کد خبر: دبیر-انجمن-داروسازان-تهران-مخالف-عرضه
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۵

دری با ا شاره به این که ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی یک موازی کاری بیش نیست ، گفت : روح آموزش داروسازی در کشور با گیاهان دارویی عجین شده اما باید جایگاه عرضه داروهای گیاهی یک داروخانه خاص نباشد.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي   دکتر محمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران  با بیان این که تدوین آیین نامه داروخانه های طبیعی و سنتی حدود 13 هزار داروخانه دار را که دارای اقتصاد خرد در عرصه سلامت هستند با چالش مواجه کرده است اظهار داشت : متولیان امر هر روز با تدوین و ابلاغ یک آیین نامه جدید به اقتصاد خرد این داروخانه داران ضربه می زنند و توجهی به این نکته ندارند که این تعداد داروساز می توانند با داشتن یک آیین نامه متقن و درست در عرصه داروهای طبیعی و سنتی نیز به مردم خدمت رسانی کنند.

وی با تاکید بر این که جامعه داروسازان با عرضه داروهای طبیعی و سنتی مخالفتی ندارد افزود : داروهای طبیعی و سنتی باید در نظام دارویی کشور موجود باشد اما نحوه عرضه آن نیاز به استاندارهای خاص و قوانین متقن دارد لذا نه تنها با عرضه آن مخالف نیستیم بلکه باید محل ارائه آن به بیماران همین داروخانه های فعلی باشد نه این که موازی کاری نموده و با تاسیس داروخانه های جدید اقدام به عرضه این داروهای گیاهی کنیم.

وی با اشاره به سخنان برخی از مسوولان مبنی بر این که جمعی از داروسازان به دنبال منافع شخصی خود مخالف تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی هستند اذعان داشت : کسی برای منافع شخصی خود با این طرح مخالف نیست بلکه حق و حقوق داروسازان در این بین نادیده گرفته شده و به جای آن که با ایجاد زیرساختهای لازم زمینه را برای عرضه این نوع داروها در داروخانه های فعلی فراهم کنند موازی کاری را ترجیح می دهند.

دبیر انجمن داروسازان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سیستم نظارتی مطلوبی بر توزیع گیاهان دارویی و داروهای گیاهی وجود ندارد تصریح کرد : داروهای طبیعی و سنتی استانداردهای لازم را در بسته بندی و ارائه به بیمار ندارد و این در حالی است که مسوولان ذیربط باید زیرساخت های لازم را برای عرضه این فرآورده ها در داروخانه های فعلی ایجاد کنند.

به گفته وی اکنون حدود 1000قلم داروی گیاهی با استانداردهای لازم در داروخانه های سراسر کشور توزیع می شود ولی هنوز سیستم نظارتی در همه بخش های توزیع بویژه عطاری ها وجود ندارد و مردم باید این نکته را بدانند که عطاری محل عرضه داروی گیاهی نیست.

دری با تاکید بر این که کل سیستم داروسازی کشور به داروهای سنتی و گیاهی آشنایی کامل دارد گفت : تمامی داروسازان در علومی که آموزش می بینند چند واحد درسی را در زمینه آشنایی با گیاهان دارویی و سپس داروهای گیاهی آموزش می بینند و با نحوه استخراج این دارو ها از گیاهان دارویی آشنا می شوند لذا دید داروسازان به این داروها نه تنها زاویه دار نیست بلکه روح آموزش داروسازی در کشور با گیاهان دارویی و داروهای گیاهی عجین شده است.

وی ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی را  نادیده گرفتن حق حدود 15 هزار داروساز در کشور عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : داروسازان با عرضه داروهای طبیعی و سنتی مخالف نیستند بلکه با نحوه عرضه و ایجاد داروخانه های جدید که عایدی جز موازی کاری برای نظام سلامت و سردرگمی بیماران ندارد مخالف هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha