کد خبر: دود-سیگار-به-چشم-جهان-سومی-هامالیات-بر
۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱

دخانیات دومین عامل مرگ و میر در دنیاست با این حال سن مصرف آن هرروز کاهش آمار و مصرف آن روز به روز در حال افزایش  است. به گفته سازمان جهانی بهداشت استعمال آن هر شش ثانیه جان یک نفر را میگیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت سیگار و قلیان بعنوان دومین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده است اما انگار هرچقدر هم هشدار بدهی بی فایده است و روز به روز به آمار استعمال دخانیات افزوده و سن استفاده از آن کمتر میشود .

سرنخ این نخ های سیگار را در هرجایی میتوان یافت ، از دکه های روزنامه فروشی که میگویند قرار است کار فرهنگی بکنند و حالا گاهی به ضد فرهنگ تبدیل شده اند تا سوپرمارکت هایی که ویترین فروشگاهشان را با رنگ های متنوع بسته بندی دخانیات چشم نواز کرده اند .

شاید  همین راحتی دسترسی است که قبح استعمالش در میان کوچک و بزرگ ریخته  که هیچ با افتخار آتش هم به هم قرض میدهند و به اسم سرگرمی میکشند و وقتی به خود میایند که دیگر جدایی از آن شیر نر میخواهد و مرد کهن

✍? آمار جهانی سیگاری ها /نوک پیکان دخانیات به سمت جهان سومی ها

آمارها نشان میدهد یک میلیارد نفر در سراسر جهان سیگاری هستند و  80 درصد از این افراد در کشورهای فقیر یا متوسط زندگی می کنند.

سود سالیانه شرکت های دخانیات در دنیا بیش از 300 میلیارد دلار در سال است؛ بنابراین با توجه به این سود سرشار، طبیعیست که هدف اصلی شرکت های تولید کننده ، استثمار همه جانبه کشورهای در حال توسعه و جهان سوم است.

✍? آمار استعمال دخانیات در ایران

با و جود اینکه سود حاصل از استعمال دخانیات به جیب خارجی ها میرود اما آمار ها نشان میدهد ایرانی ها سالانه 60 میلیارد نخ سیگار مصرف میکنند و  استعمال دخانیات سالانه  بیش از 65 هزار ایرانی را به کام مرگ میکشاند  و 200 تا 300 میلیارد ریال هزینه درمان بر دوش اقتصاد کشور میگذارد و سود هنگفتی روانه ی جیب اقتصاد کشور های تولید کننده میکند.

نکته قابل توجه اینکه  از 60 میلیارد نخ سیگاری که در کشور مصرف میشود 38 میلیارد نخ تولید داخل، حدود 10 تا 14 میلیارد نخ واردات رسمی بوده و مابقی نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

✍? دود سیگار در چشم غیر سیگاری ها

آمار حاکی از آن است که سالانه؛ صدها هزار انسان غیر سیگاری در اثر استنشاق دود سیگار محکوم به مرگ می شوند.

محیط آلوده به دود سیگار در کودکان و افراد بالغ باعث بیماری هایی چون سرطان و دیگر بیماری های تنفسی بدخیم می شود که در نهایت آنها را قربانی سهل انگاری مصرف کننده های دخانیت میکند.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران  میگوید :هیچ شرکتی حتی بعد از برجام هنوز به راحتی نمی تواند در ایران کارخانه احداث کند. در عین حال، تنها عرصه معاف از این محدودیت، دخانیات است که یک پارادوکس تامل برانگیز است.

اگر راهکارهای جدی و موثرتری برای کاهش استعمال دخانیات صورت نگیرد، تا سال 2030 میلادی، سالانه تعداد مرگ و میر ناشی از استفاده از دخانیات به بیش از 8 میلیون نفر می رسد که حدود 80 درصد از این تعداد مرگ و میرهای قابل پیشگیری در کشور های با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

✍? مالیات بر دخانیات به کجا رسید ؟

اختصاص مالیات بر دخانیات یکی از مهمترین مصوبات قانئن برنامه ی ششم بود.

شهریاری عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص  مالیات به دخانیات گفت :

مجلس مصوبات خوبی مخصوصا در برنامه ششم  داشته و این ها را دولت باید اجرا کند اما وزارت اقتصاد و وزارت صنعت ، معدن تجارت دنبال منابع مالی آن نبوده و اگر با جدیت آن را دنبال کند میتوانند مالیات خوبی دریافت کنند.

وی افزود : با وجود مصوبات مناسب ارائه ی راهکارهای اجرایی آن باید  به دست دولتمردان صورت گیرد  که تا بدین لحظه موفق عمل نکردند و انگیزه ای برای آن ندارند.

✍?هزینه های درمانی افراد سیگاری دو برابر هزینه مصرف سیگار آنان است

محمود صادق نیت رییس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت نیز درخصوص مالیات بر دخانیات  گفت :

پیشنها ما این است که مالیات بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده و کشور های موفق در مبارزه با استعمال دخانیات عمل کرده اند باشد که مالیات بر دخانیات معادل 70 درصد قیمت خرده فروشی باشد  اما کشور ما در این زمینه با استاندارد فاصله ی زیادی دارد ما جزو کشورهایی هستیم که مالیات کمی داریم .

وی افزود: وزارت بهداشت به مجلس و هیئت دولت پیشنهاد داده  که این مالیات را در حد پیشگیری افزایش دهد و هزینه ی حاصل از مالیات بر دخانیات  در اختیار بخش درمان بیمارانی که بر اثر استعمال دخانیات دچار مشکل شدند صرف شود چرا که هر کس   که یک ریال  برای خرید یک نخ سیگار  هزینه میکند 2 تا 3 ریال هزینه ی درمان بیماری های ناشی از آن میشود که عملا بردوش افراد غیر سیگاریست و با این کار میتوان هزینه های درمان را از خود فرد  مصرف کننده  و کارخانه های تولید کننده و وارد کننده  تامین کرد .اما متاسفانه این پیشنهاد یک تغییر جدی داشت که به جای قیمت خرده فروشی قرار شد مالیات بر قیمت درب کارخانه اعمال شود که این تغییر  عملا باعث شد  در آمد حاصل از مالیات خیلی پایین تر از آن چیزی باشد که انتظار میرود.

وی تصریح کرد : سیگاری که از کارخانه میاید بیرون تا به دست مصرف کننده برسد قیمت آن چند برابر میشود و این سود به دست دلالان میرسد و چیزی دست حوزه بهداشت و درمان را نمیگیرد و ما توصیه میکنیم مالیات به جای قیمت درب کارخانه  بر خرده فروشی ها گذاشته شود تا کاهش هزینه های درمان سیگاری ها به حد ایدئال برسد .

رییس اداره سلامت و محیط وزارت بهداشت در خصوص خرده فروشی دخانیات گفت : یکی از مشکلات ما کنترل عرضه مواد دخانیست که از سال گذشته پیگیر هستیم اما یک مشکل بزرگ داریم و آن فروش دخانیات بوسیله ی دکه هاست که اقدام به نخ فروشی و در اختیار قرار دادن سیگار به نوجوانان میکنند و لازم است شهرداری در این زمینه به ما کمک کند.

صادق نیت در خصوص سفره خانه ها و رستوران هایی که در آنها عرضه قلیان صورت میگیرد گفت :  از دوسال قبل صدور مجوز برای عرضهی مواددخانی در این اماکن را متوقف کرده ایم و اگر در این دو سال رستوران یا سفره خانه ای اقدام  به عرضه ی قلیان کند تخلف محسوب میشود.

✍?کلکسیون امراض در نخ های سیگار

دخانیات عامل اصلی و یا کمکی در پیدایش بیش از 50 نوع بیماری و 20 نوع سرطان در بدن می‌باشند.

پژوهش ها نشان میدهد بطور متوسط طول عمر افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 13 تا 15 سال کمتر است.

✍?قلب شما فدای دود سیگار سیگار

  • مصرف سیگار، خطر بروز بیماری های قلبی – عروقی و سکته مغزی را 2 تا 4 برابر افزایش می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، احتمال گرفتگی قلبی – عروقی را 25 تا 30 درصد و احتمال بروز سکته مغزی را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.
  • استعمال سیگار و دخانیات سبب آسیب به پوشش دیواره رگ های خون رسانی کننده قلب و مغز و سایر اعضای بدن می شود. در نتیجه ضربان قلب و فشار خون بالا می رود. همچنین استعمال سیگار باعث می شود که خون آسان تر لخته شود. لخته در صورت انسداد رگ ها می تواند منجر به بروز حمله قلبی، سکته مغزی و .. شود.

✍?سرطان مهمان خوانده در بدن سیگاری ها

  • سیگار عامل حداقل 14 سرطان مختلف در بدن انسان می شود که از جمله آن ها می توان به انواع سرطان ریه، گلو، دهان، حلق، بینی، مری، معده، لوزالمعده، کلیه، مثانه و... اشاره کرد.
  • بیماران مبتلا به پروستات که سیگار می کشند، با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات نسبت به غیرسیگاری ها روبرو هستند.

✍?دخانیت اینگونه کامتان را شیرین میکند

  • مصرف سیگار باعث افزایش شیوع دیابت نوع 2 می شود و کنترل آن را سخت تر می کند. احتمال بروز دیابت در افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بالاتر نسبت به افراد غیرسیگاری است.

کاهش سن مصرف دخانیات و سیگاری بودن 25 درصد از جکمعیت کشور بیانگر این واقعیت است که استعمال دخانیات دیگر مرد و زن نمیشناسد  و پیش¬بینی می¬شود که در آینده تعداد سیگاری¬های جهان از مرز ۲ میلیارد نفر بگذرد .این آمارها چیزی جز ضربه زدن به منابع مالی و اقتصاد کشور نیست.

براساس آمار سازمانی جهانی بهداشت، هر شش ثانیه یک نفر در جهان بر اثر استعمال دخانیات و سالانه نیز نزدیک به شش میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از مصرف دخانیات می میرندو اگر همین روند ادامه پیدا کند  این رقم تا سال 2030 میلادی به حدود هشت میلیون نفر خواهد رسید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha