کد خبر: درمان-ناباروری-تابو-نیست-نقش-رسانه‌ه
۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵

خبرگزاری سلامت: ناباروی به عنوان یک معضل جدی شناخته شده و سالانه 15 تا 20 درصد به تعداد افراد نابارور اضافه می‌شود. عده‌ای از صاحب نظران ناباروری را به دلیل عدم حمایت بیمه‌ها از روش‌های درمان ناباروری بی‌سرپرست تلقی می‌کنند. این در حالی است که هزینه‌های درمان ناباروری بسیار سنگین است و برخی از خانواده‌ها در پرداخت آنها عاجز و ناتوان می‌باشند.
ناباروري در ده تا پانزده درصد از زوج‌ها ديده مي‌شود و علل آن مي‌تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. حدود 40% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود 10% مربوط به هر دو است، در حدود 10%  از زوج‌ها نيز عامل ناباروري مشخص نيست.

اختلال در تخمگ گذاری، اختلال در لوله‌های رحمی، آندومتریوز، اختلال در گردن رحم یا رحم، مشکلات ایمنی بدن از علل ناباروری در زنان و در مردان اختلالات مربوط به اسپرم، ناهنجاری‌های مربوط به ساختمان بدن و سایر عوامل از علل ناباروری در مردان به شمار می‌رود.

خوشبختانه با پیشرفت علم عدم توانایی درمان ناباروری به پایان رسیده، اما همچنان خانواده‌هایی درمان ناباروری را تابو می‌دانند و به این دلیل حتی تا سالیان سال از موهبت الهی خداوند یعنی فرزند نیز بی‌بهره می‌مانند.

دکتر حمید چوبینه مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می‌گوید: خوشبختانه بحث تابو بودن درمان ناباروری مقداری کمرنگ تر از گذشته شده، اما همچنان پا برجاست و شکستن این تابو تا اندازه‌ای امری دشوار است؛ اما لایه‌های زیاد و اولیه این فقر فرهنگی با اقدامات آگاهی بخش رسانه‌ها و متخصصین امر کاهش یافته است.

در باب کاهش و از بین بردن این مسأله، افرادی که ارتباط نزدیکی با مردم دارند مانند فعالیت در مراکز درمانی و در حوزه‌های فرهنگی باید سراغ افراد نابارور بروند و با آنها صحبت کنند، به طور قطع در گفتگوها می‌توانند به راهکارهای بسیار خوبی برای درمان این افراد اشاره نمایند تا برای امر درمان راضی شوند.

 داشتن فرزند و کانون خانواده در جوامع مختلف مدل‌های گوناگونی دارد؛ به گونه‌ای که در بسیاری از کشورها افراد قبل از ایجاد کانون خانواده می‌توانند فرزند داشته باشند، یعنی داشتن فرزند متکی به داشتن یک خانواده نیست. اما در جامعه ما شرایط متفاوت است؛ یعنی یک خانواده باید شکل بگیرد و در ادامه آن فرزندآوری رخ دهد، گاهی از اوقات امکان دارد فقر فرهنگی و فقر اقتصادی به اتفاق هم یا دیگری مزید بر آن یکی دامن گیر خانواده شود و آنها را از درمان ناباروری منصرف کند، بنابراین با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر افزایش جمعیت، خانواده در کشور ما کانون بسیار مهمی است.

درمان ناباروری به افزایش موالید، نگهداشت خانواده‌ها، جلوگیری از بروز بحران‌ها، طلاق و سایر فرآیندها کمک می‌کند. ضمن این‌که در بحث ناباروری تنها فرزندآوری مطرح نیست، مسائل جانبی دیگر نظیر اصلاح سبک زندگی خانواده‌ها می‌باشد که تابوی درمان ناباروری همان اصلاح سبک زندگی است.

در بسیاری از موارد خانواده‌ها به دلیل مسائل و حریم های خاصی که در ذهنشان می‌پرورانند بر این باورند که نباید فردی در این حریم ورود پیدا کند؛ در صورتی که موضوع ناباروری پزشکی است و به عنوان یک نیاز انسانی می‌توان در رابطه با آن گفتگو کرد که باید جایگاه خاص خودش را داشته باشد و مسیر خاص خودش را طی کند. بنابراین با چنین روندی فکر می‌کنم جامعه شادابی خواهیم داشت که موالید هم به شایستگی در آن رخ دهد و خانواده‌ها هم دچار بحران نخواهند شد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha