کد خبر: درمان-تفکر،-مهم‌ترین-راه-پیشگیری-از-د
۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳

دیابت گرچه درمان ندارد، اما راه پیشگیری از آن آسان است مشروط بر این‌که مردم باور داشته باشند سبک زندگی حاضر، همگان را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

 

خبرگزاری سلامت- گروه سلامت: روند افزایش ابتلا به بیماری‌ها در زندگی امروز، یک مساله پزشکی نیست که یک معضل فکری می‌باشد. متاسفانه بسیاری از مردم از این هشدار غفلت دارند که در معرض ابتلا به بیماری ها هستند و طبیعتا با این تفکر، در صدد مراقبت و پیشگیری نیز برنمی‌آیند.
به عنوان مثال، تمام مردم در هر نقطه از این کره خاکی از مضرات سیگار آگاهی دارند، اما واقعا چند درصد به فکر ترک سیگار حتی پس از بیماری هستند؟
تغییر سبک زندگی و تلاش برای بهبود و راحت تر کردن زندگی در عصر ماشینی نتیجه‌ای بر عکس آنچه که آرزو و برنامه‌ریزی می‌شد، داد. بیماری‌های به وجود آمده یا بیماری‌هایی که قبلا وجود داشته به شکل پیشرفته‌ای تغییر ماهیت داده‌اند؛ به نحوی که در حال حاضر برای بسیاری از بیماری‌ها درمان قطعی وجود ندارد و فقط می‌توان شدت آنها را کنترل و با مصرف مداوم دارو، عمر مبتلایان را افزایش داد.
نکته جالب این‌که بسیاری از همین بیماری‌های خطرناک که نمی‌توان آنها را درمان کرد و افراد مجبور هستند برای کنترل بیماری خود سال‌ها دارو مصرف کرده و با عوارض خطرناک و عذاب آور مصرف مداوم داروها کنار بیایند، همه (یا حداقل اکثریت آنها) قابل پیشگیری به روش‌های ساده هستند. یکی از این بیماری‌ها دیابت است. به سختی می‌توان عموم مردم را راضی کرد که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، اما واقعیت مسلم این است که عموم مردم در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.
اگر جزء افرادی هستید که یک یا چند مورد از مشخصات زیر را دارید در خطر ابتلا به دیابت هستید:
1.چاقی
2. سن بالای 45 سال
3. سابقه فامیلی ابتلا به دیابت
4. سابقه ابتلا به دیابت بارداری و یا تولد نوزاد بالاتر از 4.5 كیلوگرم
5.  فشار خون بیشتر از 90/140
6.  طبیعی نبودن سطح كلسترول خون
7.  بی‌تحركی و یا ورزش كمتر از 3 روز در هفته
8. داشتن استرس و فشار عصبی
9. خواب کمتر از 6 ساعت در روز
10. استفاده زیاد از نوشیدنی‌های خنک و شیرین (که البته موجب چاقی می‌شود)

بیش از چهار میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند، اما نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند. همچنین 35 درصد قطع عضوهايي كه غير از حوادث در كشور به وقوع مي‌پيوندد، مربوط به مبتلايان به ديابت است. 50 درصد مبتلايان به ديابت در اثر بيماري‌هاي قلب و عروقی فوت مي‌كنند.
بر اساس این گزارش، پس از گذشت 15 سال از بيماري 2 درصد مبتلايان به ديابت دچار نابينايي و 10 درصد دچار عوارض شديد چشمي مي‌شوند. 10 تا 20 درصد مبتلايان به ديابت در اثر عوارض كليوي فوت مي‌كنند.50 درصد مبتلايان به ديابت دچار عوارض عصبي ديابت مي‌شوند.
متاسفانه سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در کشورهای توسعه‌یافته است.
اگر تاکنون به دیابت مبتلا نشده‌اید، پس هرگز فکر نکنید که در خطر ابتلا قرار ندارید، بلکه فکرتان را اصلاح کرده و برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مهم‌ترین قدم را بردارید، یعنی اطلاعات لازم برای پیشگیری را کسب کنید.
اول: ورزش کنید
با ورزش می توانید اضافه وزن خود را از بین ببرید؛ اما چه کاهش وزن پیدا کنید و چه نکنید ورزش قند خون شما را پایین می‌آورد و میزان حساسیت بدن به  انسولین را افزايش مي‌دهد. بنابراين ميزان قند خون در سطح نرمال تثبيت مي شود.
دوم: به اندازه کافی به بدنتان فیبر وارد کنید
فیبر قادر است خطر ابتلا به قند خون را با كمك به کنترل قند خون  کاهش دهد. همچنین جذب فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط می‌باشد.
از طرفی مواد حاوی فیبر قادرند با کمک به احساس سیری باعث کاهش وزن شما شوند. غذا ها و خوراکی‌های حاوی فیبر بالا عبارتند از میوه ها، سبزی‌ها، لوبیا، غلات سبوس دار، گردو، آجیل و....
سوم: از غلات سبوس ‌ار بیشتر استفاده کنید
اگر چه روشن نیست که غلات سبوس‌دار به چه جهت قادرند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و قند موجود در خون را در یک حد ثابت نگه دارند، اما سعی کنید حداقل نیمی از غلاتی که استفاده می‌کنید غلات سبوس‌دار باشند.
چهارم: رژیم غدای سالم‌تری انتخاب کنید و سیگار را ترک کنید
کربوهیدرات پایین یا مصرف كم برخی دیگر از خوردني‌ها در وهله اول قادرند به کاهش وزن شما کمک شایانی کنند، اما کارآیی آنها در جهت جلوگیری از دیابت ناشاخته است و تاثیر آنها در استفاده دراز مدت این گونه نیست و با محدود کردن خود به گروه خاصی از مواد غذایی ممکن است  بدن خود را از برخی از مواد غذایی ضروری و مفيد محروم كنيد.
و در پایان اگر بالای 45 سال سن داشته و اضافه وزن دارید، حتما قند خون خود را آزمایش کنید.

کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha