کد خبر: در-تولیدات-دارویی-باید-به-سمت-خودکفایی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه تولیدات دارویی به سمت خودکفایی گام برداریم.

 

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری سلامت پیرامون راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در زمینه بهداشت و درمان گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی در زمینه دارو تجهیزات پزشکی کارهای زیادی را می‌توان انجام داد.

وی به مشکلاتی که در زمینه  خدمات پس از فروش و نگهداری از تجهیزات پزشکی در کشورمان وجود دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: کشور ما یکی از کشورهایی است که از تجهیزات پزشکی استفاده بسیاری می کند.

شهریاری ادامه داد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان تعداد زیادی از دستگاه‌های پزشکی وجود دارند که به خاطر ایرادات و نواقص خیلی ساده از رده خارج شده و اسقاطی شده اند و در این زمینه هزینه‌های بسیار زیادی را به کشور تحمیل می‌شود که باید برای آن فکر اساسی انجام شود.

شهریاری با بیان این که در زمینه تولیدات دارویی باید به سمت خود کفایی گام برداریم، گفت: در این بخش هم کارهای زیادی را می توان انجام داد که در این چند سال هم سعی شده که برخی کارها را انجام دهند ولی کافی نبوده و هنوز هم جای کار دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، باید برای درمان بیماری‌ها پروتکل درمانی بنویسیم که مشخص شود هر پزشکی برای هر بیماری از چه داروهایی به چه مقدار می تواند استفاده کند تا بتوانیم مانع از تجویز سلیقه ای دارو شده و از هزینه‌هایی که برای بیمار و حوزه سلامت کشور ایجاد می‌شود جلوگیری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نگهداری بیمارستان‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: اینکه در هر روستایی یا شهرهای کوچک بیمارستانی با تمام امکانات و تخصصی فراهم شود، اشتباه است و در هیچ کجای دنیا این گونه نیست؛ علاوه بر اینکه ما نیروی انسانی متخصص به اندازه کافی نداریم که به هر بیمارستان شهر کوچکی برود بنابراین این کار از منظر اقتصادی هم به صرفه نیست.

شهریاری تصریح کرد: استاندارد جهانی در دنیا می‌گوید بیمارستان‌های کمتر از 1000 تخت خواب توجیه اقتصادی ندارد که حالا ما می‌گوییم پانصد تخت قطعا باید وجود داشته باشد در حالی که بیمارستان‌های ما با 60 یا حتی 36 تخت در برخی مناطق کشور درست شده است، با این شرایط نمی‌توان نیروی متخصص و تجهیزاتی مانند سی تی اسکن، دستگاه رادیولوژی را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید مراکز شبانه‌روزی قوی داشته باشیم تا وقتی بیماران مراجعه می کنند بتوان به نیازهای آنان پاسخ گفت چراکه  وقتی شما بیمارستان‌های کوچک می‌سازید نمی‌توانید متخصص و تجهیزات هم به آنجا ببرید و باعث نارضایتی بیشتر مردم می‌شوید در حالی که با تاسیس مراکز شبانه روزی میتوان خدمت رسانی را به مردم انجام داد.

کد خبرنگار:41090

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی: بهداشت، اقتصاد مقاومتی، دارو،سلامت-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha