کد خبر: خیری-که-157-ساله-شد-وقتی-مرگ-50-هزار-نفر-نی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰

امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه مصادف با ۸May ، روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر است. روزی برای اثبات این حقیقت که اتحاد انسان‌های خوب برای کاهش آلام بشری ممکن است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، همه چیز از یک جنگ آغاز شد و انسانی که درد و رنج عظیم مجروحان جنگی را دید و احساس کرد باید کاری انجام دهد. وقتی انسان‌های بداندیش دور هم جمع می شوند و تلاش می‌کنند با جنگ و خونریزی به قدرت برسند، قدر مسلم انسان‌های خوب هم می‌توانند دور هم جمع شوند و به تسکین آلام بشری بپردازند.
ایده تشکیل صلیب سرخ و تدوین حقوق بین‌المللی بشر دوستانه به حدود 157 سال پیش باز می‌گردد. دهکده سولفرینو (Solferino) واقع در شمال ایتالیا در سال 1859 شاهد نبرد خونینی بین قوای اتریش و فرانسه بود. جنگی که در آن حدود 50  هزار نفر جان خود را از دست دادند. ژان هانری دونان (Jean Henry Donant )  تاجر جوان سوئیسی، با دیدن سربازان مجروح در میدان این جنگ که بدون هیچ‌گونه مراقبتی رها شده بودند، متأثر شد و با نوشتن کتاب «خاطره‌ای از سولفرینو» ضمن شرح مصائب جنگ، خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای تسکین آلام این‌گونه آسیب‌دیدگان از جنگ شد. 
هانری دونان در کتاب خود نوشت :«آیا نباید امکاناتی در زمان صلح و آرامش وجود داشته باشد و جمعیت‌های امدادی با داوطلبانی ایثارگر و کاملا صالح تشکیل شوند که هدفشان مراقبت از زخمی‌ها در زمان جنگ باشد ؟»
پیام دونان این بود که هر کس می‌تواند از هر راه ممکن و در حد توانایی و امکانات خود، کاری کند که خیر و نیکی پیشرفت کند. این پیشنهاد وی با استقبال خوبی مواجه شد. به ویژه آن‌که دولت‌ها نیز خواستار حفظ جان نظامیان و غیرنظامیان خود در جریان جنگ‌ها بودند. در نتیجه، یک کنفرانس بین‌المللی با شرکت نمایندگان 16 کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه سال 1864 میلادی برای بهبود وضع مجروحان جنگ، تدوین شد و به امضای نمایندگان دوازده دولت از کشورهای شرکت کننده رسید.
به جز «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ» که در سال 1863 میلادی تشیکل شد، نهاد دیگری به نام «اتحادیه جمعیت‌های صلیب سرخ» نیز در سال 1919 میلادی به‌وجود آمد که هدفش کمک‌های متقابل و همکاری و توسعه فعالیت‌های مربوطه در زمان صلح است .
در سال 1876 میلادی، امپراتوری عثمانی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از هلال ماه قرمز رنگ (هلال احمر) در زمینه سفید برای جمعیت ملی صلیب سرخ خود استفاده کرد. از آن به بعد در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد .
فعالیت صلیب سرخ بین‌المللی از پایان جنگ جهانی دوم توسعه گسترش یافت؛ به طوری که در حال حاضر این نهاد بین‌المللی بزرگترین شبکه امدادرسانی و بشر دوستانه غیر سیاسی را تشکیل می‌دهد. امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌های بشر دوستانه در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر آن است .
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) که مقر آن در ژنو (سوئیس) قرار دارد، سازمانی است بی‌طرف و مستقل که منحصرا وظیفه آن حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی و یاری رساندن به آنها است. این کمیته طبق اساسنامه خود در مسائل سیاسی، دینی و عقیدتی، باید بی‌طرف باشد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، کار هدایت و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های امدادی نهضت را در منازعات به عهده دارد و در عین حال تلاش می‌کند با ترویج و تقویت حقوق بین‌المللی بشر دوستانه، از بروز آلام انسانی جلوگیری کند.
امروزه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر با عضویت 187 جمعیت ملی و با تمسک به هفت اصل بنیادین خود یعنی انسانیت، خدمات داوطلبانه، استقلال، بی‌طرفی، بی‌غرضی، یگانگی و جهان‌شمولی، برای صلح و آرامش در جهان می‌کوشد .اعضا و داوطلبان هلال احمر و صلیب سرخ می‌کوشند فارغ از هرگونه مناقشات سیاسی، قومی، مذهبی و نژادی در عرصه‌های سخت و دشوار حوادث، بحران‌ها، سوانح و جنگ‌ها به گره‌گشایی از کار دردمندان و گرفتاران در دام ناملایمات بپردازند.
از امروز شنبه 18 اردیبهشت به مدت هفت روز، هفته هلال احمر در کشور ما گرامی داشته می‌شود. این روز جهانی و این هفته بر ایثارگران عرصه خدمت به انسانیت گرامی باد.


کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha