کد خبر: داروهای-گیاهی-خطرناک-برای-بانوان-بارد
۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱

متخصص طب سنتی با اشاره به راه‌های پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار گفت: مصرف همه گیاهان و داروهای مسهل قوی به هرصورت برای مادران باردار اکیدا ممنوع است.

 

ناصر رضایی پور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در مورد موضوع یبوست و دوران بارداری اظهار داشت: معمولا در دوره بارداری، به علت تغییر میزان هورمون‌ها و فشار رحم روی روده‌ها، یبوست ایجاد می‌شود، اما پیشگیری از یبوست برای مادران باردار بسیار مهم است. این یک قانون است که: «مادران باردار هرگز نباید یبوست داشته باشند».

وی افزود: باید توجه داشت که مصرف همه گیاهان و داروهای مسهل قوی به هرصورت برای مادران باردار اکیدا ممنوع و سنا، صبر زرد (آلوئه‌ورا) و داروهایی که حاوی این گیاهان یا عصاره آنها باشند، برای مادران باردار ممنوع است.

دستیار دکتری تخصصی طب سنتی ایران در دانشگاه شاهد اضافه کرد:ح تی حکمای پزشکی پارسی، برخی ملین‌ها مانند گل بنفشه، گل ختمی، و گل پنیرک را نیزبرای مادران باردار منع کرده‌اند، زیرا مصرف این گیاهان، به دلایلی مانند حیض‌آوری و اثرات شل‌کنندگی رباطات نگهدارنده و عضلات دهانه رحم، ممکن است موجب سقط یا لغزیدن جنین گردد. به ویژه بانوانی که در سن بالا باردار شده‌اند یا سابقه سقط دارند، حتما باید از این گیاهان دوری کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: نخستین گام برای رفع یبوست در زنان باردار خوردن آش‌ها و سوپ‌های رقیق با گوشت مرغ جوان و کمی هویج رنده شده نرم وسبزیجات و ادویه معتدل (بدون طعم تند و تیز) که روغن بیشتری در پخت آنها به کار رفته باشد، ‌است.

رضایی پور گفت: اگر مادر مبتلا به ریفلاکس باشد، باید این غذاها را دروعده‌های کم‌حجم‌تر میل کند، ولی اگر یبوست برطرف نشد، می‌توان با رعایت شرایطی و زیرنظر پزشک متخصص، از تمرهندی، گلقند، فلوس خیارشنبر، روغن بادام یا برگ گل سرخ تازه سائیده نیز بهره جست.

به گفته وی، مصرف شیر خشت یا ترنجبین نیز برای رفع یبوست مادران باردارتوصیه شده است. به این منظور می‌توان حدود 25 تا 30 گرم شیرخشت یا ترنجبین را در یک لیوان آب ولرم همراه با دو قاشق غذاخوری گلاب توصیه کرد که بهتر است نیم تا یک ساعت پس از صبحانه نوشیده شود.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha