کد خبر: درمان-قطعی-35-تا-۴۵-درصد-سرطان‌ها-با-رادی
۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲

عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران با بیان اینکه درمان قطعی 35 تا ۴۵ درصد سرطان‌ها با رادیوتراپی انجام می‌شود، گفت: شیمی‌درمانی نقل و نبات نیست که به بیمار ارائه دهند. 

 

 حسین فودازی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: درمان سرطان در واقع یک درمان چند وجهی بوده و شامل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی است همه این روش‌ها همچون حلقه‌های یک زنجیر بوده و تمام این موارد باید درزمان و وقت معین برای بیمار انجام شود تا سوددهی درمان به موقع صورت گرفته و هزینه‌های کشوری نیز دورریز نشود. با توجه به این مسئله بهبودی، علاج و تسکین بیمار ایجاد می‌شود.

وی افزود: طبق تقسیم‌بندی وزارت بهداشت درمان سرطان‌ها بین دو حوزه خون و آنکولوژی همچنین رادیوتراپی آنکولوژی تقسیم شده است و از سالیان سال رشته رادیوتراپی آنکولوژی در ایران یکی از کوریکلوم‌های آموزشی درمان سرطان را به خود اختصاص داده است و صراحتاً توصیه شده برای اینکه بیمار دچار دردسر نشود و درمان بیمار از یک پزشک به پزشک دیگر ارجاع داده نشود، درمان سرطان را بسته به نوع توده تقسیم کرده‌اند.

فودازی با اشاره به این که از آنجایی که بیمار بعد از تشخیص بیماریش دچار مشکل نشود درمان بیماری خونی را متخصصین و هماتولوژی آنکولوژی و درمان تومورهای سالید یا تو پر را همکاران رادیولوژی، پرتودرمانی و سرطان‌شناسی بالینی انجام می‌دهند. این مسئله از سالیان سال صورت می‌گرفته و مد نظر قرار داشته است.

وی با اشاره به این که 40 تا 50 درصد درمان قطعی سرطان از طریق جراحی و 35 تا ۴۵ درصد با رادیوتراپی حاصل می‌شود،‌ تصریح کرد: حداکثر در موارد خوش‌بینانه 20 درصد درمان قطعی سرطان که بیشتر از نوع سرطان خونی است با شیمی‌درمانی انجام می‌گیرد. درمان تومورهای تو پر یا سالید در کشور ما و در اکثر نقاط دنیا نیز در حوزه فعالیت همکاران رادیوتراپی بوده و این مسئله سبب می‌شود که بودجه به صورت بهینه استفاده شود و بیماران با دفترچه بیمه درمان رایگان و قطعی را به دست آورند.

عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران اضافه کرد: اگر کارها به درستی انجام شود، موفقیت‌های زیادی در حوزه درمان بیماران حاصل خواهد شد ولی متأسفانه برخی مواقع بداخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد که مشکل‌ساز می‌شود.

فودازی تصریح کرد:‌تومورهای تو پر غیرخونی بوده و شامل تومورهای سینه، روده، معده و ریه است که معمولاً توسط جراح تشخیص داده شده و اقدامات اولیه تشخیصی گاهاً با برنامه‌های درمانی انجام می‌گیرد ولی به دلیل اینکه اقدامات درمانی ترکیبی است اصولاً افراد کمتر می‌بینند که تومور تو پری باشد که نیاز به درمان شیمی‌درمانی صرف باشد.

وی گفت: بر خلاف تومورهای بدخیمی خونی که لازم است که شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی صرف داشته باشند، تومورهای تو پر به همکاران رادیوتراپی در یک مرکز که کوریکلوم آموزشی را داشته باشند، ارجاع داده می‌شود.

رئیس بخش آنکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در کشور ما به روز است و علیرغم تحریم‌های ظالمانه آموزش پزشکی مناسبی توسط پزشکان ارائه می‌شود، گفت: حدود سال‌های 77 و 78 تنها در 5 مرکز کشور درمان کامل سرطان موجود بود ولی الان آموزش‌ها بهینه شده و پزشکان متعهد زیادی داریم، همچنین همه مراکز استان‌ها با وجود سختی‌ها و تنگناها به مراکز شیمی‌درمانی و پرتودرمانی مجهز شده‌ است.

فودازی خاطر نشان کرد:‌ اما برخی سلایق شخصی را وارد مسئله درمان بیماران کرده و بر خلاف سلایق ملی، دینی، انسانی و شرعی عمل می‌کنند. این موضوع بر اساس بحث‌های صنفی نیست و تنها مربوط به درمان بیماران است. در استان مازندران این سلایق شخصی باعث شده بیماران از امکانات درمانی به موقع بهره‌مند نشوند.

وی بیان داشت:‌ نفرات اول بردهای تخصصی و اساتید به نام فارغ‌التحصیلی در حوزه درمان بیماران سرطانی در ساری فعالیت دارند ولی رئیس یک دانشگاه منافع خود را متضرر دیده و به جای اینکه درمان بیمار برای آن حائز اهمیت باشد، منافع شخصی را مد نظر قرار داده است. بیماری جراحی شده و تومور سینه آن برداشته شده است این فرد دارای چند فرزند است و تنها 3 هفته زمان طلایی فرصت دارد که شیمی‌درمانی شود اما فردی می‌گوید که فقط این بیماران را باید من درمان کنم.

عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران افزود: این رئیس دانشگاه به عبارتی زورش می‌رسد و مدعی است که فقط باید درمان بیماران را خودش انجام دهد. این در حالی است که گاهاً‌ ممکن است این فرد زمان مناسب برای رسیدگی به درمان بیمار را نداشته باشد و اگر هم فرصت باشد، بنا به گفته بیماران تنها به یک ویزیت مختصر بسنده می‌کند.

فودازی تصریح کرد:‌ شیمی‌درمانی نقل و نبات نیست که به بیمار ارائه دهند و علیرغم اینکه به آسانی انجام می‌گیرد و عوارض زیادی را به همراه دارد لذا درمان‌گر باید مکرر و مرتب بیمار را معاینه کرده و تحت نظر قرار دهد با این وجود بیماران زیادی به دلیل منافع شخصی یک نفر دچار مشکل شده و بسیاری از آنها به پایتخت آمده و از این موضوع گلایه داشتند. همچنین از ما تقاضای کمک داشته و لازم است این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت:‌ متأسفانه صدای بیماران به جایی نمی‌رسد چرا که فردی که در حوزه درمان بیماران در حال انجام تخلف است، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده و اجازه نمی‌دهد متخصصین رادیولوژی و آنکولوژی درمان بیماران را انجام دهند. این مسئله نوعی بدعهدی و بداخلاقی به شمار رفته و باید کار بیمار راه بیفتد نظام بهداشت و درمان این همه هزینه کرده داروها به سختی تهیه شده و نباید درمان بیمار به دلیل بداخلاقی به تأخیر بیفتد.

عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در پایان گفت: کسی که به سرطان مبتلا مِی‌شود شاید تنها یک بار شانس بهبودی داشته باشد و اگر آن یکبار از دست برود دیگر بر نخواهد گشت زیرا نباید با عدم به موقع درمان بیمار این شانس را از او و خانواده‌اش گرفت.

کدخبرنگار41070

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha