حریرچی تاکید کرد: باید توجه کرد که ما به طور متوسط ۵۰ درصد از حق العلاج را به دلیل هزینه‌های بیمارستان به پزشک پرداخت نمی‌کنیم و بقیه آن را نیز اگر بالاتر از سقف مورد نظرمان باشد از طریق مالیات پلکانی کاهش داده و سپس هم یک مالیات ۲۰ درصدی به آن می‌خورد. اگرباز هم مجموع دریافتی پزشک بالای ۸۰ میلیون باشد آن را پرداخت نمی‌کنیم.

وی اظهار داشت: یک متخصص در سیستم دولتی 77.5 درصد خدمات درمانی مردم را انجام می‌دهد که 12.5 درصد آن توسط دیگر ارگان‌ها و مابقی آن  توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

 

از اعزام بیمار به خارج از کشور بی نیازیم

به گفته وی این متخصصان در بخش دولتی یک و هفت دهم تمام وقتی فعالیت می‌کنند که در برخی موارد این میزان به دو نیم تا سه برابر تمام وقتی می‌رسد، بنده به نمایندگی از وزیر بهداشت دست این افراد را می‌بوسم چرا که همین افراد کشور ما را با سایر کشورهای منطقه که 40 درصد موارد سرطان در آن‌ها بدون هیچ درمانی به مرگ ختم می‌شود، متمایز کرده‌اند به عبارتی می‌توان گفت: ما هیچ بیمار سرطانی را بدون درمان رها نمی‌کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: حقوق پزشک متخصص دو میلیون 150 هزار تومان الی 2 میلیون 450 هزار تومان است چند نفر حاضرند با 2 یا 3 برابر این حقوق در مناطق محروم خدمت کنند؟

دکتر حریرچی با اشاره به وضعیت درمانی در گذشته گفت: در نیمه دوم  60 و در نیمه اول دهه 70 اشغال تخت بیمارستان دولتی 51 درصد بوده است به این معنی که نصف تخت‌ها خالی بود و لیست انتظار 6 ماهه یا یک ساله داشتیم اما اکنون اشکال تخت بیمارستان دولتی به 85 درصد و در برخی مواقع به بیش از 100 درصد می‌رسد این افزایش کارایی و کاهش اعزام بیمار به خارج موجب حفاظت مالی از مردم شده است چرا که فقط 3 درصد مردم استطاعت مراجعه به بیمارستان خصوصی را دارند.

وی در خصوص تفاوت میان حقوق و کارانه گفت: حقوق در وزارت بهداشت تعریفی مشابه حقوق اعضای علمی در وزارت علوم دارد اما کارانه وزارت بهداشت که با تعرفه دولتی پرداخت می‌شود حداقل تعرفه‌ای است که می‌توان تصویب کرد؛ به طور مثال در گذشته هزینه یک جراحی آپاندیس 38 هزار تومان بوده اما با اصلاحات کنونی به 109 هزار تومان رسیده است البته به این تعرفه‌های دولتی20 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha