کد خبر: دانستنی‌هایی-درباره-شکست-مکرر-در-لانه
۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲

خبرگزاری سلامت: عدم وقوع حاملگی به دنبال حداقل ۲ یا ۳ بار انتقال جنین با ۲ جنین یا بیشتر با کیفیت خوب به عنوان شکست مکرر در لانه گزینی مطرح می‌شود.

 

دکتر ناهید لرزاده، متخصص زنان و فلوشیپ نازایی و آی وی اف می‌گوید: تقریبا بیشتر از نیمی از جنین های منتقل شونده دچار مشکل شکست مکرر در لانه‌گزینی می‌شوند، شانس موفقیت در دنیا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد می‌باشد، اما در ایران از آنجا که تعداد جنین‌های منتقل شده بیشتر می باشد این شانس کمی بالاتر است.

وی ادامه می‌دهد: در خانم های زیر ۴۰ سال درصد موفقیت بیشتر می‌باشد. علت‌های آن متفاوت می‌باشد، پس درمان‌های متعددی هم برای آن وجود دارد. از انجام هییستروسکوپی برای برداشتن پولیپ و میوم‌های زیر مخاطی و رفع چسبندگی های داخل رحمی و برداشتن سپتوم یا دیواره رحم و خارج کردن هیدرو سالپنکس لوله به خاطر داشتن مواد سمی برای جنین به روش لاپاروسکوپی و نیز درمان با آسپرین و هپارین برای موارد اختلالات انعقادی مادر و همچنین انجام   PGDدر مواردی که اختلال کروموزومی وجود داشته باشد و همچنین انتقال جنین ۵ روزه یا بلاست و روش هچینگ برای رفع زونا پلوسیدا سخت (لایه‌ای که دور تخمک می‌باشد و مانع پاره شدن و آزاد سازی آن می‌شود) و کشت جنین با سلول‌های آندومتر و همچنین درمان اندونتریوز و روش‌های درمانی متعدد دیگر که بر اساس علت می‌باشد.

عضو انجمن نازایی عنوان می‌کند: علل کلی شامل کاهش پذیرش آندومتر- نقص رشدجنین و یا هر دو می‌باشد. اندومتر نازک و تغییر در بروز مولکول‌های چسبان و عوامل ایمونولوژی باعث کاهش پذیرش اندومتر می‌شود. اندومتر سه لایه با ضخامت بالای ۶ میلی متر شانس لانه گزینی بهتری دارد. اختلالات ژنتیکی در مرد یا زن شامل اختلالات کروموزونی اسپرم و تخمک آنوپلوئیدی جنین و نیز زونا سخت از علل جنینی می‌باشند؛ شانس حاملگی در هر دوره انتقال ۳۰ درصد می‌باشد که تا ۳ بار قابل تکرار است.

وی در تفسیر بیشتر می‌گوید: در این مورد نداشتن استرس در زوجین و حمایت عاطفی و روانی از زوج توسط اطرافیان توصیه می‌شود و توکل داشتن و اعتقاد به مشیت الهی موثر می‌باشد و به عنوان آخرین روش درمان که فعلا در دست تحقیق می‌باشد و اولین بار محقین ایرانی از آن استفاده کردند، استفاده از روش PRP یا تزریق پلاکت و لنفوسیت خود زن درون حفره رحم به منظور افزایش چسبندگی جنین می‌باشد.

دکتر لرزاده همچنین اضافه می‌کند: بعضی از روش‌های درمانی مانند هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی در مراکز دانشگاهی تحت پوشش بیمه می‌باشد، اما به طور کلی هنوز سایر روش‌ها تحت پوشش بیمه ‌ای نمی‌باشند. افرادی که از نظر مالی مشکل دارند، از طریق دایره مددکاری در هر مرکز ناباروری به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و آنجا طبق مقررات خاص کمک مالی دریافت می‌کنند.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha