کد خبر: دوره-یک-ساله-پرستاری-باید-متوقف-شوداقد
۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۴

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور؛ معتقد است که پرستاری یک ساله غیراستانداردترین دوره در رده های پرستاری است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری حسین علی نسائی ، اظهارداشت: غیر استانداردترین دوره ای که می توان در رده های پرستاری طراحی کرد، دوره یک ساله است.

 

وی افزود: اگر هدف انجام امور پرستاری و یا بخشی از آن است دوره کمتر از دو سال به دلیل آموزش ناکافی، آسیب زاست و اگر هدف انجام امور اولیه بیمار است دوره ۶ ماهه و کمتر از ۶ ماه مناسب است. اما طراحی دوره ای حد وسط با شرح وظایف تخصصی دقیقا نقطه ای است که فرد آموزش دیده احساس اعتماد به نفس کاذب خواهد داشت و دست به فعالیت های مخاطره آمیز بدون دانش و تجربه کافی خواهد زد.

 

علی نسائی ادامه داد: انجام اموری مثل تزریق، پانسمان و سایر شرح وظایف تخصصی پرستاری نیاز به گذراندن واحدهای تخصصی مثل داروشناسی، آناتومی، فیزیولوژی و... دارد که برای یادگیری این حجم مطالب یک سال به هیچ وجه کافی نیست. لذا هرگونه دوره یک ساله به دلیل قالب غیر استاندارد، مخاطره آمیز و اصلاح ناپذیر بوده و باید به فوریت متوقف گردد.

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، افزود: از همه اساتید و بزرگان حوزه پرستاری درخواست می کنم که احساس مسئولیت نموده و حداقل به خاطر سلامت مردم کشورمان هم که شده جلوی ادامه و عملیاتی شدن این دوره «شترگاوپلنگ» را بگیرند که معلوم نیست چه دوره ای است و برای چه هدفی طراحی شده و قطعا سر از ناکجا آباد در خواهد آورد.

 

وی تاکید کرد: طبق بندهای ۱ و ۲ و ۵ ماده ۳ قانون نظام پرستاری، وزارت بهداشت و سایر ارگان ها می بایست در تعیین استاندارهای آموزشی رده های پرستاری در سطوح مختلف و در تعیین استانداردهای خدمات، شرح وظایف و همچنین در تعیین نحوه و تعداد پذیرش دانشجویان رشته های پرستاری در دانشگاه ها با همکاری سازمان نظام پرستاری انجام دهند. حال آنکه می بینیم وزارت بهداشت خودسرانه و بدون همکاری با سازمان نظام پرستاری اقدام به طراحی دوره هایی همچون «کمک پرستاری» و «سلامت یار» که شرح وظایفی غیر استاندارد و متداخل با شرح وظایف پرستاری دارند، نموده است.

 

علی نسائی گفت: وزارت بهداشت همچنین طرحی موسوم به واگذاری تربیت پرستار به بیمارستان ها را در دستور کار قرار داده بود که فاقد استانداردهای لازم و بدون همکاری با سازمان متبوع و متولی پرستاری در کشور بود.

 

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، در ادامه به دیگر مداخلات وزارت بهداشت در امور پرستاری اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت اقدام به تغییر ظرفیت پذیرش رده ها و رشته های مختلف پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نموده که همگی خودسرانه و بدون همکاری با سازمان پرستاری است و این تخلف از قانون است.

 

وی گفت: همچنین طبق بند ۶ ماده ۳ قانون نظام پرستاری کشور همکاری برای نظارت، کنترل و ارزشیابی نحوه ارایه خدمات پرستاری و رعایت قوانین پرستاری از وظایف و اختیارات سازمان نظام پرستاری است که همانا به محتوای صلاحیت حرفه ای اشاره دارد، ولی وزارت بهداشت از قانون تخلف نموده و هیچ گونه زمینه ای برای اجرای این وظیفه و اختیار سازمان نظام پرستاری فراهم نکرده است.

 

علی نسائی در پایان تاکید کرد: سازمان نظام پرستاری می بایست این موارد را به صورت قانونی پیگیری نموده و هرچه سریعتر حکم بر توقف یا اجرای آنها بگیرد.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha