کد خبر: خون-من-در-رگ‌های-تو-تا-باهم-زندگی-کنیم
۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۰

سلامت: برای اینکه در کنار هم زندگی کنیم،به انسانیت،محبت،عشق،عاطفه و خون همدیگر نیاز داریم،امروز من به تو و شاید فردا تو به من.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، 14ژوئن، مصادف با 24 خرداد ماه (24 و 25 خرداد)  به نام روز جهانی اهدای خون و تقدیر از اهدا کنندگان خون انتخاب شده‌است.

از هر سه نفر یک نفر در طول عمر خود نیاز به دریافت خون دارد

تاکنون تلاش بشر برای ساختن محصولی که بتواند به جای خون طبیعی انسان به افراد بیمار و نیازمند به خون ارائه شود، به نتیجه نرسیده است و همه روزه در سراسر جهان انسان های زیادی به خون و فراورده های خونی نیاز دارند. در اصل از هرسه نفرمردم دنيا يك نفردرطول زندگي خود احتياج به تزريق خون و فرآورده هاي خوني دارند. یعنی همه ما ممکن است زمانی در این لیست قرار بگیریم.

چه کسانی نیاز به خون و فراورده های خونی دارند؟

امیدوارم هرگز تصادف نکنید اما آمارهای کشور در زمینه تصادف رانندگی بسیار نگران کننده است. زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظير تصادفات رانندگی یکی از مهم ترین زمان هایی است که نیاز به خون وجود دارد. مصدومان حادصه دیده که اغلب به دلیل شدت تصادف بخش قابل توجهی از خون خود را از دست داده اند یا نیاز به جراحی دارند،به شدت نیازمند خون سالم ما و شما هستند.

 سوختگی ها واعمال جراحی مانند جراحی قلب و انواع پيوند عضو، همچنين خانم هاي باردار در حين زايمان، نوزادان و به خصوص نوزدان نارسي كه به زردي دچارمي شوند و بيماران سرطاني كه تحت شيمي درماني يا اشعه درماني قراردارند ازجمله ديگرنيازمندان به خون هستند.

 ازطرف دیگر گروهی از بیماران هستند که برای داشتن یک زندگی نسبتاً طبیعی نیازمند دریافت مداوم خون هستند مانند بیماران تالاسمی. 

داوطلبانه می بخشم، رایگان دریافت می کنی

اهدای خون امری داوطلبانه است و به همان میزان که داوطلبانه و بدون دریافت وجه از سوی خیران واقعی محبت و انسانیت اهدا می شود، نیازمندان به خون نیز بدون پرداخت وجهی خون مورد نیاز خود را دریافت می کنند. حالتی را تصور کنید که برعکس این باشد، خون در قبال پول از مردم گرفته شود و در قبال پول به مردم ارائه شود، آیا در چنین جامعه ای خون در رگ های انسانیت نخواهد خشکید؟

یک اصل کلی وجود دارد، افراد سالم می توانند خون اهدا کنند حداقل به شکرانه سلامتشان و نکته جالب اینکه افرادی که برخی از بیماری ها را دارند نیز می توانند خون اهدا کنند،البته اول باید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند. اما در کل شرايط عمومي اهداي خون شامل موارد زیر است:

-          سن بين 18 تا 60 سال

-          حداقل وزن 50 كيلوگرم

-          تعداد نبض بين 50 تا 100 ضربه در دقيقه

-          فشار خون بين 90 تا 180 ميلي متر جيوه

-          حداقل هموگلوبين خون 5/12 گرم در دسي ليتر

-          عدم وجود بيماريهاي زمينه اي مثل بيماري قلبي،خوني،كليوي،تنفسي و كبدي و ....

-          حداقل فاصله مجاز  بين دو اهداي خون 8 هفته

-          حداكثر تعداد اهداي خون مجاز براي آقايان 4 بار و براي خانمها 3 بار در سال

-          درجه حرارت نبايد بيش  از 5/37 درجه سانتيگراد باشد

-          ناشتا نبودن

-          دوري از رفتارهايي كه فرد را در معرض ابتلا به بيماري ايدز و هپاتيت قرار مي دهد مثل اعتياد تزريقي و روابط جنسي ناسالم.

تحقيقات نشان داده که بهترين وسالمترين اهداکننده،اهداکننده مستمر خون است. اهداکننده مستمر یعنی اهداکننده اي که حداقل سالي دوبار با انگيزه كمك به بيماران نيازمند به خون،اقدام به اهداي خون کندوبه سوالات پزشک اهداکنندگان صادقانه پاسخ بگويد .اما نکته جالب اینکه افرادی که خون اهدا می کنند علاقه پیدا می کنند این کار خود را تداوم ببخشند چرا که وقتی لذت یک کار خیر را می چشیم دوست داریم آن را تکرار کنیم.

و مسئله بسیار ارزشمند دیگر در خصوص انتقال خون در ایران این است که عموماً با رشد اهدای خون در کشور مواجه هستیم و جوانان بیشترین سهم را در تامین خون کشور بر عهده دارند به طوری که 51 درصد از اهداکنندگان خون کشور را جوانان 18 تا 35 سال تشکیل می‌دهند. اما علی رغم این مسئله به دلیل شرایط ویژه کشور ما که در آن تصادفات بسیار بالاست، وجود بیش از 12 هزار بیمار هموفیلی (امارها در این زمینه متفاوت است) در کشور که مدام نیاز به خون دارند، تعدد بیماران مبتلا به سرطان و بیماران نیازمند اعمال جراحی و از همه مهم تربرای در کنار هم زیستن همچنان به خون تازه و سالم همدیگر نیاز داریم.

کدخبرنگار41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha