کد خبر: خطر-صفر-انتقال-خون-در-کشور-دیگر-آرزو-نیس
۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

مدیرعامل سازمان انقال خون ایران تاکید دارد که باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای نسل جوان کشور به ویژه متولدین دهه 70 به بعد انجام شود تا آرزوی خطر صفر انتقال خون در کشور تحقق یابد.

 

خبرگزاری سلامت- گروه بهداشت و درمان: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سال گذشته 108 میلیون اهدای خون در سطح جهان انجام شده که سهم ایران از این رقم، دو میلوین و یکصد هزار واحد بوده است.

این را دکتر علی اکبر پور فتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون می‌گوید و چنین ادامه می‌دهد که رقم اعلام شده از اهدای خون در سطح جهان مربوط به 154 کشور می‌باشد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در در کشورهای توسعه یافته که 18 کشور صنعتی را شامل می‌شوند، به ازای هر یکهزار نفر 36 واحد اهدای خون انجام می‌شود. این رقم در کشورهای با شاخص رشد متوسط که ایران نیز در این رده جای دارد، 11.8 درصد و در کشورهای کمتر توسعه یافته معادل 3.9 واحد به ازای هر هزار نفر است.

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون، شاخص کشوری در ایران، 27 واحد به ازای هر هزار نفر است که به طور تقریبی، دو و نیم برابر کشورهای در حال توسعه می‌باشد.

در گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی انتقال خون، بر این نکته تاکید شده است نابرابری در توزیع و دسترسی به فرآورده‌های خونی در دنیا اتفاق افتاده؛ به طوری‌که 50 درصد اهدای خون در 18 کشور صنعتی انجام می‌شود که هجده درصد جمعیت دنیا در این کشورها زندگی می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها هنوز اهدای داوطلبانه صورت نمی‌گیرد.

هدف سازمان بهداشت جهانی دستیابی به اهدای خون کاملا داوطلبانه در سال 2020 است که از تحقق این مهم در ایران، هفت سال می‌گذرد.

پور فتح‌الله با اشاره به بروز پدیده سالمندی جمعیت در بسیاری از کشورها اذعان داشت: 75 درصد خون‌های سالم در این جوامع برای افراد بالای 65 سال مصرف می‌شود که به منظور پیشگیری از بروز چنین اتفاقی در کشور، می‌بایست از هم اکنون برای ترغیب جوانان به اهدای خون داوطلبانه برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: بر اساس آماری که در اختیار داریم، نسل اهدا کنندگان ما نسل دوران جنگ هستند و حس همبستگی موجب ترغیب برای اهدای داوطلبانه شده است.

این مقام مسؤل متذکر شد: متاسفانه نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. این در حالی است که برای کودکان متولد 73 به بعد، واکسیناسیون هپاتیت B صورت گرفته و بنابراین آرزوی خطر صفر انتقال خون در کشور قابل دسترسی است.

گزارش خرنگار خبرگزاری سلامت می‌افزاید: فرآورده‌های خونی در درمان بسیاری از بیماری‌ها، نقش حیاتی دارند و به منطور تامین این فرآورده‌ها، اقدام به راه‌اندازی مرکزی تحت عنوان «مرکز جامع اهدا» در خیابان وصال شیرازی شهر تهران شده است.

دکتر سید مرتضی طباطبایی رییس سازمان انتقال خون استان تهران گفت: برخی فرآورده‌های خونی عمر کوتاهی دارند مانند پلاکت و به همین دلیل برای تامین این فرآورده‌ها نیاز به مراجعه دائم اهدا کنندگان داریم. در گرمای هوا و دهه اول ماه مبارک رمضان که هنوز شرایط بدنی افراد تطابق با روزه ندارد، مراجعه به مراکز کاهش می‌یابد. ولی در سال جاری شرایطی فراهم شده است تا با فریز پلاکت می‌توان این فرآورده را تا مدت طولانی‌تر برای اهدا حفظ کرد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha