کد خبر: در-صدد-تدوین-اطلس-استعدادهای-برتر-ایرا
۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت:در نظر داریم اطلس استعدادهای برتر ایران زمین را تدوین نماییم تا از توانایی‌های دانش آموزان امروز آگاه شویم.

 

دکتر غلامعلی منتظر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت، با بیان این‌که استعدادیابی که یکی از بحث‌های بسیار جدی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: دامنه پوشش بنیاد ملی نخبگان برترین‌هایی هستند که در ایران ساکنند. به بیان دیگر، جامعه هدفمان را از بین تمام هموطنان ساکن در داخل کشور مشخص می‌کنیم.


منتظر اظهار داشت: آمار علمی گویای این موضوع است که قریب 1.2 درصد از یک جمعیت متوازن، افرادی هستند که توانایی‌های بالقوه ویژه‌ای دارند که در آینده می‌توانند به عنوان استعدادهای بالفعلی معرفی شوند تا کشور را به سمت توسعه سوق دهد. بر این اساس، در ایران حدود یک میلیون نفر می‌توانند در مسیری قرار بگیرند که در ادامه راه منشأ اثرهای جدی در کشور باشند.


وی در رابطه با شناسایی استعدادها خاطرنشان ساخت: نگاه بنیاد ملی نخبگان، شناسایی این افراد است و برنامه‌ریزی برای این که مسیر برای حرکت این افراد در هر حوزه ای که هستند هموارتر شود؛ به این امید که در آینده اداره تجول کشور و مدیریت آن در دست نخبگان باشد.


به گفته منتظر، بنیاد ملی نخبگان وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان، هدایت و نظارت در ابعاد نخبه شناسی، نخبه پروری و نخبه گزینی را بر عهده دارد که بر این اساس، استعدادیابی یکی از وظایف جدی‌ای است که مورد توجه می‌باشد.

در صدد تدوین اطلس استعدادهای برتر ایران زمین هستیم
این مقام مسؤل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: بزرگترین برنامه‌ای که در حال حاضر در حوزه استعدادیابی انجام می‌شود، با مسؤلیت این بنیاد و با همکاری صمیمانه وزارت آموزش و پرورش در مدارس اجرا می‌شود، با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر و با نام شهاب شناخته شده است.


منتظر یادآور شد: این برنامه به طور رسمی از سال 94-1393 تحصیلی آغاز شده که در سال اول، حدود 130 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش آن قرار داشتند و برای سال تحصیلی جاری نیز این رقم به 400 هزار نفر افزایش یافته است.


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان داشت: برای سال تحصیلی آینده در نظر داریم این تعداد به 750 هزار نفر افزایش یابد. طبق طراحی انجام شده، در سال تحصیلی 05-1404 تمامی قریب 16 میلیون نفری که در این سال دانش آموز هستند تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند.


وی با تاکید بر این‌که تلاش جدی بنیاد و وزارت آموزش و پرورش بر این است از بین دانش‌آموزان استعدادهای متنوع آنها شناسایی شود، افزود: نتایج اولیه‌ای که از این برنامه در سال تحصیلی 94-93 به دست آمده است، طیف انواع هوش در بین دانش آموزان ایرانی را مشخص می‌کند.


منتظر گفت: به دنبال این هستیم در مسیری که اطلاعات در حال استخراج به منظور آگاهی از استعدادهای دانش آموزان ایرانی است، اطلس استعدادهای برتر ایران زمین را تدوین نماییم. این مساله در برنامه‌ریزی‌های کلان ملی قطعا تاثیرگذار است تا از توانایی‌های دانش آموزان امروز آگاه شویم.


وی خاطرنشان ساخت: بخش دیگر استعدادیابی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که بر این اساس، برنامه وسیعی را ظرف دو سال گذشته در تمام دانشگاه‌های کشور در دست اجرا است. در این مرحله، تمرکز اصلی ما بر استعدادهای علمی است.

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha