کد خبر: دیابت-را-دست-کم-نگیریدآخرین-آمار-مبتلا
۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶

خبرگزاری سلامت: ديابت يا بيماري قند كه در واقع بيماري ناشي از اختلال متابوليسم يعني عملكرد و ساز و كار بدن است به يك معضل جهاني در زمينه بيماري هاي بشر امروزي تبديل شده است. آمار مبتلايان به ديابت در جهان ٤٢٠ ميليون نفر است. 90 درصد اين گروه مبتلا به نوع دوم يا همان ديابت بزرگسالان هستند. آمارها حاکی از این است كه حدود كمي كمتر از ده درصد مردم ساكن در كره زمين دچار ديابت مي شوند. متأسفانه هر سال حدود پنج ميليون نفر در اثر ديابت فوت مي كنند و مخارج درمان و پيشگيري از ديابت در هر سال بيشتر از ٦٠٠ ميليارد دلار است.
دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسکلروز ایران می گوید: يماران ديابتي بالاي ٦٥ سالگي احتمال حوادث قلبي بسيار بيشتري دارند، به طوري كه تا مرز هفتاد درصد اين بيماران دليل فوتشان قلبي است. بيست درصد مرگ در بيماران ديابتي به دليل سكته مغزي است.علت فوت با منشأ قلبي در نزد ديابتي ها ٢ تا ٤ برابر بيشتر از افراد غير ديابتي  است. ديابت به همراه فشار خون بالاريسك بروز بيماري قلبي را دو برابر مي كند.
در بيماران ديابتي افزايش كلسترول شيوع بيشتري دارد و در صورت افزايش كلسترول خون خطر بيماري های قلبي بسيار افزون مي یابد. كاهش وزن و ورزش موجب اثرات بسيار مفيد در فرد مبتلا به ديابت مي شود از جمله كاهش قند خون، كاهش فشار خون، كاهش خطر آنفاركتوس قلبي وكاهش خطر سكته مغزي.
وی احساس تشنگي غير معمول،نياز به دفع ادرار بيش از اندازه و غير عادي و بالاخره افزايش اشتها و احساس گرسنگي غير متناسب با فعاليت را از رایج ترین علائم دیابت اعلام می کند و انواع بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، نارسايي مزمن كليه، زخم هاي مقاوم به درمان به ويژه در پا ها و آسيب در ديد و بينايي را از مهم ترین عوارض دیابت می داند.
متخصص بیماری های قلب وعروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی و والولوپلاستی می گوید: در فرد سالم كه دچار بيماري ديابت نيست قند مواد غذايي پس از ورود به بدن توسط ماده اي به نام أنسولين قادر به ورود به سلول هاي بدن براي توليد انرژي است. حال آن که دليل بيماري قند يا ديابت يا به واسطه كم شدن ترشح أنسولين از لوزالمعده و يا عدم توانايي سلول هاي بدن براي استفاده از انسولين به منظور جذب قند وارده به بدن  است. گاهي هم هر دو عارضه با هم براي فرد ديابت پيش مي آيد.
وی دیابت را به 3 گروه تقسیم و عنوان می کند: ديابت نوع اول كه مخصوص كودكان و نوجوانان است و در سنين پايين بروز پيدا مي كند. غده لوزوالمعده توان كافي براي توليد أنسولين ندارد و درمان آن تجويز أنسولين به صورت روزانه بر حسب نياز و تنظيم متناسب قند خون است. در نوع دوم ديابت كه در ابتداي بيماري ميزان ترشح أنسولين از لوزالمعده كافي به نظر مي رسد، سلول ها با شروع مقاومت در پاسخ به أنسولين قند خون كمتري جذب مي كنند و قند در خون بالا مي رود در حالي كه قند درون سلول ها پايين است. وزن بالا، كاهش فعاليت هاي ورزشي و البته وجود عوامل ژنتيكي مسبب بروز ديابت نوع دوم به شمار می روند.
 
در ديابت زمان بارداري ديابت عده اي از زنان باردار كه سابقه ديابت ندارند و پس از بارداري قند خونشان به حالت طبيعي بر مي گردد اطلاق مي شود، حال آن که هنوز علت دقيق اين نوع ديابت مشخص نشده است. به طور کلی اقدامات مناسب براي پيشگيري از ديابت بزرگسالان و يا كاهش عوارض آن نزد فرد مبتلا عبارتند ازكاهش وزن، رژيم غذايي كم شيرين،عدم مصرف سيگار،كنترول فشار خون و مراقبت از بهداشت پاها.
دکتر قاسمی توصیه می کند حداقل ٣٠ دقيقه در روز براي حداقل پنج روز در هفته راه‌پيمايي يا معادل آن حدود ٢٥ دقيقه براي سه روز در هفته ورزش هوازي سريع براي افرادی كه پزشك مجاز و صلاح دانسته بسیار حائز اهمیت است.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha