رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه کمتر از یک سوم پرستاران در حیطه آموزشی خود فعالیت می کنند، گفت: ما از وزارت بهداشت درخواست داریم بدون نظر این سازمان تصمیمی را در خصوص پرستاری و سلامت مردم نگیرد.

دکتر محمد آدابی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با مهیا نبود شرایط جذب پرستاران اظهار داشت: در این زمینه نیروی تحصیل کرده پرستار داریم اما شرایط جذب برای آنها فراهم نشده است.

وی افزود: ما سالانه در 180 دانشگاه دولتی و آزاد حدود 10 هزار پرستار را آموزش می دهیم ولی کمتر از یک سوم از آنها مشغول کار در حیطه آموزشی خود می شوند و ما بقی به دلیل عدم تکاپوی هزینه ها، نبود تناسب پرداختی و شرایط سخت کاری که امروزه پرستار به اندازه 2 یا 3 نفر  کار می کنند دچار فشار کاری و تنیدگی شغلی می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: این مسئله سبب شده که پرستاران جذب کار در رشته تحصیلی خود نشده و به سایر مشاغل همچون فروش تجهیزات پزشکی یا امور بیمه و سایر مشاغل غیر مرتبط شده یا به خارج از کشور بروند لذا مایه تأسف بوده که سرمایه هایی که سال ها زمان صرف آموزش آنها شده تا در نظام سلامت مفید واقع شوند به کارهای دیگر یا خانه نشینی روی آورند.

آدابی با اشاره به افزایش بار مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در اثر افزایش تقاضای القایی گفت: این مسئله سبب شده که فشار کاری پرستاران به شکل تصاعدی افزایش یابد چرا که پرستاران قبل از وجود طرح تحول نیز حداکثر زمان خود را صرف خدمت رسانی می کردنند و با افزایش فشار کاری می تواند فشار روحی زیادی را به پرستاران  وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال های قبل و به ویژه دهه گذشته تدبیر مناسبی را برای جایگزینی نیروهای باز نشسته انجام نداده ضمن آن که طرح تحول نیز بدون در نظر گرفتن نیازهای نیروی انسانی شروع شده و فشار زیادی را به پرستاران وارد کرده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه نیاز بیمارستان ها و نظام سلامت به پرستاران است، عنوان کرد: پرستار فردی بوده که حداقل دارای مدرک کارشناسی و تحصیلات آکادمیک 4 ساله باشد اما افرادی غیر از پرستار و عمدتا پزشک در وزارت بهداشت در خصوص پرستاری کشور تصمیم می گیرند که این امر نادرست است.

آدابی ادامه داد: این تصمیم گیری ها نادرست و نابجا بوده به طور مثال درجایی با غیبت منتخبین جامعه پرستاری کشور تصمیم گرفته اند که نمونه های حد واسط را تربیت کرده و به جای پرستار در بیمارستانها مشغول فعالیت کنند که این کار مصداق خیانت در امانت است.

وی با بیان اینکه مردم با پرداخت حق بیمه باید از این حق برخودار باشند که در بیمارستان ها از خدمات کارشناسی پرستاری بهرمند شوند، گفت: چطور این افراد با به کار گیری افرادی که تحصیلات آکادمیک پرستاری را ندارند به خود اجازه می دهند که با این امر سر مردم کلاه بگذارند و گروه های حدواسط را صرفا با روپوش سفید یا کرم رنگ به عنوان پرستار راهی بیمارستان کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: این مسئله سبب شده که سلامت و جان مردم را به دست افرادی سپرده که شاید صلاحیت پرستاری برای بیماران را ندارند که از جمله این افراد تربیت سلامت یار، کمک پرستار و اخیرا هم اقدام به تربیت پرستار بیمارستانی می توان اشاره کرد.

آدابی اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا پرستار را در بیمارستان تربیت نمی کنند چرا که عملا کادری را که در بیمارستان نقش ارائه خدمات مراقبت های پرستاری را دارند نیاز به  اطلاعات روزآمد داشته لذا دانشکده های پرستاری صلاحیت تربیت پرستار را دارد.

وی در پایان گفت: ما از وزارت بهداشت درخواست داریم که هرچه سریع تر به نظرات  دلسوزانه سازمان نظام پرستاری که منتخب جامعه کثیر پرستاری است گوش داده و بدون نظر این سازمان تصمیمی را در خصوص پرستاری و سلامت مردم نگیرد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha