کد خبر: خبرنگاری،-از-دشوارترین-مشاغل-است
۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰

متخصص اعصاب و روان شغل خبرنگاری را یکی از دشوارترین مشاغل برشمرد و افزود: سر و کار داشتن مداوم با این فشارهای روانی و جسمی موجب فرسودگی شغلی خواهد شد.

 

دکترفربد فدائی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت تصریح کرد: برای تهیه اخبار عادی هم خبرنگار در فشار روانی و جسمی دائمی به سر می‌برد. دستیابی به خبر، زود رسیدن به محل کسب خبر و انتقال آن از این زمره است.

وی تأکید کرد: پس از آن دغدغه واکنش‌های پس از انتشار خبر است. بسیاری اوقات درج یک خبر به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید و بالطبع برای خبرنگار مشکلاتی به وجود می‌آید. همیشه عده‌ای هستند که می‌خواهند خبر به صورت خاصی یا با جرح و تعدیل هایی منتشر شود و در این میان خبرنگار فشار شدیدی را متحمل می‌شود.

متخصص اعصاب و روان با تأکید بر به رسمیت شناختن حرفه خبرنگاری به عنوان یک شغل دشوار  تصریح کرد: بنابراین باید امکان مرخصی طولانی‌تر از یک ماه با فواصل منظم برای خبرنگاران فراهم باشد تا برای تمدد اعصاب در مناطق خوش آب و هوا توسط مرجع مربوطه استقرار یافته باشد.

وی متذکر شد: از طرفی دیگر برای خبرنگارانی که شخصاً احساس فرسودگی می‌کنند فرصت بازنشستگی پس از بیست و پنج سال فراهم شود، همچنین امکانات ویژه پزشکی برای خبرنگاران و خانواده فراهم باشد. خبرنگارانی که بنابر طبیعت کارشان مورد اعتراض یا اتهام قرار می‌گیرند از امکانات حقوقی برای پاسخگویی برخوردار باشند.

وی با اشاره به این که شغل خبرنگاری دشوار و استرس زاست، بیان داشت: این عنوان در مورد برخی از مشاغل دشوار مانند پزشکی و پرستاری هم مصداق دارد، یعنی فرد برای حفظ استانداردهای بالا در یک شغل دشوار مرتباً باید فشارهای افزون تری را تحمل کند که این امر منجر به فرسودگی می‌شود.

این روانپزشک امنیت شغلی را موضوع مهم دیگری برای خبرنگاران دانست و اذعان داشت: در حقیقت یک وجه آن امکان تداوم کار است. مؤسسات بزرگ مطبوعاتی در ایران کم هستند و مؤسسه‌ای که قدمت آن یک قرن باشد هنوز در ایران نداریم بنابراین خطر تعطیلی روزنامه به هر دلیل یکی از کابوس هایی است که همیشه بر شانه خبرنگاران سنگینی می‌کند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: گرچه حرفه خبرنگاری با روزنامه‌ها پا به عرصه گذاشته است اما رادیو، تلویزیون و اخیراً اینترنت نس لهای نوینی را از خبرنگاران پرورانده است که شرایط حتی دشوارتری را تجربه می‌کنند. برای نمونه، خبرنگار رادیو و تلویزیون خیلی اوقات و به صورت زنده باید خبر را ارائه کند و این امر با فشار روانی و جسمی زیاد توأم است. از آنجا که خبر منتظر نمی‌ماند تا خبرنگار آماده شود، بنابراین خبرنگار باید همیشه آماده باشد.

وی تصریح کرد: در مصاحبه هم تعیین ساعت و مدت مصاحبه خود مشکلی است و بسیاری اوقات امکان دارد مصاحبه شونده از نتیجه کار راضی نباشد و آن را به حساب خبرنگار بگذارد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha